وضعیت اقتصادی و معیشتی مشکل اصلی بازنشستگان است/ فضای مجازی جایگزین دیدارهای دوستانه می شود


ساعت: 12:18
تاریخ ارسال: 05/03/1401
کد خبر: 1885297

در عین حال اقتصاد و معیشت از مهم ترین دغدغه های بازنشستگان است که رفع این مشکلات نیازمند همکاری همه مسئولان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، در سال های نه چندان دور، بازنشستگان بیشتر وقت خود را در جمع های دوستانه و پارک ها سپری می کردند، اما از زمانی که بازنشستگان چشمان خود را به فضای مجازی باز کردند، زمانی که به خواندن کتاب، روزنامه و یا مطالبی که در گشت و گذار بین شبکه های اجتماعی خلاصه شده است می گذراندند. .

این روزها پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در بین جوانان و نوجوانان کم نیستند، برخی از آنها بدون توجه به دنیای واقعی منتظر فرصتی هستند تا عینک خود را بزنند، روی مبل دراز بکشند، گوشی را بردارند و غرق در فضای مجازی شوند. .


مشکل اصلی مستمری بگیران اقتصادی و معیشتی آنهاست

جهانتیگی یکی از مستمری بگیران زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه حدود 10 سال است که مستمری بگیر هستم، گفت: خانه نشینی جز افسردگی و بیماری چیزی به همراه ندارد. او در ابتدای بازنشستگی بیشتر وقت خود را با افراد هم سن و سال می گذراند، در پارک یا خیابان کتاب و روزنامه می خواندم اما با گذشت زمان و ظهور فضای مجازی بیشتر وقتم را صرف گشت و گذار در شبکه های اجتماعی یا خواندن مطالبی در مورد طب علمی و سنتی در اینترنت می کنم

وی برخی از مشکلات مستمری بگیران را برشمرد و افزود: مشکل اصلی مستمری بگیران وضعیت اقتصادی و معیشتی آنهاست به ویژه که ویروس مخوف شیوع یافته و فضا برای خانواده ها تنگ شده است.

به گفته وی معیشت، سلامت و آبروی امروز از دغدغه های اصلی مستمری بگیران است و متولیان امر باید به فکر رفع آن باشند. با حقوق اندکی که ماهانه به عنوان مستمری می گیریم، چرخ زندگی درست نمی چرخد ​​و با اجاره ماهانه خانه هایمان می مانیم و همین امر باعث کم رنگ شدن احترام این قشر به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی شده است.

مهسا کریمی روانشناس با بیان اینکه افراد در گروه های سنی مختلف نیازهای خاص خود را دارند، اظهار داشت: این نیازها شامل نشاط و امید به زندگی، نیازهای عاطفی، روحی، اجتماعی و مشارکت در زندگی گروهی و… است.

وی استفاده از تلویزیون، کتاب، شبکه های اجتماعی و یا ارتباط با دیگران را گزینه مناسبی برای رفع نیاز سالمندان عنوان کرد و گفت: زمانی که افراد از این وسایل استفاده می کنند فعالیت مغزی دارند و کمتر احساس نگرانی می کنند.

این روانشناس استفاده از فضای مجازی را برای سالمندان ضروری می داند و ادامه می دهد: استفاده از اینترنت و فضای مجازی در سنین بالا تا حدودی باعث ورزش مغز و ارتباط بیشتر می شود.

وی افزود: بزرگسالان باید در استفاده از شبکه های اجتماعی نکاتی را در نظر بگیرند و زمان آنلاین بودن خود را کنترل کنند.

کریمی تاکید کرد: در حال حاضر با تشدید شیوع ویروس کرونا و کاهش مرگ و میر، سالمندان می توانند از طریق دیدارهای تصویری از طریق شبکه های اجتماعی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که علاوه بر رفع نیازهای روحی و جسمی، سلامت جسمی آنها نیز تضمین می شود. آهسته. تدریجی



افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی را در نظر بگیرید

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر در شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی دولت به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر مستمری بگیران یکی از حقوق مسلم این قشر است. که مدت هاست به آنها توجه شده است یعنی از سوی دولت قبل گرفته نشده و مدام مورد سوء استفاده قرار می گرفتند و ادامه این وضعیت یکی از دغدغه های ما برای این قشر خدمتگزار و زحمتکش بود.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز بر خلاف ماده 96 قانون تامین اجتماعی، دولت در مصوبه شورای عالی کار مداخله و در صدد تغییر آن برآمد، در حالی که تامین اجتماعی دستمزد بیمه شدگان خود را از محل منابع درآمدی خود پرداخت می کرد. همچنین حاصل پرداخت حق بیمه برای کارکنان طی سال‌هایی است که در بخش‌های مختلف خدمات ارائه کرده‌اند.

این نماینده تصریح کرد: ما در ابتدا به این مغایرت قانونی اشاره کردیم و با دکتر کلیباف و رئیس کمیسیون اجتماعی در این زمینه مکاتبه کردیم و در نهایت مشخص شد که آنها نیز با ما در مورد این مغایرت و لزوم ارائه مصوبه به مجلس موافق هستند. هيئت دولتي آنها بر هيات اجرايي نظارتي تاكيد دارند.

درخشان گفت: بر اساس مصوبه دولت، حقوق حداقل مستمری بگیران طبق مصوبه شورای عالی کار باید 57 درصد افزایش یابد، اما برای سایر رده هایی که قرار بود 38 درصد افزایش حقوق داشته باشند، تنها 10 درصد افزایش می یابد. با تصویب رئیس مجلس مغایرت این مصوبه شورای دولت با قانون اساسی و اصل 96 قانون تامین اجتماعی به دولت ابلاغ شد و پس از آن یا باید مصوبه شورای عالی کار یا مصوبه را اجرا کند. لغو خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید