پیاده روی اربعین؛ تجلی حماسه های عاشورا و مظهر وحدت جهان اسلام


ساعت: 11:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897069

حجت الاسلام وحید انصاری گفت: امروز اربعین نماد قدرت شیعه است چرا که نگاه همه ادیان و همه ملت ها حول محور وحدت امام حسین (علیه السلام) شکل گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام وحید انصاری، کارشناس دینی و مدرس حوزه در گفت و گو با صبح زاگرس; وی در خصوص توضیح ابعاد پیاده روی اربعین گفت: در بحث اربعین فکر می کنم چند سالی است که چه در بحث ورود داعش به عراق و چه در بحث جنگ ها و چالش های داخلی … عراق، اگر به طور خاص توجه کنیم، اکثریت ملت و مردم عراق به این سوال توجه می کنند که اربعین حسینی و موکب ها، پذیرایی و زیارت زائران چه می شود؟

وی افزود: ببین هیچکس نمی گوید چه بر سر من می آید، خانواده ام چه می شود، بر قوم و قبیله ام چه می شود؟ همچنین اگر تمرکز بر فرد بود، طایفه و حزب قطعاً اربعین و عبادت پیامبر را تحت الشعاع قرار می داد و شیوه کار تغییر می کرد، اما وقتی عید اربعین شروع می شود، مردم بصره که هستند. اولین زائران عراقی حرکت خواهند کرد راه همه چیز از طریق خواب، غذا، امنیت، جاده و حمل و نقل فراهم می شود. این سبک زندگی که در عراق رایج شد و الگوی نسل به نسل عراقی ها شد، باعث شد که این منیت های انسانی به یک اجماع معنوی و مذهبی تبدیل شود.

حجت الاسلام انصاری ادامه داد: بنابراین وقتی سبک زندگی شما از زندگی شخصی سازی و خودخواهی و منفعت شخصی به سمت اجتماعی شدن و اجماع دینی تغییر می کند، چه فرقی می کند که زائر ایرانی باشید یا عراقی یا افغانی یا افغانی. پاکستانی یا لبنانی؟در سایر کشورهای اسلامی نیز همه چیز به آن مغناطیس پایان ناپذیر عشق و محبت برمی گردد که از منبع بزرگی مانند امام حسین علیه السلام می آید و نمی توان آن را بیرون آورد و هرگز تمام نمی شود. با افزایش ظرفیت وجودی نسل ها روز به روز قوی تر می شود

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: ببینید اخیراً ادعاهایی می شنوید که مسیحیان گفته اند اگر حسین علیه السلام در میان ما بود در همه جای دنیا منبر برپا می کردیم و شبانه روز چه می کردیم. عزاداری و تبلیغ حسین روحش قرین رحمت باد. یک ملاحظه معنوی وجود دارد اما مشکل دیگر این است که امام حسین (علیه السلام) را زنده و پایدار و متصل به خدا نمی دانند و امام ما نیز مانند عیسی علی نبینا انسان بزرگواری است که فدا شد و این فداکاری شد. حالا باید از آن برای تبلیغ استفاده کرد، از آن برای رساندن نظر دینی استفاده می کند، اگر می بینیم که اعتقاد ما و نظریه الهی ما این است که نه حسین بن علی و نه هیچ شهید و مجاهدی در راه خدا نرفتند، بلکه زنده هستند و در پیشگاه خداوند متعال

استاد حوزه ادامه داد: پس معلوم است که این جنازه بی جان است، اما مرگ حسین بن علی پر شور است. نام امام حسین علیه السلام پر شور است. آرامش می آید، غم و اندوه بر سینه ما سنگینی می کند، بیان محبتی است که امام به ما می دهد و از خدای متعال هدیه می کند، سیاه می پوشیم، مجلس عزاداری می کنیم، نذر می کنیم و قربانی می کنیم، همه دنیا را در این راه تقسیم می کنیم، اگر تو من اینجا نیستی، آیا او جایی می رفت؟

خوجت الاسلام انصاری گفت: اما این راه و راهی که امام حسین علیه السلام طی کرد، همان راه غدیر است، راهی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم طی کرده است. دستور دهید وقتی در غدیر خم کرد، دست مولای ما را بلند کرد و شروع به سخنرانی کرد، ای اهل مدینه و مکه، خطاب مردم یعنی همه مردم را از وقت تا تا روزی که قیامت برپا می شود، بشنو و دریاب، راه و طریقت یکی است، همه این ذات مقدس راه و نوری در ابدیت متفاوت است.

وی افزود: از بحث خارج نشویم، اشاره کردم که توجه امام حسین علیه السلام برای همه عالم است نه اینکه مختص یک طیف مذهبی و مذهبی باشد. تیپ و شخصیت من خوب نیست نظر امام این است که امام به همه مردم در هر دین و مذهبی اهمیت می دهد و یک مسیحی در این لشکر وجود دارد یک مسیحی به جز این خانم کلیمی که از ایران در کربلای اسرائیل به مادرش رسیدگی می کند. مادرش را شفا بده چهل سال است که مجلس تسبیح می خواند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وحدت و یکپارچگی ملت های مسلمان از همه ادیان پیشی گرفت. این که بگوییم امام حسین علیه السلام امام جهانیان است، شعار و ادعا نیست. به راستی که او رحمت بزرگی است که خداوند متعال به واسطه آن محبت دارد و بین همه ملت ها اعم از مسلمان و غیر مسلمان محبت ایجاد می کنند، لذا نگاه و تفکر ما این است که وحدت حول محور امام حسین علیه السلام بیشتر است. بالاتر از دین از دین، به نام امام حسین (علیه السلام) نامگذاری شد.

وی در پایان گفت: خداوند متعال به همه ما و همه بستگان، فرزندان، نوه‌ها و نسل‌های بعد از ما توفیق خدمت و خدمت در آستان مقدس آستان الله علیهم بویژه شهدای والامقام عنایت فرماید. بر آنها باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید