وقتی تلاش دو دانش آموز دختر به ثمر می رسد / مدال طلایی که طبیعت دوست شد


ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843013

گفتگو با نخبگان استانی به مناسبت روز دختر;

مهدیس زینتی و داریا تکلو دانش آموزان پایه نهم نه تنها در مسابقات کشوری ابن سینا رتبه برتر را کسب کردند، بلکه در مسابقات جهانی اختراعات و ابزار فنی و مهندسی اندونزی بالاترین رتبه و مدال طلا را در بین 30 کشور کسب کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک; توسعه و پیشرفت یکی از مهم ترین الزامات جوامع مدرن است که در اشکال مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی خود را نشان می دهد.

از آنجایی که دوران نوجوانی و جوانی فرصت های ارزشمندی در زندگی و سرآغاز شخصیت قوی و ظهور استعدادهای انسانی است، جوامعی که از این نیروی انسانی غنی برخوردارند، باید آینده امیدوارکننده ای در پیش داشته باشند.

خودباوری جوانان البرزی ستودنی است و نمونه بارز آن را در دو شاگرد برومند البرزی می توان یافت که با اختراع خود بار دیگر ایران را در جهان سربلند کردند.

مهدیس زینتی و داریا تکلو از دانش آموزان پایه نهم مدرسه فرزانگان 1 کرج، علاوه بر کسب مقام قهرمانی مسابقات کشوری ابن سینا، در مسابقات جهانی اختراعات و صنایع دستی فنی و مهندسی اندونزی در بین 30 کشور، بالاترین رتبه و مدال را نیز کسب کردند.طلا در شهریور 99 انجام شد. در حال حاضر در پروژه ژنتیک مدارس سمپاد مشغول تحقیق و توسعه هستند.

دانش آموزانی که بدون حمایت هیچ سازمان و سازمانی تنها با تلاش و هزینه شخصی اختراعات خود را تولید و به ثبت رسانده اند و مهمترین دغدغه آنها رفع مشکلات مردم است.

مهدیس سادات زینتی در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: داستان ما از یک روز سه شنبه پاییزی شروع شد که به ایده دست گرمکن موتورسیکلت رسیدیم و پس از طراحی دستگاه، ابن سینا اولین مسابقه بود و برنده شدیم. مدال طلای کشوری و این آغاز تاریخ ما بود و از این طریق در المپیاد علمی کاربردی اندونزی شرکت کردیم و مدال طلای جهانی را کسب کردیم.

داریا تلکو به یکی از اختراعات تیم دو نفره خود اشاره می کند و ادامه می دهد: یکی از مشکلات موتورسواران هنگام استفاده از موتورسیکلت سرمایی است که به دست آنها می رسد. این موضوع باعث شد تا با ساخت یک دستگاه ایرانی ساده، ارزان و مقرون به صرفه به فکر حل این مشکل باشیم.

علاوه بر این، این دو دانشجو خاطرنشان می کنند که ایده های ما ناشی از مشکلات اطرافیان و دغدغه های جامعه است که سعی کرده ایم با کسب اطلاعات به بهبود مشکلات مردم کمک کنیم.

زینتی می افزاید: اولین اختراع ما در پایه هفتم ثبت شد که در حوزه فنی و مهندسی بود. اما تاکنون چندین پروژه تحقیقاتی دیگر در زمینه بیوتکنولوژی انجام داده ایم.

تکلو به اختراعات تیم دو نفره خود اشاره می کند و می گوید: دستگاه گرمایش دستی موتور سیکلت، تولید کاغذ زیستی از مواد زائد، تولید ماسک ضد باکتری از جمله پروژه های ما است.

این دو دانش آموز نخبه انگیزه خود را از اختراعات بیان می کنند و می افزایند: با شرکت در مسابقات و دوره های مختلف اطلاعات جدیدی به دست می آوریم و این دانش جدید انگیزه ای برای ادامه کار است و علاوه بر کسب رتبه، تشویق خانواده و مدرسه به ما انگیزه می دهد.

زینتی گفت: در تلاش هستیم تا این طرح را تجاری سازی کنیم تا دست موتورسیکلت ها را گرم کنیم. ما برای تجاری سازی ایده هایمان و مشورت با سرمایه گذاران به بودجه و حمایت نیاز داریم.»

تکلو و زینتی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا زمانی به این فکر افتادید که همه چیز را کنار بگذارید، گفت: بله، همه چیز سختی دارد. حتی در برخی مسابقات سخت فکر می‌کردیم که ایده‌ها قابل اجرا نیست و نمی‌توان ادامه داد، اما با رهبری خوب استادان و تلاش مستمر تیم‌های رقیب، قوی‌تر از گذشته به راه خود ادامه دادیم.

این دو دانش آموز به کار گروهی به عنوان یکی از نقاط قوت پیشرفت اشاره می کنند و ادامه می دهند: هنگام کار گروهی، افراد ایده های یکدیگر را تکمیل می کنند و معلم مشکلات کاری را بهبود می بخشد.

تکلو ادامه می دهد: با تجاری سازی این اختراعات می توان از واردات این گونه نمونه ها جلوگیری کرد و به اقتصاد کشور کمک کرد.

زینتی می گوید: اختراعات ما در راه حمایت از محیطی است که می تواند تجاری سازی شود و دوستدار محیط زیست باشد.

این دو دانش آموز به مخترعان توصیه می کنند: مردم ذهن خلاقی دارند، شاید یک ایده کوچک منجر به اختراع بزرگی برای بشر شود.

تاکلو و زینتی اضافه می کنند: برای مخترع بودن باید خلاق باشید و اولین و مهمترین قدم تقویت این عملکرد است. سپس می توان این ایده را به روش های مختلف اجرا کرد و با کمک راهنمایان مدرسه یا تحقیقات دانش آموزی، ایده را تکمیل کرد.

تکلو ادامه می دهد: مسئولان باید با حمایت از مخترعان انگیزه ایجاد کنند و زمینه توسعه و تجاری سازی ایده ها را فراهم کنند.

زینتی خاطرنشان کرد: در روند ثبت اختراع موانع زیادی وجود دارد و گاهی اوقات مسئولان با حمایت اندک می توانند به دانش آموزان انگیزه بدهند.

این دو دانش آموز در خاتمه خاطرنشان می کنند: از حمایت و حمایت مستمر خانواده ها صمیمانه تشکر می کنیم. همچنین از مدیریت دبیرستان فرزانگان طیبه محروگی و دبیر پژوهش زهرا اینانلو تشکر و قدردانی نموده و از خداوند متعال توفیق ایشان را خواستاریم.

در خاتمه باید گفت که نوجوانان و جوانان ایرانی توانایی فتح قله های بلند علمی را دارند و مسئولان باید با حمایت های مالی و معنوی راه را هموار کنند.

در زیر عکس هایی از لوح های افتخار این دو دانش آموز را مشاهده می کنید:


7a7c8cee 5a40 4104 87e8 997f4b093178 خبر خاکستری

e86663f7 1cb2 458e 8876 db92ca76cefe خبر خاکستری

cb3a97cf d031 4432 83c4 054d59d85182 خبر خاکستری

9f8c96d5 4ada 4120 a116 c4a7de7e93c7 خبر خاکستری

fc5df94c fc5f 4164 bf55 3e6a88c0d7c9 خبر خاکستری

6f61c226 9c6b 47fd a8f0 0483217f474e خبر خاکستری

10eca371 bf46 47d2 841d aebbabfdf409 خبر خاکستری

bc940608 ba7d 4ed0 b582 0d6c2757d691 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید