وضعیت جوی امروز 12 دی ماه 1401 / بارش برف و باران در 30 استان / هشدار سیل و کولاک در 22 استان

وضعیت جوی امروز 12 دی ماه 1401 / بارش برف و باران در 30 استان / هشدار سیل و کولاک در 22 استان

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع سیل، کولاک، آبگرفتگی معابر و مسیل ها هشدار داد و از بارش برف و باران در 30 استان کشور خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، سامانه بارشی طی 24 ساعت آینده در اکثر مناطق کشور به جز سیستان و بلوچستان فعال خواهد بود. در جنوب و جنوب غرب کشور بارش شدید باران، وزش باد موقتی شدید در نقاطی و رعد و برق و در مناطق سردسیر و ارتفاعات برف می بارد.

شدت بارش ها برای استان های واقع در دامنه های مرکزی و جنوبی زاگرس و استان های خوزستان، فارس و بوشهر است.

فردا یکشنبه در استان‌های واقع در رشته‌کوه‌های غربی، مرکزی، شرقی، شمال شرقی و مرکزی زاگرس و دامنه‌های البرز و دوشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال شرق، هرمزگان و جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان. ، بارش پاره شده با باد.

روز سه شنبه در بخش هایی از غرب، جنوب غرب، جنوب، جنوب شرق، سواحل دریای خزر و دامنه های مرکزی البرز بارش باران پیش بینی می شود. روز چهارشنبه نیز بارش ها در جنوب غرب، غرب، جنوب، جنوب شرق، مرکز و برخی مناطق شرق کشور ادامه خواهد داشت.

شرح سیستم: عملکرد سیستم رسوب گذاری

نوع خطر: بارش برف و باران

حوزه فعالیت: قزوین، البرز، تهران، مرکزی و قم.

اثر خطر: آبگرفتگی معابر عمومی، بارش برف با لغزندگی معابر و معابر عمومی، اختلال در رفت و آمدهای بین شهری، اختلال در تردد درون شهری، اختلال در فعالیت های عمرانی، طغیان رودخانه ها و مسیل ها.

توصیه: آماده سازی ناوگان حمل و نقل و بزرگراه ها، عدم تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، آمادگی سازمان های ذیربط مانند شهرداری ها و راهداری ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری در شهرها و سفرهای بین شهری.

توضیحات سیستم: نفوذ سیستم رسوبی

نوع خطر: باران و برف، کولاک، پدیده مه، در مناطق گرمسیری، رعد و برق، وزش باد موقتی شدید و افت محسوس دما.
حوزه اثر:

شنبه 10/03/1401: کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، قم، سمنان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، فارس، یزد، خراسان رضوی، شمال استان های کرمان و خراسان جنوبی.

یکشنبه 1401/10/04: گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان.

اثر خطر: کاهش دید، لغزندگی جاده ها، اختلال در تردد، احتمال ریزش سنگ در جاده های کوهستانی، احتمال تأخیر در پرواز، احتمال تنش دمایی در باغ ها و مزارع، افت فشار گاز، احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها و احتمال وجود دارد. سیل محلی و محدود در جاده ها

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، حمل وسایل زمستانی و سوخت کافی در سفر با خودرو، انجام اقدامات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، پرهیز از فعالیت های کوهستانی و جابجایی عشایر، آمادگی شهرداری و سازمان های امدادی برای مقابله. با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده ها، لایروبی کانال ها و آبراه ها و مدیریت مصرف انرژی به ویژه گاز.

توضیحات سیستم: رگبار و رعد و برق، بادهای شدید متناوب و دریاهای مواج

مهلت: شنبه 10/03/1401

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا 1.5-2.5 متر

حوزه اثر:

جمعه 10/02/1401: شمال خلیج فارس، در استان های خوزستان و بوشهر.

شنبه 10/03/1401: خلیج فارس و تنگه هرمز، در استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

اثر خطر: اختلال در تردد و فعالیت های دریایی در خلیج فارس، خطر غرق شدن کشتی ها به ویژه کشتی های سبک و نیمه سنگین، پارگی تورهای ماهیگیری، خطر غرق شدن شناگران، خطر آسیب به تاسیسات ساحلی و فراساحلی.

توصیه: خودداری از تردد دریایی به ویژه شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق های ماهیگیری و تفریحی، شنا نکردن، اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی.

دیدگاهتان را بنویسید