پیری جمعیت نشاط اجتماعی / موانع اقتصادی را تهدید می کند. موانع زایمان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، تغییر جمعیت و باروری یکی از متغیرهای اصلی در سیاست گذاری و طراحی برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهاست و نرخ زاد و ولد، مهاجرت و مرگ و میر سه متغیر تعیین کننده اندازه جمعیت هستند.

اصلاح فراز و نشیب های جمعیت همواره یکی از دغدغه های مهم یک جامعه برای جلوگیری از پیری و کوچک شدن جمعیت بوده که منجر به زوال و زوال جامعه می شود.

جمعیت پویا و جوان هر کشور پایتخت هر کشور محسوب می شود و توجه به نرخ باروری، تولد و تشکیل خانواده جوانان برای حفظ جمعیت جوا بسیار مهم است و توجه به این موارد مهم از پیری و کاهش جمعیت جلوگیری می کند.

کاهش زاد و ولد خانواده ها که منجر به افزایش جمعیت سالمند کشور می شود به یکی از معضلات اجتماعی کشور تبدیل شده است. بر اساس آمار جمعیت کشور، در دهه اول انقلاب هر هزار سال 35 نفر به جمعیت کشور اضافه می شد. اما اکنون به ازای هر 1000 نفر، 16 نفر به جمعیت کشور اضافه می شود.


b140ed50 093a 4ad5 8f92 8ee82f25489b خبر خاکستری


موانع اقتصادی مانع از بچه دار شدن مردم می شود

با گذشت هفت سال از ابلاغ سیاست های جمعیتی، متأسفانه راهکار اساسی برای رفع این معضل اساسی اندیشیده نشده است. نه زیاد.

کاهش جمعیت و افزایش سالمندی و پیری جمعیت مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد می کند و کشور به تدریج جمعیت فعال و نیروی کار جوان خود را از دست می دهد.

در اواخر دهه 60 تبلیغات گسترده ای در کشور برای بحث کنترل جمعیت با شعار فرزندان کمتر، زندگی بهتر انجام شد و خانواده های بیش از سه فرزند از برخی خدمات اجتماعی محروم شدند.

یکی از مهم ترین دلایل بی رغبتی جوانان به بچه دار شدن وضعیت اقتصادی و هزینه های سنگین زایمان برای تحصیل و مشکلات تربیت فرزند است و شاید کمتر جوانی بعد از چند سال ازدواج آماده بچه دار شدن باشد. .


06e11a7a d40c 477c 9edc 7e61ebcfb3bf خبر خاکستری


یک چالش

به گفته کارشناسان، جمعیت سالمند در آینده هم از نظر اقتصادی و اجتماعی و هم از نظر سیاسی و امنیتی با چالش هایی مواجه خواهد شد و از این پس باید برای جلوگیری از رشد این معضل در جامعه هستی چاره ای مناسب اندیشید.

یکی از مهم ترین راه های دولت برای مقابله با این معضل بزرگ، بهبود وضعیت اقتصادی است تا مردم پس انداز بهتری داشته باشند و تمایل به ازدواج داشته باشند.


رهبر انقلاب؛ بچه دار شدن خیلی مهمه

مسئله زایمان بسیار مهم است. این موضوعی است که در چند سال اخیر بارها بر آن تاکید کرده ام، متأسفانه اکنون که نتایج را بررسی می کنیم، مشخص می شود که این لهجه ها تأثیر چندانی نداشته است. آنها به قانون نیاز دارند، به جفای جدی دستگاه های اجرایی نیاز دارند.

مسئله زایمان باید مهم تلقی شود و مردم از پیری بترسند. یکی از مفیدترین سرمایه های یک کشور، جمعیت جوان است که بحمدالله از اول انقلاب تا به امروز از آن برخوردار بوده ایم، اگر بعداً از آن برخوردار نباشیم، قطعاً عقب خواهیم ماند.

به گفته کارشناسان، جمعیت کشور در حال پیر شدن است و نرخ زاد و ولد در 25 سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است.


پیری جمعیت نشاط اجتماعی جامعه را از بین می برد

حجت الاسلام علی هورشیدی امام جمعه بیجار در گفتگو با کُردتودی گفت: ایجاد امید و نشاط اجتماعی در جامعه یکی از راه های افزایش موالید و افزایش جمعیت است.

وی افزود: جمعیت و نیروی کار جوان هر کشوری را در برابر تهدیدات دشمنان و خطرات آن قدرتمند می کند.

امام جمعه بیجار گفت: پیری جمعیت با کاهش تعداد فرزندان خانواده موجب از بین رفتن نشاط اجتماعی می شود. به طور کلی افرادی که دارای فرزند بیشتری هستند، امید به زندگی بیشتری در خانواده دارند و ایجاد انگیزه برای زایمان باید بر اساس اصول و قانون باشد.

حجت الاسلام هورشیدی گفت: در حال حاضر اکثر زوج های جوان معیشت خود را با مشکلات اقتصادی گره می زنند و کارمندان ما باید برای بهبود وضعیت اقتصادی جوانان و رفع بیکاری آنان تلاش بیشتری کنند.

وی با تاکید بر اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت کشور یک نگاه بلندمدت به نفع امنیت ملی است، گفت: مشکل اشتغال و مسکن جوانان باید تا سن 30 سالگی تا 20 سالگی حل شود. .


fb40e54b 9dd7 467d bf06 0411bc799aa1 خبر خاکستری


نرخ زاد و ولد در کردستان 2.3 درصد کاهش یافت

علی جوکار مدیرکل ثبت احوال کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این مدت 6 هزار و 57 پسر و 5 هزار و 757 دختر در استان به دنیا آمده اند، گفت: ثبت ولادت 105.2 است یعنی هر 100 تولد دختر حدود 105 مورد است. موارد پسران ثبت شد.

وی تعداد ولادت های شهری را 8 هزار و 423 و در مناطق روستایی را 3 هزار و 391 مورد برشمرد و افزود: بیشترین ولادت های ثبت شده مربوط به مادران در گروه سنی 34 تا 30 سال با حدود 29.5 درصد است که متوسط ​​است. سن. از مادران دارای تولد ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان فراوانی پنج نام اول پسران از جمله محمد با 315 مورد، آیهان 230، آراد 147، شاهان 138 و هیراد را به ترتیب با 111 مورد عنوان کرد و افزود: فراوانی پنج نام اول. برای دختران آنیا با ۲۳۸ مورد، نیلا ۹۳، سدنا ۸۶، باران ۷۹ و دلوین با ۷۶ مورد است.

وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال 4 هزار و 975 فوتی در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.4 درصد کاهش داشته است.

جوکار با اشاره به اینکه تعداد فوت‌های ثبت شده در بین مردان 2818 و در بین زنان 2157 مورد بوده است، افزود: نسبت جنسی متوفیان 130.6 است. به ازای هر 100 مرگ گزارش شده. «زنان حدود 130 مرگ را برای مردان گزارش کردند.

مدیرکل ثبت احوال کردستان اضافه کرد: میانگین سنی متوفیان مردان 66.36 سال و میانگین سنی زنان متوفی 69.80 سال است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید