چالش نابودی محصولات آبدوست در بحران خشکسالی / تشنگی زمین، داستان غم انگیز کمبود آب را روایت می کند.


ساعت: 09:24
تاریخ انتشار: 1011/01/22
کد خبر: 1821104

سدها، چشمه‌ها و قنات‌ها از دیرباز درباره بی‌آبی و کم‌آبی صحبت می‌شود که در حال تبدیل شدن به یک بحران جدی است و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی کمبود آب را تشدید می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر، کاهش بارندگی چند سالی است که باعث خشکسالی در کشور شده است، معضلی که خسارات زیادی به بخش های مختلف به ویژه کشاورزی وارد کرده است و تداوم خشکسالی ضرورت توجه را تشدید می کند. به این بخش باید بتوانیم از شرایط بحرانی خارج شویم.

در حال حاضر سرانه مصرف آب در بخش کشاورزی 90 درصد، شرب 8 درصد و صنعت 2 درصد است.

سدها، چشمه‌ها و قنات‌ها از دیرباز از کمبود آب صحبت می‌کنند و این به یک بحران جدی تبدیل شده است.

خشکسالی سال گذشته در بخش کشاورزی در 50 سال گذشته بی‌سابقه بود و میلیاردها تن خسارت به بخش کشاورزی وارد کرد، اما امسال وضعیت بهتر از سال گذشته نیست و اکنون هشدار مدیریت منابع و مصرف بهینه آب را می‌دهد.


78ab6fa6 0e3c 4837 834d cf3497bfaf3d خبر خاکستری



تداوم بحران خشکسالی

یک دهه پیش، یک طرح مدل کشاورزی معرفی شد که به موجب آن کشاورزان می توانستند 10 درصد از زمین خود را برای کشت محصولات آبدوست کنار بگذارند و بقیه را به محصولات دیگر اختصاص دهند، مدلی که در صورت اجرا، چنین خواهد بود. می توانست نقش بسزایی در مدیریت مصرف آب داشته باشد اما متاسفانه در این سال ها این الگو رعایت نشده و در نهایت عدم رعایت این الگو منجر به عدم تعادل در تولید محصولات کشاورزی و عرضه آنها شده است.

با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم زمین، همچنان شاهد کشت بی رویه محصولات آبدوست هستیم، محصولاتی که با خروج بی رویه از سطح آب، جایی برای منابع زیرزمینی باقی نمی گذارد و عمر این منابع را می مکد، محصولاتی مانند برنج، سیب زمینی. ، هندوانه، پیاز و سایر محصولاتی که سال هاست بی رویه کشت می شوند.

بسیاری از کشاورزان بر این باورند که کشت برنج به دلیل سودآوری بالا بسیار سودآور است و به همین دلیل کشاورزان به کشت این محصول تشویق می شوند و هر ساله با وجود هشدارها مبنی بر محدودیت کشت برنج، شاهد غرق شدن شالیزارهای زیادی در آب هستیم.

در همین حال، برخی از کشاورزان برای کشت محصولات آبدوست و اجاره زمین های کشاورزی برای مدتی به استان های دیگر مهاجرت کرده اند، جایی که محصولات آبدوست مختلف کشت می شود و در نهایت زمین بیش از هر زمان دیگری تشنه می شود.


38 درصد تخفیف سد لرستان

داریوش حسنی نژاد مدیرعامل آب منطقه ای لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: میانگین سطح آب زیرزمینی نسبت به سال گذشته حدود دو متر کاهش داشته است که معادل حجمی حدود 158 میلیون مترمکعب بوده و 76 درصد کاهش داشته است. .

وی افزود: دشت الشتر با کاهش 3.3 متری و کمبود 21 میلیون مترمکعب، دشت الیغودر با کاهش حدود سه متری و کسری مخزن حدود 61 میلیون مترمکعب بیشترین تغییرات را داشته اند. سطح آب زیرزمینی و کل سطح آب زیرزمینی در بلندمدت به طور متوسط ​​حدود 5.5 متر کاهش و 413 میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود دارد که معادل کاهش سالانه 20 سانتی متری و کسری مخزن در حدود است. 16 میلیون مترمکعب که نشان دهنده تمایل به کاهش منابع آب زیرزمینی در استان است.

حسن نژاد با اشاره به آخرین وضعیت سدهای لرستان گفت: در حال حاضر حجم کل سدهای مروک، آیوشان، تنگ هاله، خان آباد، کوزنار و حوضیان 208 میلیون و 710 هزار مترمکعب است و 35 درصد از سدهای لرستان پر است. پشت سدهای استانی 73.34 میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان افزود: در حال حاضر کل دبی آب در شش سد استان 3.64 متر مکعب بر ثانیه است. آب بهینه ضروری است.


7a86be70 01d4 4d1b 8af4 29c09f790969 خبر خاکستری


حسن نژاد گفت: کشت سیب زمینی و چغندر در شهرستان های دلفان و سلسه ممنوع است و کشاورزان تنها می توانند از منابع آب های سطحی و الگوی کشت اعلامی جهاد کشاورزی پیروی کنند و از شرکت آب منطقه ای توانمند کشاورزی مجوز بگیرند و تمدید کنند. . هستند

وی نصب کنتورهای هوشمند را ضروری دانست و گفت: صاحبان چاه های کشاورزی موظفند تا پایان فصل زراعی نسبت به نصب کنتور اقدام کنند در غیر این صورت مصرف برق و آب چاه ها با نرخ آزاد و برق محاسبه می شود. چاه های دارای اضافه برداشت معلق خواهد شد. .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: سال گذشته 102 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد اما هم اکنون هزار و 346 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که برای انسداد برنامه ریزی شده در دستور کار قرار دارد.


کاهش 6 درصدی بارندگی در زمان برداشت

زینب اکبری معاون هواشناسی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار کرد: میانگین بارندگی استان در استان 323 میلی متر بوده که نسبت به برداشت قبلی شش درصد و نسبت به سال طولانی 33 درصد کاهش داشته است. مدت، اصطلاح.

وی افزود: میزان بارش ها تا پایان فروردین کمتر از حد نرمال پیش بینی می شود.


کشت های جایگزین کشت های آبدوست

معیتبه میر معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با سفیرافلاک گفت: و همچنین وضعیت رودخانه های استان، رودخانه کشکان که وضعیت آبی خوبی ندارد، وضعیت مطلوبی ندارد.

وی افزود: میزان آب های زیرزمینی به دلیل کاهش بارندگی ها کاهش یافته است و عددی که نشان می دهد وضعیت خوبی را نشان نمی دهد و با توجه به این شرایط لازم است در کشت محصولات کشاورزی تجدید نظر شود تا سایر محصولات جایگزین محصولات آبدوست شوند. “.

معاون بهبود نباتات جهاد کشاورزی لرستان گفت: در این راستا بر اساس مصوبه، کشت برنج در استان های شمالی انجام می شود و در این راستا کشت برنج و سیب زمینی که از محصولات گیاهی آبدوست در مناطقی است که کشت می شود. برنج محدود است، کشاورزان می توانند محصولات علوفه ای را جایگزین کنند یا از محصولات دیگری که به آب کمتری نیاز دارند استفاده کنند.


001ff9ab 02c3 4ff2 a43a fad761d10707 خبر خاکستری


میر با اشاره به آموزش کشاورزان گفت: بر این اساس جهاد کشاورزی در روستاها و روستاها باید کشاورزان را در زمینه کشت جایگزین راهنمایی و آموزش دهد. یکی از مهمترین برنامه های این آموزش استفاده از روش های نوین آبیاری است که باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.

وی چاه های غیرمجاز را یکی از مهم ترین مشکلات این حوزه برشمرد و افزود: استفاده نادرست از منابع آب چاه های غیرمجاز در برخی شهرها چالشی است که متاسفانه برخی از مردم از چاه های غیرمجاز برای کشاورزی استفاده می کنند. این چاه ها باید بسته شود. با هماهنگی دستگاه


7500 هکتار برنج در لرستان کشت می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان گفت: در واقع خواص خود را در ذخیره سازی آب دارد.

میر با تاکید بر مدیریت مصرف آب گفت: در این شرایط کم آبی مدیریت مصرف آب بسیار مهم است. متأسفانه برخی از کشاورزان غیر بومی برای کشت محصولات آبدوست مانند سیب زمینی به استان های دیگر می روند که کشاورزان به آن توجه می کنند و زمین های کشاورزی را مورد توجه قرار می دهند: «به کشاورزان غیر بومی اجاره ندهید.

وی با اشاره به کشت برنج در سال گذشته گفت: سال گذشته 7 هزار و 500 هکتار برنج در استان کشت شد که این محصول بسیار آبدوست است و کشاورزان تشویق می شوند امسال محصولات دیگر را جایگزین کنند.


ممنوعیت اجاره دادن زمین کشاورزی به افراد غیر بومی

احمدرضا دالوند معاون استاندار لرستان گفت: با توجه به کاهش بارندگی، سطح آب های زیرزمینی کاهش یافته و این کاهش بارندگی باعث ایجاد بحران در حوزه آبی شده است. باید با تدابیر و برنامه ریزی های لازم برای بهبود وضعیت آب آشامیدنی تلاش کرد و گفت: کشاورزی نباید بدتر شود و مدیریت مصرف در این بخش ضروری است.

وی افزود: متاسفانه در استان چاه هایی وجود دارد که آب های زیرزمینی را بی رویه جمع آوری می کنند. علاوه بر این، آبیاری سنتی منجر به هدررفت آب نیز می شود و باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود تا از آب بهینه استفاده شود.

معاون استاندار لرستان در خصوص کشت محصولات آبدوست گفت: کشت محصولات آبدوست در برخی شهرستان ها ممنوع است اما به دلیل استراتژیک بودن محصولاتی مانند برنج باید کشت آنها محدود شود اما کشت این محصول در مناطق پرباران به عنوان استان های شمالی ممنوع نیست.

دالوند گفت: کشت چغندر و سیب زمینی در استان باید محدود شود و زمین های کشاورزی به کشاورزان خارجی اجاره داده نشود، زیرا اجاره زمین و کشت محصولات آبدوست می تواند به آب آسیب زیادی وارد کند.


c871d114 91c2 43ff a75c a08c96199eca خبر خاکستری



آبیاری مدرن، راه حلی برای جلوگیری از هدررفت آب

وی با اشاره به کنتورهای هوشمند گفت: چاه های آب باید با نصب کنتورهای هوشمند مدیریت شوند و جهاد کشاورزی نیز باید کشاورزان را در راستای الگوی کشت مناسب آموزش دهد تا در این شرایط کم آبی، محصولات جایگزین را در نظر بگیرند.

معاون استاندار لرستان آبیاری نوین را روشی مناسب در مدیریت آب کشاورزی دانست و افزود: باید به روش های نوین آبیاری روی آورد چرا که این اقدام از هدررفت آب و به طور کلی میزان آب مورد نیاز زمین های کشاورزی جلوگیری می کند.

دالوند گفت: تکمیل دو سد متولی تامین آب شرب ضروری است که یکی از این سدها در مصوبات سفر ریاست جمهوری گنجانده شده است که البته نکته اصلی در مصرف آب شرب توجه جدی به فرهنگ سازی و صرفه جویی است. با فرهنگ.” سازی می تواند مصرف آب آشامیدنی را کنترل کند.

کاهش بارندگی منجر به مشکلات آبی شده است، تنها راه عبور از این بحران خشکی مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از منابع آبی است و در این میان توجه ویژه کشاورزان به مدل کشاورزی می تواند نقش مهمی در مصرف بهینه آب داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید