پیام وزیر فرهنگ لبنان به مناسبت هفته ملی کودک در ایران/ کودکان حق دارند آینده را تامین کنند.


ساعت: 13:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902666

محمد وسام المرتضی; وزیر فرهنگ لبنان در پیامی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روز جهانی کودک و هفته ملی کودک را تبریک گفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز روابط عمومی و امور بین الملل، در متن پیام محمد وسام المرتضی که با شعار هفته ملی کودک «کودکی شاد، زندگی شاد» آغاز شد، آمده است:

برادران و دوستان عزیز

بدوی الجبل، شاعر بزرگ شام، قصیده ای بلند دارد که عبارتی از آن چنین است:

بارالا به دل پاک بچه ها قسم

فیض صلح را در شرق و غرب پخش کنید

رنج و اندوه را از مردم دور کنید

اگر ناسپاس بود، آنها را ببخشید

بارالا لبخند بچه ها را حفظ کن

اگر در مزارع شنی آواز بخوانی، گیاهان خواهی رویاند

شاید مفاهیم این ابیات شاعرانه و امثال آنها شایسته مفاد کنوانسیون بین المللی حقوق کودک باشد، زیرا ما در دنیایی زندگی می کنیم که بسیار خوانده می شود و کمتر به کار می رود.

در تبلیغات شعارها جذاب است و در عمل به گونه‌ای عمل می‌کنند که دنیا فرصتی برای رسیدن به صلح نخواهد داشت مگر اینکه مشکلات سیاسی و اقتصادی معصومیت کودک را نمایان کند.

اگر در نقاط مختلف دنیا به معصومیت کودکان رسیدگی نشود، چگونه می توان نیازهای آنها را برآورده کرد؟

کودکان حق دارند آینده را تامین کنند. تامین آینده این کودکان با تقویت مبانی دینی و انسان دوستانه محقق می شود و باید حقوق کودکان را سرلوحه برنامه های خود قرار دهیم.

چون پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم این کار را کرد و اجازه داد دو اولادش (امام حسن و امام حسین علیهماالسلام) را در حال سجده بر صلیب مبارکش بگذارند و عده ای می خواستند جلوی این کار را بگیرند، ولی اجازه دادند تا بعد از سجده. نماز تمام شد و بعد دو. بر زانو نشست و بدین ترتیب به مسلمانان آموختند که بازی کودکان حتی در مقام نماز هم با وقار است.

این دکترین به جوامع بشری می آموزد که چگونه به حقوق کودکان احترام بگذارند و چگونه خانواده ها باید نیازهای آنها را در زندگی از جمله نیازهای آموزشی و بهداشتی و سایر نیازهای زندگی برآورده کنند و چگونه از کودکان در برابر مفاسد اجتماعی و اثرات جنگ محافظت کنند. جلوگیری از نفرت و نابرابری، برنامه های آموزشی نادرست در رسانه ها و فضای مجازی.

این اقدامات باید با همت خانواده ها، مراجع رسمی، مراکز آموزشی و تربیتی و نهادهای مذهبی انجام شود تا جامعه فرزندانی سالم داشته باشد.

این فرصت را مغتنم شمرده و از جمهوری اسلامی ایران، کشور دوست و برادرمان، به خاطر توجهی که به کودکان دارند، تشکر می کنم.

ما نباید مشکلات و آزار و اذیت کودکان در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و به ویژه فلسطین توسط اشغالگران صهیونیست را نادیده بگیریم.

جنایات و شکنجه‌های وحشیانه رژیم اشغالگر علیه کودکان و خانواده‌های آنها در تاریخ بی‌سابقه است، اما دنیای به اصطلاح آزاد این جنایات ضد بشری را نادیده می‌گیرد و متأسفانه گاه آن را توجیه می‌کند.

باید اعتراف کرد که این کودکان رشادت، بصیرت و میهن دوستی به خرج دادند و برای دفاع از خود و مقدسات شکی در دل نگذاشتند و با فریاد و سنگ و چوب از حریم دین و میهن دفاع کردند.

نقش تبلیغات در افزایش آگاهی از حقوق کودکان بسیار مهم است زیرا کودکان سرمایه ملت ها و ذخیره آینده بشریت هستند و موضوع آنها باید سرلوحه برنامه های توسعه هر کشور باشد تا برنامه های تبلیغاتی تخصصی تهیه و اعمال شود. برای حل مشکلات کودکان و با یک برنامه تبلیغاتی و آموزشی غنی و موثر می توان شخصیت کودک را ساخت و این مهم در برخی کشورها محقق شود.

برادران و دوستان

می خواستم در راستای حمایت از حقوق کودکان پیشنهادهای عملیاتی، اجرایی و تقنینی ارائه کنم که به دلیل کمبود وقت آن را به آینده موکول می کنم. امیدوارم در آینده دوباره شما را ببینم.

ویژه برنامه های هفته ملی کودک از شانزدهم تا بیست و دوم مهرماه 1401 در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب تهران و سایر مراکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید