پیش بینی تولید بیش از 921 هزار تن گندم در کردستان/ ایجاد بسته های تشویقی برای کشاورزان مهمترین راهکار برای کوتاه کردن دست دلالان است.


ساعت: 11:16
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1839984

یکی از اعضای بنیاد گندم کاران گفت: دولت به عنوان یک اقدام عمدی برای حمایت از کشاورزان، قیمت گندم را نسبت به سال های گذشته 100 درصد افزایش داده است، اما با توجه به شرایط فعلی، اگر تدابیری اندیشیده نشود، این اقدام به تنهایی پاسخگو نیست. برای حمایت از کشاورزان گندم کار گرفته می شود. کارگزاران و سود قطعا در راه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، استان کردستان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 600 هزار نفر دارای گنجینه های طبیعی و خدادادی است که متأسفانه برای توسعه این استان از آن استفاده نشده است.

کشاورزی یکی از مهم ترین ظرفیت های استان کردستان است که پس از گذشت سال ها همچنان به صورت سنتی مدیریت می شود. حدود 80 درصد دهقانان کردستان به کشاورزی سنتی اشتغال دارند که یک سال به نفع آنهاست و برای دیدن دولت به دلیل خشکسالی باید یک سال صبر کنند، چه تصمیمی برای آنها می گیرد؟

صرفه‌جویی در کشاورزی سنتی با بهره‌گیری از فناوری‌های روز امکان‌پذیر است و کمبود نقدینگی، بالا بودن نرخ سود بانکی و قیمت بالای کالاها موجب رکود تولید ماشین‌آلات کشاورزی و مکانیزاسیون در بخش کشاورزی شده است. از طرفی چون اکثر کشاورزان دانش استفاده از این ماشین ها را ندارند، امکان استفاده از این امکانات وجود ندارد.


عدم اجرای تامین اجتماعی برای کشاورزان استان کردستان چالش اصلی بخش کشاورزی در کردستان است

عبدالله فرج، رئیس اتحادیه کشاورزان بانه در گفت و گو با کُردتودی، عدم اجرای تامین اجتماعی کشاورزان استان کردستان را یک چالش بزرگ در این بخش دانست و از مسئولان خواست تا در این زمینه اقدام کنند.

وی افزود: از زحمات معنوی و مادی دولت و نظام برای بخش کشاورزی قدردانی می کنم.

وی گفت: دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات بخش کشاورزی نیست. آنها احساس نمی کنند.

رئیس نظام صنفی بانه عدم اجرای تامین اجتماعی کشاورزان استان کردستان را چالشی اساسی در فعالیت این بخش دانست و گفت: متاسفانه پس از سال ها نظارت به نتیجه مشخصی نرسیده ایم.

فرج گفت: نظام صنفی باید به مردم جفا کند و مشکلات این قشر را حل کند و بدون هیچ حقی در خدمت جهاد کشاورزی استان است.

وی افزود: دولت باید به تشکل های نظام صنفی توجه کند و با مشکلات این صنف برخورد کند.

رئیس نظام صنفی بانه با تاکید بر اینکه کشاورزان مردمانی نجیب و بی آلایش هستند و هیچ هزینه ای برای نظام نداشتند، گفت: چرا سازمان جهاد کشاورزی و فرماندار شخصا از بین نخبگان حوزه کشاورزی مشاور انتخاب نمی کنند. برای تسهیل کار؟!

وی ادامه داد: توسعه بخش کشاورزی در گرو پیوند با نظام صنفی کشاورزان استان است.

فرج افزود: سامانه صنفی کشاورزان ابزاری مؤثر و کارآمد است و صدور مجوز از نظام صنفی کاملا قانونی است، اما برخی بانک ها و ادارات آن را برای جذب تسهیلات و سایر خدمات به بخش کشاورزی نمی پذیرند که این امر موجب شکایت در بخش کشاورزی شده است. استان. “

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین پاداش کار ما حمایت از بخش کشاورزی است که متاسفانه برخی دستگاه های دولتی هیچ گونه تعاملی با نظام صنفی ندارند.

فرجی یخ زدگی محصولات کشاورزی را یکی از مهمترین مشکلات این بخش در سال برداشت آتی دانست که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.


افزایش ردیف اعتباری تجهیزات کشاورزی و توزیع آب نیاز مبرم کشاورزان استان است

فیروز رشیدی رئیس اتحادیه سقز گفت: متاسفانه دولت به کشاورز و بخش کشاورزی توجهی ندارد و مهمترین درخواست ما افزایش ردیف اعتبار ماشین آلات کشاورزی و توزیع آب در بخش کشاورزی است. کُردتودی.

وی افزود: بخش خصوصی در پیشرفت کار نقش موثری دارد اما دولت به عنوان بخش خصوصی به کشاورزی توجهی ندارد.

وی گفت: مشکلات امروز در بخش کشاورزی ناشی از بی اعتمادی به کشاورزان است.

رئیس نظام صنفی سقز گفت: متأسفانه مسئولان تامین اجتماعی استان کردستان به ساماندهی قانونی نظام صنفی استان اهمیتی نمی دهند و مدام بر سر قشر زحمتکش کشاورزان سنگ اندازی می کنند.

رشیدی گفت که مقامات استانی هر جا که بخواهند قانون را به نفع خود تغییر می دهند و این امر منجر به زیان برای بخش کشاورزی و کشاورزان می شود.

وی تصریح کرد: چرا کشاورز ما برای تمدید پروانه چاه باید مبالغ هنگفتی بپردازد و نمایندگان مجلس برای رفع مشکل به اینجا بیایند.

رشیدی ادامه داد: مهم ترین خواسته کشاورزان استان افزایش توزیع آب کشاورزی، بازسازی قنات ها برای استفاده بیشتر از آب و افزایش ردیف اعتباری ماشین آلات کشاورزی برای افزایش تولید است.


2ec31d71 0cd2 4d8d 949b d2b471090047 خبر خاکستری


کشاورزان کردستان نیازمند حمایت ویژه مسئولان هستند

سید حسین رحیمی رئیس اتحادیه کشاورزی بیجار به کُردتودی گفت: . تجربه اوایل انقلاب و دهه شصت در تولید.» و خودکفایی گندم نقش مهمی داشت.

وی افزود: بر اساس گزارش های مستند، قیمت جهانی گندم به بالاترین سطح خود در 20 سال گذشته رسیده و در نتیجه نگرانی های فزاینده ای را در سراسر جهان به دلیل خشکسالی و جنگ بین روسیه و اوکراین ایجاد کرده است، زیرا دو کشور حساب می کنند. برای دو سوم از تولید غلات جهان.

یکی از اعضای بنیاد گندمکاران کشور گفت: با توجه به کمبود غلات در دنیا، برخی کشورها اقدام به ذخیره و ذخیره سازی غلات (گندم) کرده اند.

رحیمی گفت: بحران گندم در تمام دنیا در راه است به طوری که در برخی کشورها از جمله کشور ما به دلیل این عوامل قیمت غلات به شدت افزایش یافته است.

رئیس سامانه صنفی کشاورزی بیجار ادامه داد: در دهه 60 کشاورزان در ازای تامین گندم دولت جوایزی از قبیل لوازم خانگی، تراکتور و وانت دریافت می کردند و این اقدام کشاورزان را برای اشتهای خود بیشتر تلاش می کرد.

وی تاکید کرد: در شرایطی که همه دنیا با کمبود و قحطی گندم مواجه است، هر اقدامی که باعث خودکفایی گندم شود، لحظه ای به تاخیر نیفتد.

رحیمی گفت: دولت با یک اقدام عمدی برای حمایت از کشاورزان، قیمت گندم را نسبت به سال های گذشته 100 درصد افزایش داده است، اما با توجه به شرایط فعلی، این اقدام به تنهایی پاسخگو نیست، زیرا شواهد نشان می دهد که آیا اقدامات بیشتری برای حمایت از کشاورزان وجود دارد یا خیر. گندم اگر کار انجام نشود قطعا دلالان و برندگان وارد خواهند شد.


d493d99d b966 4080 a594 274576211135 خبر خاکستری


594 هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طبق نظر کارشناسان امسال بیش از چهار و نیم میلیون تن گندم در کشور تولید می شود که بیش از 900 هزار تن آن مربوط به کردستان است.

پیمان اسکندری با بیان اینکه کردستان یکی از قطب های اصلی تولید محصولات کشاورزی کشور است، گفت: امسال تاکنون بیش از 594 هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص یافته است.

اسکندری گفت: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم استقبال کشاورزان کردستانی است و پیش بینی می شود امسال حدود 921 هزار تن گندم در استان تولید شود.

وی افزود: خشکسالی سال گذشته باعث کاهش تولید گندم در کشور و در نتیجه در استان کردستان شد و در مجموع 270 هزار تن گندم توسط کشاورزان استان خریداری شد.

اسکندری با بیان اینکه سالانه بیش از 80 هزار تن جو در کردستان تولید می شود، افزود: انتظار داریم امسال تولید این محصول در استان افزایش یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید