وظایف دولت و تولیدکنندگان برای افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی با کیفیت چیست؟

زمان: 15:43
منتشر شده در: 1400/07/25
کد خبر: 1776792

کارشناسان معتقدند کالاهایی که از نظر کیفی نیازهای داخلی را برآورده می کنند ، نباید حداقل به مدت سه سال وارد شوند تا کالاهایی که نیازهای صنعت را برآورده کرده و در شدیدترین شرایط تحریم ها به کشور متکی بوده اند ، آسیب نبینند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته صاحب خبر ؛ معاون وزیر صنعت در صنعت ، معدن و تجارت در چند روز گذشته از تمدید ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی تا پایان سال 1400 خبر داد.طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی قوای سه گانه در سال 1397 اما این موضوع ابعاد و آثار زیادی دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرد.

بازار لوازم خانگی یکی از مهمترین و پر رونق ترین بازارهای ایران است ، زیرا علاوه بر مشتریانی که برخی از لوازم خانگی را با توجه به نیاز خود خریداری می کنند ، موضوع تهیه جهیزیه برای جوانان روس باعث رونق مکرر در این بازار شده است ، بنابراین استفاده مناسب ظرفیت بالای این بازار رشد اقتصادی کشور را فراهم می کند.

در سال های اخیر تولید لوازم خانگی در ایران پیشرفت چشمگیری داشته و حتی بسیاری از شرکت های داخلی محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می کنند که این نشان دهنده توانایی تولیدکنندگان ایرانی در این زمینه و در ایران محصولات ایرانی ، مشتریان و علاقه مندان است. آنها محصولات خاص خود را دارند ، اما در حال حاضر ، علاوه بر محصولات داخلی ، انواع محصولات خارجی در بازار لوازم خانگی وجود دارد که به مردم این حق را می دهد تا بر اساس سلیقه و بودجه مالی ، کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

* به حمایت از تولیدات محلی کمک کنید

یکی از کارشناسان این حوزه گفت: از سال 1397 ، ممنوعیت واردات 1500 قلم کالای خارجی از جمله تجهیزات خارجی به دلیل مشکلات انتقال ارز ممنوع شده است و موضوع ممنوعیت واردات لوازم خانگی مطرح نیست. جدید ، اما سیاست کلی دولت برای کنترل بازار ارز و کاهش تقاضای ارز ، ممنوعیت بود.

وی همچنین گفت: “برای حمایت از تولید داخلی ، باید برای افزایش تولید داخلی کمک کرد. تا سال 1397 ، دو شرکت کره ای LG و Samsung که آماده بودند و در ایران سرمایه گذاری مشترک را آغاز کردند ، به دلیل ایالات متحده ایران را ترک کردند. کشورها ، اما کارخانجات داخلی ، سعی کردند با سرمایه گذاری و تلاش زیادی به بازار داخلی پاسخ دهند ، به طوری که تولید لوازم خانگی در سال 1399 نسبت به سال قبل بین 60 تا 70 درصد افزایش یافته و تولید لوازم خانگی از 8 میلیون به 15.5 میلیون واحد در سال 1399 رخ داد و امسال با شیب کمتری رشد کرد.

* لوازم خانگی با کیفیت بالا ، آماده صادرات

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: با ممنوعیت واردات محصولات خارجی لوازم خانگی ، ظرفیت تولید داخلی بین 60 تا 70 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی ، هنوز واردات صورت می گیرد و این ممنوعیت کامل نیست. بخشی از واردات لوازم خانگی دارای مجوز وزارت صنعت است و مجوزهای جدید برای لوازم آشپزخانه کوچک مانند قاشق ، چنگال و کریستال هنوز صادر می شود. “

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: اگرچه تولید داخلی با کیفیت داریم ، حتی این کالاها نیز صادر می شود و درخواست انجمن لوازم خانگی این است که از واردات لوازم کوچک مانند قاشق ، چنگال و کریستال ، اما این درخواست هنوز برآورده نشده است ، اگرچه وزیر جدید صنعت قول داده است که به تولید محلی کمک کند.

* در دسترس بودن 40 درصد لوازم خانگی قاچاق در کشور

یکی از فروشندگان در این زمینه گفت: مشکل دیگر در بازار لوازم خانگی این است که 40 درصد از این بازار متعلق به کالاهای قاچاق است که به صورت رسمی و غیر رسمی از پایگاه های رسمی یا غیر رسمی وارد شبکه توزیع می شوند ، حتی حمل و نقل و حق بیمه نیز به این کالاهای قاچاق ارائه می شود. ، اما آنها به وفور در بازار موجود هستند.

وی نحوه واردات این لوازم را اعلام کرد: از طریق گذرگاه های مرزی ، پیله ، عوارض از منابع رسمی و غیر رسمی و تا حدی با مجوز وزارت صنعت وارد می شود و 40 درصد بازار لوازم خانگی متعلق به کالاهای قاچاق است.

* تولیدات داخلی بیشترین استفاده را از فرصتها می کند

در روزهای اخیر ، رهبر معظم انقلاب نیز با نوشتن نامه ای واردات لوازم خانگی را ممنوع اعلام کردند.

اگرچه این یک فرصت ارزشمند برای تولیدکنندگان است ، اما کارشناسان معتقدند که تولیدکنندگان وظایفی مانند ترویج تحقیق و توسعه (تحقیق و توسعه) ، بهبود کیفیت و فناوری ، تعدیل و کاهش هزینه ها ، ساده سازی قیمت ها ، بازاریابی مداوم کالا ، همکاری گسترده با شرکت ها و دانش دارند. مراکز. ، مسئول مراکز نوآوری و دانشگاه ها و تعمیق تولید داخلی.

نظارت مستمر بر اجرای این نامه و اطلاع رسانی های بعدی آن و همچنین مبارزه جدی با قاچاق لوازم خانگی در کشور از جمله مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد تا تولیدات داخلی از این ارزش بیشترین استفاده را ببرند. فرصت و حمایت. به نفع اقتصاد و مصرف کنندگان محلی باشد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید