وقتی «نفوذ» جایگزین «معیار» در تخصیص بودجه های استانی شد/ لزوم ورود جدی سران دولت و مجلس به موضوع یادشده


ساعت: 10:05
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886749

متاسفانه اخیرا شاهد افزایش ناگهانی بودجه برخی استان های کشور بودیم که واکنش های زیادی را در فضای مجازی و واقعی به همراه داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در روزهای اخیر شاهد انتشار اخبار و اطلاعاتی مبنی بر افزایش ناگهانی بودجه برخی استان های کشور بوده ایم که تخصیص بودجه حتی بر اساس این معیارهای کلی چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

اگرچه برخی استان ها از نظر جمعیت، مساحت و محرومیت قابل مقایسه با استان های دیگر نیستند، اما پس از دخالت و نفوذ برخی نمایندگان در مجلس، شاهد افزایش ناگهانی بودجه این استان ها بودیم که انتقادات زیادی را به دنبال داشت. . .


مشارکت برخی از اعضای کمیسیون تلفیق در توزیع بودجه مناطق اقدامی زشت و غیرقابل دفاع بود.

جعفر قدری در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: معمولاً محرومیت، جمعیت و مساحت از جمله معیارهایی است که در تخصیص بودجه های استانی لحاظ می شود.

وی افزود: متأسفانه امسال برخی از اعضای شورای اتحاد مجلس در تخصیص بودجه به تعدادی از استان ها دخالت کردند و به یکباره بودجه آنها افزایش یافت که اقدامی زشت و غیرقابل دفاع بود.

یکی از اعضای کمیته برنامه، بودجه و برآورد شورای اسلامی گفت: دولت باید به این موضوعات رسیدگی کند و در تخصیص بودجه به گونه ای عمل کند که بر اساس شاخص اعتباری استان و مداخله ای توزیع شود. برخی از اعضای کمیته تلفیق در هنگام افزایش بودجه های استانی ناکارآمد است.

کادری تصریح کرد: افزایش ناگهانی بودجه برخی استان ها یکی از مواردی است که کمیسیون تلفیق یا نمایندگان مجلس در آن شرکت نکردند، بر این اساس ریاست مجلس باید به این موضوع ورود کند و نسبت به اصلاح آن اقدام کند. در غیر این صورت مشکل است و عواقبی در پی خواهد داشت.

این موضوع در استان‌های مختلف از جمله کرمانشاه که جمعیت، مساحت و محرومیت بسیار بیشتری نسبت به استان‌های مذکور دارد، واکنش‌های انتقادی به همراه داشت.


منتظر چاپ جداول نهایی در قانون بودجه باشیم

حبیب الله وفایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در این باره گفت: در خصوص بودجه استان همدان، قبل و در جریان بررسی لایحه مواردی مطرح شد که با بررسی های انجام شده به تصویب نرسید.

وی افزود: اساساً در بطن این موضوع اعدادی است که در لایحه دولت موجود است و باید با اعدادی که در قانون بودجه قابل استناد است مقایسه کرد.

به گفته فای، این قانون و الحاقیه آن که باید ملاک عمل باشد، منتشر نشده و تا دو هفته آینده منتشر می شود.

بنابراین با توجه به جداول مندرج در ماده واحده و پیوست های قانون بودجه می توان در مورد استان همدان و میانگین رشد استان ها نظر قطعی داشت.

وی از مردم استان کرمانشاه خواست تا زمان انتشار جداول نهایی در قانون صبر کنند و سپس اعلام شود اعتباراتی که تاکنون در قالب اعتبارات برای استان ها و سطوح اعلام شده بخشی از کل اعتبار است و نه همه. از آن که شایان ذکر است تا پایان سال اعلام خواهد شد.


توضیحات حاجی بابایی برای انتشار جدول واقعی بودجه استانی در مجلس

پیش از این حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و برآورد مجلس و نماینده همدانی ها در مجلس در خصوص انتشار جدول واقعی بودجه استانی در مجلس توضیحاتی ارائه کرده بود.

بر اساس توضیحات رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401، لایحه بودجه پیشنهادی دولت در مجلس با سه تغییر به تصویب نمایندگان مردم رسید که اولین تغییر در لایحه بودجه 1401 پیشنهادی از سوی دولت بود. مجلس و مبلغ 100 میلیارد تومان برای کل استان های کشور بالسویه سه درصد به فروش نفت اضافه شد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی گفت: دومین تغییر جدول پیشنهادی دولت در مجلس افزایش 100 میلیارد تومانی از تبصره 14 به کل استان های کشور و تغییر سوم است. در جدول پیشنهادی دولت با توجه به تعداد نمایندگان مجلس 20 میلیارد تومان افزایش یافته است این در استان های کشور است.

حاجی بابایی در تشریح موضوع مذکور گفت: در واقع اگر استانی 6 نماینده در مجلس داشته باشد 120 میلیارد تومان و اگر استانی 9 نماینده در شورای اسلامی داشته باشد 180 میلیارد تومان به بودجه اضافه شده است. آن استان

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در موارد مذکور هیچ استانی مستثنی نبوده و تمامی تغییرات بر اساس این موارد به سطح جدول اعتبارات استانی کشور افزایش یافته و در نهایت با تصویب نهایی نهایی می شود. نمایندگان مردم در مجلس

وی تصریح کرد: لیست ارائه شده نیز آخرین مصوباتی است که از سوی شورای تطبیق اسلامی به دولت ابلاغ شده است که هر سه مورد به تصویب مجلس رسیده است و جز این سه بند تغییر دیگری در بودجه استان وجود ندارد و این جداول به امضا رسیده است. توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ می شود.

البته در این میان شاهد واکنش‌های انتقادی به دلیل افزایش بودجه استان‌هایی مانند همدان هستیم که بر اساس شاخص‌های توزیع بودجه استانی از نظر میزان محرومیت نسبت به استان کرمانشاه وضعیت بسیار بهتری دارند. جمعیت و مساحت این استان نیز بسیار کمتر از استان کرمانشاه است.

من گزارش میدم مرصادنیوزشرایط کنونی ایجاب می کند که سران دولت و مجلس برای شفاف سازی موضوع و تخصیص بودجه های استانی بر اساس ضوابط مصوب اقدام عاجل کنند تا حقوق استان های محروم که سال هاست تنها از نظر عمرانی و عمرانی عقب مانده اند. نقض نمی شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید