پیشنهاد اسماعیلی به یونسکو; توجه به موضوع خواهرخواندگی شهرهای مرزی کشورها/ وزیر در مجلس وارطان ​​و زوریخ


ساعت: 14:42
تاریخ انتشار: 07/08/1401
کد خبر: 1900229

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در مکزیک این خبر را اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو بیانیه ای صادر کرد. سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در مکزیک برگزار شد.
متن پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ که شامگاه پنجشنبه توسط احمد پاکتچی سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو در نشست وزرای فرهنگ کشورهای عضو یونسکو قرائت شد به شرح زیر است:

“به نام خدا
صلح و عدالت در پرتو فرهنگ شکوفا می شود
آقای رئیس
خانم دبیر کل و آقایان محترم؛
در دو دهه اخیر، تحولات اجتماعی و فناوری در جهان، تصمیم‌گیری را به‌ویژه در حوزه‌های مختلف فرهنگی به‌طور شگفت‌آوری دچار سردرگمی کرده است، به‌طوری‌که تصمیم‌های جدید همواره با چالش‌های غیرمنتظره‌ای مواجه بوده و ملت‌ها و دولت‌ها با بحران‌های جدید و جدی مواجه می‌شوند. داده شده.
همانطور که همه شاهد بوده ایم، به جای اینکه علم، فناوری و اطلاعات در خدمت نجات انسان و اعتلای معنوی او باشد، در بیشتر موارد توسط افرادی که فقط به فکر سود هستند، خدمت کرده است. در دو دهه گذشته، علاوه بر پیشرفت‌های چشمگیر علم و فناوری، مردم بیش از هر زمان دیگری احساس تلخی و تبعیض کرده‌اند.
از سرکار خانم آدری ازوله، دبیرکل محترم یونسکو که نشست وزیران فرهنگ برای دومین بار زیر نظر یونسکو برگزار می شود، تشکر می کنم و همچنین از کشور میزبان این نشست تشکر می کنم. کنفرانس، مکزیک، که تلاش های ارزشمندی برای احیای مجدد دارد فرهنگ هایی در جهان با رویکرد توسعه پایدار وجود دارد. امیدوارم با بهره‌گیری از فرهنگ غنی ملت‌ها، برای راه‌حل‌های عادلانه و مبتنی بر ارکان عدالت و صلح پایدار تلاش کنیم.
سال گذشته، آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در سخنرانی خود در هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شش نقص عمده را در تصمیم گیری برای خروج از وضعیت وخیم کنونی جهان مطرح کرد. اولین مورد حل کردن شکاف صلح است. در سراسر جهان است. برای بازگرداندن اعتماد و امید به همکاری و درک متقابل نیاز داریم. فرهنگ ها با ظرفیت های متنوع خود می توانند بهترین نقش را ایفا کنند.
جامعه بشری برای برون رفت از وضعیت کنونی جهان باید به مرحله همکاری مشترک برود و با بهره گیری از توانایی ها و ظرافت های فرهنگی و هنری ملت ها بتوانیم در صلح و آرامش در وحدت و اقتدار پیش برویم. مردم جهان از تبعیض، جنگ، خشونت و افراط گرایی به تنگ آمده اند و این فرصتی بی نظیر برای همه است تا از میراث معنوی ملت ها بهره مند شوند. من معتقدم که با ترکیبی هوشمندانه از امید، معنویت و عدالت می توان چالش های کنونی را مدیریت کرد، تندروها می خواهند با جنگ افروزی و تخریب میراث فرهنگی متعلق به بشریت، جامعه بشری آینده را از هویت اصیل خود خلاص کنند. تفرقه بیندازید تا تحقق عدالت و آزادی از بین برود و انسان را ابزاری برای منافع مادی خود قرار دهند. روند کنونی و پیامدهای آن در جهان چنین رژیم ها و قدرت هایی را به ما نشان می دهد.
با برنامه ریزی هوشمندانه یونسکو، سال 2013-2022 به عنوان دهه جهانی تقریب فرهنگی معرفی و اعلام شد و البته اقدامات موثری از سوی کشورها در این زمینه انجام شد. در آخرین سال این دهه هستیم. اینجانب به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در گام نخست با الگوی صلح و توسعه پایدار، طرح راهبردی با عنوان «همزادسازی شهرهای مرزی کشورهای همسایه با شهرهای مرزی کشورهای همسایه» را برای هم افزایی و توسعه فرهنگی و فرهنگی پیشنهاد می کنم. روابط اجتماعی باید در دستور کار یونسکو قرار گیرد تا خطوط سبز و مولد در مرزها نمایان شود.
بهره گیری از ظرفیت فرهنگی و احترام متقابل اقوام برای حفظ ارزش ها و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ما را در توسعه و عزت و پویایی ملت ها یاری خواهد کرد. امیدوارم در سال آینده با رویکرد توجه به مبانی اصیل فرهنگی برای تحقق عدالت و توسعه پایدار اقدامات موثری همچون «شهرهای خواهر مرزی» انجام شود. با این امید که اولین گام های لازم برای تقویت صلح و توسعه پایدار که استفاده از ظرفیت ارزشمند فرهنگ و هنر مردم است، برداشته شود.
با استفاده از این الگوی عملی ساده، ملت های آزاد باید با همسایگان خود گفتگوی صمیمانه داشته باشند و با رویکردی برای حل مشکلات به وجود آمده در دنیای جدید، با احترام به یکدیگر کمک کنند. من معتقدم در سایه صلح، خلاقیت و ابتکار در ملت ها شتاب می گیرد و صلح به ملت ها باز می گردد.

عالیجناب
قسمت دوم سخنان من در مورد حفظ و اعتلای معنویت و حفظ حریم خانواده در برابر تهدیدات فضای مجازی است. به دلیل وجود منابع هویتی متنوع در فضای مجازی، با پدیده ای مواجه هستیم که هویت جوامع را با چالش های جدی مواجه می کند. دسترسی روزافزون کودکان و نوجوانان به محصولات دیجیتال، از بازی های رایانه ای گرفته تا شبکه های اجتماعی، اگرچه ظرفیت آموزشی و یادگیری را برای آنها فراهم کرده است، اما کم رنگ شدن روابط خانوادگی و رها شدن کودکان و نوجوانان در اقیانوسی از اطلاعات و داده ها، از آنها نمی توان نادیده گرفت. بنابراین آسیب پذیری روحی و روانی آنها بسیار افزایش یافته است.

حالا جناب رئیس و مخاطب عزیز!
جمهوری اسلامی ایران خواستار جهانی سرشار از صلح و آرامش، مبتنی بر کرامت انسانی و بر اساس اصول انقلاب اسلامی، سیاست متوازن گسترش روابط با سایر کشورها، مبتنی بر احترام عملی به استقلال و تساوی حقوق بین کشورها است. ادامه داد.
وظیفه خود می دانم از زحمات دور و نزدیکی که با این نگاه در همه جا انجام می شود صمیمانه تشکر کنم. اگرچه تهدیدات دنیای ما بسیار زیاد است، اما امیدها و فرصت‌های زیادی نیز برای تغییر آنها وجود دارد و ما با گفت‌وگو و همفکری و با استفاده از منابع معنوی و مادی راه‌حل‌های مناسب را خواهیم یافت. اگر چهره جهان ما ناامنی، فقر و جنگ است، چهره اصلی آن آرزو و تلاش برای صلح، توسعه و امنیت پایدار است. با تکیه بر افکار می توانیم دنیا را بسازیم و آینده ای روشن را ببینیم انشاالله.
محمد مهدی اسماعیلی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران



دیدار وزیر رهبری با خانواده شهدای مسیحی اسماعیلیان در خانه وارطان ​​و زوریک

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته دفاع مقدس شامگاه پنج شنبه 16 مهرماه با حضور در منزل شهیدان مسیحی وارطان ​​آقاخانیان و زوریک مرادیان حضور یافت.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و رهبری که در این دیدار یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می کرد خانواده شهدا و ایثارگران را میراث ارزشمند انقلاب اسلامی دانست و گفت: بدون تردید شهدای عزیز پایه های انقلاب اسلامی را مستحکم کردند و همه ما موظفیم راه شهدای دوران دفاع مقدس را ادامه دهیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد شهدای پیروان ادیان توحیدی در طول هشت سال دفاع مقدس قابل توجه بود، گفت: دوران دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ کشور شد زیرا اقوام مختلف هر دین و دینی برای پاسداری آمدند، دوشادوش هم برای وطن به میدان آمدند تا هیچ بخشی از سرزمین ایران عزیز کم نشود.
شهید زوریک مرادیان اولین شهید مسیحی دوران دفاع مقدس بود که در سال 59 در جبهه های غرب به شهادت رسید، همچنین شهید وارطان ​​آقاخانیان از دیگر شهدای مسیحی دوران دفاع مقدس بود که در آذرماه 64 در منطقه عملیاتی مجنون استروف به شهادت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید