وقایع 13 آبان بعدها نشان دهنده استعمار ستیزی و استکبارستیزی انقلاب اسلامی بود.

ساعت: 17:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۳
کد خبر: 1781665

قندباشی گفت: امام در چهارم آبان 43 سخنرانی علیه کاپیتولاسیون را محکوم کردند و تصویب این لایحه را محکوم کردند که منجر به تبعید ایشان شد و از آنجا بود که بعد ضداستعماری انقلاب ما مشخص شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جعفر گنادباشی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: 13 آبان روز بسیار ویژه ای در تاریخ کشورمان است چرا که در این روز شاهد سه رویداد بسیار مهم هستیم که در هر کدام سه رویداد وجود دارد. از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش داشته است.

وی افزود: یکی از این اتفاقات مهم تبعید امام خمینی (ره) در 13 آبان 64 به دلیل مخالفت ایشان با لایحه ای است که به آمریکایی ها اجازه می دهد ما را تحقیر کنند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: امام سخنرانی علیه کاپیتولاسیون در 4 آبان 43 و تصویب این لایحه را که منجر به تبعید ایشان شد، محکوم کردند و آنجا بود که بعد ضداستعماری انقلاب ما نمایان شد.

قندباشی خاطرنشان کرد: برخی انقلاب ها صرفاً ضد استبدادی و برخی دیگر صرفاً ضد استعماری هستند، اما انقلاب اسلامی ایران هم ضد استبداد و هم ضد استعمار و هم ضد استکباری است که در بیانات تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در آبان ماه به وضوح مشهود بود. 1943.

وی افزود: یکی دیگر از حوادث 13 آبان کشته شدن ده ها دانشجو در دانشگاه تهران در سال 57 توسط رژیم وحشی پهلوی بود.

این کارشناس سیاسی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 58 توسط دانشجویان را از دیگر مناسبت های مهم 13 آبان عنوان کرد. در واقع ماهیت بسیاری از عناصر آمریکایی در ایران کشف نشد و به عبارتی این اتفاق به انقلاب مصونیت داد.

قندباشی با بیان اینکه این حادثه باعث حذف عناصر آمریکایی در کشور شد، تاکید کرد: آمریکایی ها پس از آن نیز به دشمنی خود با مردم ایران ادامه دادند و در عین حال روابط خود را با ایران قطع کردند.

وی افزود: البته امروز کارشناسان و نخبگان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که 40 سال دشمنی آمریکا با مردم ایران هیچ دستاوردی برای آمریکایی ها نداشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید