پایان‌نامه‌های دانشگاهی بیشتر جنبه نظری دارد تا عملی

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان:

به گفته رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، در دانشگاه‌ها پایان‌نامه‌هایی که از سوی دانشجویان ارائه می‌شود بیشتر جنبه نظری دارد و باید تلاش کنیم که در حوزه عملی وارد شوند.


به گزارش خبرگزاری موج، عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در مراسم افتتاحیه سومین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان ضمن تقدیر از گروه‌های حاضر در این رقابت علمی، بر اهمیت رقابت‌های شبیه‌سازی تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که در کشور ما مباحث حقوق عمومی و حقوق اساسی مغفول مانده و زیاد مورد توجه قرار نگرفته و به درستی تبیین نشده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی و در زمان تدوین قانون اساسی بحث‌های بسیار جدی و خوبی درباره حقوق اساسی انجام می‌شد، اما متاسفانه در دهه‌های بعد شاهد کم توجهی به موضوع حقوق اساسی و عمومی بودیم که شاید نتوانیم دلیل مشخصی برای این امر پیدا کنیم، اظهار کرد: آن شرایط باعث شد در مقاطعی مجبور شویم دانشجویان را به خارج از کشور اعزام کنیم، اما اکنون دیگر ضرورتی نیست و در این امر مشکلی نداریم، علاوه بر این در حوزه آموزش و ترویج قانون اساسی و عمومی پیشرفت‌های خوبی نیز داشته‌ایم و باید این راه را ادامه دهیم. نکته مهم و اساسی این است توجه افرادی را که کمتر به حقوق اساسی و عمومی توجه دارند به این موضوعات جلب کنیم و این مهم از عهده شما دانشجویان حقوق برمی‌آید.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در ادامه با تاکید بر این واقعیت که حقوق عمومی و حقوق اساسی، پایه و بنیان هر جامعه را تشکیل می‌دهد چرا که از حقوق و تکالیف افراد و جامعه صحبت می‌کند، افزود: مسئله مهم این است که ما موضوعات و مباحث را از حوزه نظری به حوزه اجرا وارد کنیم، البته عموما اخلاق نظری و فلسفه نظری را به خوبی بیان می‌کنیم و درباره‌اش بسیار خوب سخن می‌گوییم، اما باید ببینیم در حوزه اجرا چگونه هستیم، زیرا ورود از حوزه نظر به حوزه عمل در جامعه بسیار مهم و اساسی است. ما در حوزه اجرا نمی‌توانیم منتظر نسخه دیگران باشیم بلکه باید با توجه به شرایط و خصوصیات خاص جامعه خودمان عمل کنیم.

کدخدایی با اشاره به اینکه اغلب در دانشگاه‌ها پایان‌نامه‌هایی از سوی دانشجویان ارائه می‌شود که بیشتر جنبه نظری دارد و باید تلاش کنیم که این‌ها را در حوزه عملی وارد شوند، افزود: در مراکز علمی و آموزشی مباحث علمی باید با حوصله دنبال شوند و از کار‌های شتاب‌زده پرهیز شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در خاتمه ضمن تقدیر از برگزارکنندگان سومین رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان، برای شرکت‌کنندگان این رقابت علمی آرزوی موفقیت و پیروزی کرد و گفت: امیدوارم برگزاری چنین رویداد‌هایی باعث آشنایی بیشتر جامعه علمی کشور با جایگاه و عملکرد نهاد شورای نگهبان شود.


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید