وزیر ارتباطات: ما به پلتفرم های جهانی مانند آمازون و eBay نیاز نداریم

وزیر ارتباطات: ما به پلتفرم های جهانی مانند آمازون و eBay نیاز نداریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر هیچکس در کشور نیاز به پلتفرم های جهانی مانند آمازون و ای بی را احساس نمی کند. چون با همت جوانان مستعد کشور نیازی به آنها نداشتیم.

عیسی زارع پور در مراسم افتتاحیه اولین همایش و نمایشگاه بین المللی صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته که در شبستان مصلی تهران برگزار شد، با اشاره به کسب و کار اینترنتی گفت: همانطور که قبلا اشاره شد اینترنت تجارت یا اقتصاد دیجیتال زودتر در کشور ما شروع شده است و ما یکی از کشورهای پیشرو در اقتصاد دیجیتال هستیم.

وی افزود: در حال حاضر 98 درصد پول به صورت الکترونیکی جابه جا می شود و در نتیجه پیشبرد این فرآیند نیازمند زیرساخت ها و آمادگی است.

زارع پور با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از کشورهای پیشرو در اقتصاد دیجیتال هستیم، ادامه داد: اولین نیاز اقتصاد دیجیتال زیرساخت است. نه تنها در شهرها بلکه در روستاها نیز جزو معدود کشورهایی هستیم که به اقتصاد دیجیتال رسیده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 4 هزار روستا به اینترنت پرسرعت متصل هستند، یعنی نزدیک به 92 درصد به اینترنت پرسرعت متصل هستند و تا پایان سال حتی یک روستای بالای 20 خانوار را نخواهیم داشت. دسترسی به اینترنت ندارند

وزیر ارتباطات گفت: الحمدلله در زمینه پلتفرم ها و پلتفرم های داخلی جزو کشورهایی هستیم که پلتفرم های خاص خود را داریم و در حال حاضر نیازهای خرید و فروش آنلاین کشور از طریق بسترهای داخلی انجام می شود.

وی با بیان اینکه لجستیک مطمئن و هوشمند یکی دیگر از زیرساخت های ضروری است و موضوع گارانتی محصول و حساب امانی نیز از موضوعات مهمی است که در بحث حساب امانی دنبال می کنیم، ادامه داد: بخش خصوصی اقداماتی در این زمینه انجام شد، اما در آیین نامه سال گذشته بانک مرکزی موظف به ایجاد حساب امانی شد.

زارع پور با اشاره به اینکه به دلیل وجود پلتفرم های قوی تجارت الکترونیک محلی، هیچکس در کشور نیازی به خدماتی مانند آمازون و ای بی احساس نمی کند، گفت: ما بسترهای قوی تجارت الکترونیک بومی داریم و جا دارد از مردم تشکر کنیم. سران برای استقلال کشور گفتند که روی این موضوع کار کرده اند. عده ای در میدان جنگ می جنگیدند تا سرزمین ما به دشمن نرسد و برخی از جوانان نخبه ما نیز سعی می کردند در فضای مجازی به دشمن نیاز نداشته باشند و در آن فضا سرزمین خود را به آنها ندهیم.

وزیر ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات از شرکت های دانش بنیان در فناوری اطلاعات، زیرساخت ها و بسترها حمایت می کند و به بومی سازی توجه زیادی داریم.

وی افزود: در روز جهانی ارتباطات نمایشگاهی از تجهیزات داخلی داشتیم که طی 20 ماه گذشته برپا شده است. این خیلی خوب است زیرا اولویت های جدیدی را در حوزه بومی سازی تعیین کرده ایم و شرکت ها در این زمینه حمایت می شوند.

زارع پور افزود: ارتباط بین پیام رسان ها آغاز شده است. این یک ویژگی خوب است که قبلاً در کلاس جهانی اتحادیه اروپا به قانون تبدیل شده است و تا 6 یا 7 ماه دیگر در اروپا برای همه پلتفرم های جهانی اجرا می شود. ما این کار را شروع کردیم. دیگر لازم نیست مردم چندین پیام رسان را در گوشی خود وصل کنند، یک پیام رسان کافی است.

وی در ادامه گفت: با استفاده از فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و … امیدواریم شاهد یک پست هوشمند باشیم. ما تا رسیدن به پست هوشمند فاصله داریم. برای ارائه خدمات قابل اعتماد به مردم باید از فناوری های جدید نهایت استفاده را ببریم.

زارع پور به پروژه فیبر نوری اشاره کرد و افزود: در حوزه فیبر نوری تاکنون سه میلیون و 200 هزار خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته اند و در نظر داریم تا پایان سال 8 تا 10 میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در برنامه هفتم آمده است که ترافیک داخلی باید به 70 درصد برسد، پیشنهاد دادیم و این بند حذف شد، بر اساس نیاز کشور برنامه ریزی می کنیم، وظیفه ما کیفیت بخشی است. خدمات به مردم اعم از داخلی و خارجی که در کشور تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران کار می کنند.

زارع پور ادامه داد: وظیفه اصلی ما ارائه خدمات باکیفیت به مردم است و در این راستا گام برمی داریم و برای اولین بار در قانون برنامه هفتم توسعه که امروز در دولت تصویب شد فصل جداگانه ای در خصوص ارتباطات وجود دارد. فناوری اطلاعات، بخش شبکه ملی اطلاعات و اطلاعات ارائه شد.

وی افزود: بندهای خوبی در برنامه هفتم وجود دارد که امیدواریم زمینه رشد و توسعه صنعت ارتباطات در کشور فراهم شود.

زارع پور در خصوص تنظیم ساعت تلفن همراه نیز گفت: شهریور سال گذشته بحث عدم تغییر ساعت در سایت یانا که یک سایت بین المللی تنظیم ساعت است بارگذاری شد و از همان ثانیه های اول تغییر کرد. در سال 1402، تمام سرورهای جهانی زمان صحیح را نشان می دهند، بنابراین مشکل عدم تطابق زمانی در تلفن های همراه یک مشکل نرم افزاری در برخی از گوشی ها است.

وی ادامه داد: برخی از مدل های گوشی نیاز به آپدیت دارند که باید توسط شرکت سازنده گوشی انجام شود. در حال حاضر شاید بیش از 90 درصد گوشی ها این به روز رسانی را انجام داده باشند و برخی از مدل های گوشی که عمدتا سامسونگ هستند این به روز رسانی را انجام نداده اند. ما همچنان در حال رایزنی هستیم اما وزارت ارتباطات مسئولیتی در این زمینه ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید