پیش بینی بازار سهام پاییز 1401 / کنترل نقدینگی، به بهای نکول صندوق بازنشستگی


ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: 1401/07/14
کد خبر: 1900555

یک کارشناس بازار پول و مالی با اشاره به مشکلات موجود در بورس گفت: دولت توانست نقدینگی را کنترل کند تا تورم را مهار کند. اما این موفقیت به قیمت نکول صندوق بازنشستگی و سقوط بازار سهام در نتیجه آن تمام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; فعالان و کارشناسان بازار سرمایه، نبود برنامه ریزی دقیق را دلیل اصلی این سقوط می دانند بازار سرمایه آنها در ماه های اخیر می دانند. این روزها کارشناسان بر اساس یک تحلیل اقتصادی که نرخ سود پرخطر 20 درصد، تورم مورد انتظار و تورم مورد انتظار را در نظر می گیرد، میانگین نسبت سود سهام بازار سرمایه را در مقایسه با دوره های قبل حدود 6 برآورد می کنند. پس انداز پرخطر فرض می شود.این عدد خوبی برای جذب سرمایه گذاران در بازارهای پولی و مالی است.

در تحلیل تکنیکال، وقتی چنین اعداد و ارقامی در نمودارها دیده می شود، طبیعتاً انتظار می رود که بازار مثبت باشد. اما این روزها با وجود ارزش ذاتی نمادها، همچنان شاهد افت هستند بازار سرمایه و در حال نزول به پله های پایین هستیم و مهم ترین مشکلی که باعث این روند شده عدم اعتماد سرمایه گذاران جدید و مهاجرت پول از بورس به سایر بازارها است.

بیشتر بخوانید:
باز کردن بازار و جبران نقدینگی از طریق بازار سهام/ اوراق قرضه فرصتی برای استفاده بیشتر از منابع مالی فراهم می کند.


کمبود نقدینگی در سایه بی اعتمادی به بازار سرمایه



احمد اشتیاقی کارشناس بازارهای پولی و مالی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا در این باره گفت: با توجه به اخبار منفی منتشر شده مبنی بر عدم احیای برجام، کمبود نقدینگی در شش ماهه نخست امسال ادامه داشت. سال

وی افزود: اقدامات اخیر دولت آسیب جدی به آن وارد کرده است بازار سرمایه تلاش دولت برای کنترل نقدینگی مهار تورم بود که البته موفقیت آمیز بود اما این موفقیت به قیمت نکول مطالبات صندوق های بازنشستگی که یکی از فعالان اصلی بازار سرمایه هستند خاتمه یافت و همین امر باعث شد صندوق ها به طور پیش فرض si. سهام خود را بفروشند.


تأثیر سیاست های پولی و مالی بانک مرکزی بر بازار سهام



وی با اشاره به موضوع کسری بودجه دولت و سیاست بانک مرکزی تصریح کرد: سیاست پولی و مالی بانک مرکزی نوعی سیاست انقباضی است و در قالب این سیاست انقباضی بانک مرکزی در نظر دارد تا کنترل حجم نقدینگی به منظور کنترل تورم.

این کارشناس بازار سرمایه وی بیان کرد: از سوی دیگر کشورمان در این مدت شاهد رقابت بین بانک ها در زمینه نرخ سود بانکی بود که به تعبیری رقیب بازار سرمایه است و حتی زمزمه هایی مبنی بر عرضه بانک ملی به گوش می رسد. نرخ سود 22 درصد برای مبلغ بالای 100 میلیون تومان. را در نظر می گیرد

این تحلیلگر اقتصادی افزود: اگر این مسیر به هر نحوی ادامه پیدا کند بازار سرمایه راکد می شود. اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند به نظر شخصی من تا زمانی که این عملکرد ادامه داشته باشد بعید است در بورس شاهد رشد باشیم.


سود سپرده های بانکی و سود اوراق بدهی قیمت سهام را کاهش داد



وی به مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی اشاره کرد بازار سرمایه وی گفت: در این میان رقیب سرسخت دیگری به نام سود سپرده بانکی وارد بازار سرمایه شده و شرایطی را ایجاد کرده که حتی ممکن است نرخ سود اوراق بدهی را افزایش دهد. تنها دستاورد این اقدامات و سیاست های مالی دولت در شرایط فعلی سرکوب قیمت سهام است.

به هر حال این کارشناس اقتصادی گفت: تا زمانی که این روال فعلی انجام شود. این بدان معناست که همزمان با پرداخت نشدن درخواست‌های صندوق‌ها و افزایش نرخ بهره و با عدم احیای برجام، احتمالاً شاهد رشد خواهیم بود. بازار سرمایه ما نخواهیم بود

دیدگاهتان را بنویسید