وقتی برنامه ریزی درستی نیست/ کابوس سگ های ولگرد در شهر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، هر از چند گاهی اخباری از اتفاقات تلخ و غم انگیز در فضای مجازی دست به دست می شود، وحشتی که بر دل هر شهروندی چنگ می زند، معضلی که بارها در رسانه های مختلف مطرح شده است، معضل سگ های ولگرد و آنها. حمله به افراد مختلف از جمله کودکان، زنان و سایر رهگذران و شکایت مردم و ملاقات با مسئولان برای حل این مشکل فایده ای نداشت.

مدتی است که گزارش های زیادی از سوی شهروندان کردستانی مبنی بر افزایش تعداد سگ های ولگرد در گوشه و کنار شهر به گوش می رسد؛ معضلی که این روزها صدای شهروندان را درآورده است.

کافی است در کوچه ها و خیابان های شهر قدم بزنید، آنچه توجه شما را به خود جلب می کند، حضور سگ های ولگرد است که گاه به تنهایی، گاهی در گله در شهر پرسه می زنند. و این به معضلی بزرگ برای شهروندان تبدیل شده است، مشکلی که مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه مردم سال هاست با آن مبارزه می کنند و این در حالی است که اگر مسئولان مربوطه رسیدگی نکنند، این مشکل رشد خواهد کرد. هر روز که می گذرد مشکلات او در سطح جامعه افزایش می یابد.


f61fdf98 5ec8 48ef a75c 6e84cc85e1a9 خبر خاکستری


سایه ترس سگ های ولگرد وحشی در دل جاده های سننجی

یکی از اهالی یکی از خیابان های پرتردد شهر سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: مدت هاست که شاهد حضور سگ های ولگرد در کوچه ها و خیابان ها بوده ایم به همین دلیل به وجود آنها عادت کرده ایم. و حضور در محل سکونت ما آرامش نداریم و گاهی با حضور آنها ترس و وحشت را در کودکان و بارها در بزرگسالان ایجاد می کنیم.

وی در ادامه افزود: وجود و حضور سگ هایی که آزادانه در همه جا به ویژه در مناطق مسکونی و تفریحی وجود دارند، امکان تردد راحت و آزادی در سطح شهر را از شهروندان سلب می کند.

یکی دیگر از شهروندان سننجی در این باره نوشت: تصور اینکه هر از چند گاهی در فضای مجازی خبری مبنی بر حمله یک کودک یا فردی توسط سگ های ولگرد منتشر شود، بسیار هولناک و تکان دهنده است زیرا این روزها بسیار سخت است که وقت آن رسیده است که فردی جان خود را در این شهر از دست بدهد. بدین ترتیب.

این شهروند کردستانی افزود: بسیاری از دوستداران محیط زیست با انتشار خبر مجروح یا کشته شدن یک نفر توسط سگ های ولگرد در اینترنت سکوت می کنند اما در مقابل مردمی که قصد تخریب و جمع آوری این سگ و مشکلات مربوط به آن را دارند، اقدام به شکستن آنها می کنند. سکوت و درخواست برای حمایت از حقوق حیوانات.

وی همچنین گفت: درخواست ما از مسئولان این است که برای جمع آوری سگ های ولگرد در خیابان ها و کوچه ها چاره ای بیندیشند که عملا هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود چرا که وجود این مشکل مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی افزود: در این مدت چندین بار شاهد بوده ایم که تعدادی از شهروندان توسط این حیوان گاز گرفته شده اند.


0170d837 9702 4aa6 b9d8 3172e7b7456c خبر خاکستری


در کردستان مورد ابتلای انسان به هاری نداشته ایم

فرزام بیدارپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: هاری نوعی بیماری است که 100 درصد کشنده است بنابراین حیوانات گزیده باید سریعا واکسینه شوند. و محل گزش درمان می شود.

وی بیان کرد: در این راستا دام تحت نظر دامپزشک قرار می گیرد و در صورت اثبات هاری بودن حیوان در دو مرحله دیگر برنامه واکسیناسیون فرد اضافه می شود.

بیدارپور افزود: خوشبختانه در استان کردستان بیماری هاری وجود ندارد اما حیوانی که با واکسیناسیون از آن پیشگیری شده است ممکن است دچار گزش شود.

وی افزود: سال گذشته حدود 2600 مورد حیوان گزیدگی در استان کردستان داشتیم که همه آنها تحت درمان قرار گرفتند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: این آمار نسبت به سال گذشته به طور تقریبی افزایش داشته است به طوری که سال گذشته شاهد 2200 مورد از این موارد بودیم.

وی در پایان گفت: بیشترین حیوانات گزیدگی درمان شده مربوط به مناطق روستایی از حیواناتی مانند سگ، گربه و شغال است و خوشبختانه تلفاتی در این منطقه نداشته ایم.

بیدارپور با تاکید بر لزوم واکسیناسیون هاری برای افرادی که ارتباط بیشتری با حیوانات دارند، افزود: چوپانان، عشایر، دامداران، دامپزشکان، محیط بانان و یا افرادی که در کشتارگاه ها کار می کنند باید قبل از گزش توسط حیوان واکسینه شوند.


7b270536 c78d 4989 9ed1 1d7ba1ec2578 خبر خاکستری


وقتی مسئولین نمی خواهند جواب بدهند

در ادامه برای پیگیری بیشتر مجموعه و نحوه عملکرد شهرداری سنندج در این مورد، طی گفتگویی با رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر سنندج، متاسفانه این مسئول از پاسخگویی خودداری کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید