چالش کمبود آرد در نانوایی های دومین استان تولید کننده گندم! / ریشه اختلال در عرضه نان کجاست؟


ساعت: 10:44
تاریخ انتشار: 91/01/26
کد خبر: 1822070

با وجود اینکه مسئولان معتقدند سهمیه آرد مسافران نوروزی برای نانوایی ها تعیین شده و سهمیه بدون نانوایی کاهش یافته است، اما همچنان صف های طولانی برای خرید نان در استان گلستان وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلستان ما-داوید هندوزی; بعد از یک روز شلوغ و در حالی که هوای گرم گرگان خسته کننده است، در راه خانه روزه گرفتم و پیامکی از همسرم دریافت کردم که «عزیزم، برای خرید نان برمی گردی؟»، با وجود اینکه محل سکونت ما در این شهر است. مرکز اینجا گرگان است و در فاصله کمتر از 500 متری چندین نانوایی وجود دارد، اما صف های شلوغ نانوایی ها باعث می شود مقداری از زمان مفید خود را که می تواند برای مسائل مختلف صرف شود، در صف نانوایی بگذرانیم.


برای یک خانواده سه نفره فقط دو قرص نان کافی است، اما خرید این دو نان به طور متوسط ​​حدود 20 دقیقه طول می کشد و اگر فردی بخواهد نان بیشتری بخرد، این زمان می تواند بیش از یک ساعت طول بکشد.


هرکسی که این روزها نگران ایستادن در صف نانوایی های شلوغ گرگان است و قصد خرید نان بیات را از مغازه ها و فروشگاه های موجود در بازار دارد، باید به دنبال مغازه های زیادی باشد و این مشکل چون در صف نانوایی ایستادن طول می کشد. از ما…


این مغازه ها می گویند برخی مشکلات بهداشتی مانند بسته بندی نان بربری باعث می شود فروش این نوع نان ها در فروشگاه ها کمتر دیده شود و برخی نیز که برای جذب مشتری اقدام به این کار می کنند عملاً تخلف کرده اند و فقط لوکس و بسته بندی شده با نان لواش هستند. باید به عنوان چنین پیشنهادی از فروشگاه ها در نظر گرفته شود.


نسخه پزشکی باعث کاهش تعداد کارکنان نانوایی ها نشد
این سوال در ذهن بسیاری از ما ایجاد می کند که چرا نانوایی های صنعتی مانند نانوایی های سنتی مورد حمایت دولت قرار نگرفته اند که در صورت مواجهه با چالش هایی مانند تاج و شلوغی نانوایی به دلایلی، به تنظیم بازار کمک می کند. رسانه های متخاصم جمهوری اسلامی را برای جیره بندی نان بخاطر شلوغی به چالش نکشید.


اگرچه برخی از مسئولان معتقدند با صنعتی شدن نان، اشتغال در بخش نان سنتی به خطر افتاده است، اما به نظر نمی رسد ذائقه نان تازه ایرانیان چنین مشکلی را ایجاد کند.


سوالی که ممکن است خود مسئولین را دچار سردرگمی کند این است که هرچند سالانه مجوزهای بیشتری برای تاسیس نانوایی های سنتی می دهند، اما همچنان در این مسیر با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که حتی برخی از آنها به روان اجتماعی جامعه آسیب می زند.


از طرفی گسترش این فضا، نظارت بر شبکه توزیع آرد و نان را با مشکل مواجه می کند. بدتر از آن، آرد یارانه ای دولتی به جای ورود به سفره های مردم، رفتن به هتل ها، موزاییک ها و… در خارج از لوازم نانوایی ها یا پس از تبدیل شدن به نان، توزیع می شود و هیچ قانون و قانونی برای برخورد با این افراد وجود ندارد. خیر.


البته صنعتی شدن بخشی از تولید نان باعث کاهش قیمت نان و عرضه و تقاضا در بازار در تعیین قیمت نهایی نان خواهد شد و از سوی دیگر بسیاری از تسهیلات دولتی را برای تقاضای رانت در بازار کاهش خواهد داد. تحویل.


در کشورهای مختلف علیرغم اینکه بیشتر تولید نان صنعتی است، تولید نان سنتی ادامه دارد و صنعتی شدن تولید نان با حذف اشتغال در بخش سنتی و مطابق با ذائقه مردم، تولید نان سنتی همراه نیست. نان ادامه می دهد که نانوایی ها ابتکارات بهتری برای عرضه نان با کیفیت دارند.


چنین اقداماتی مورد توجه برخی از نانوایی های استان گلستان نیز قرار گرفته است. در گرگان می بینیم که نانوایی با تنورهای سنتی نان می پزد یا نانوایی دیگری نان را به صورت تنور به فست فودها می فروشد که بسیار پرطرفدار است. این یکی از شهروندان گرگانی است.


در بسیاری از کشورها توزیع یارانه ای نان به شهرداری ها برای تامین نان مردم رایج است و علاوه بر سیاست های تشویقی و حمایتی، اصلاح سیاست های خصوصی سازی و افزایش رقابت در این بخش نیز می تواند به افزایش انگیزه کشاورزان، آسیابانان و نانوایان کمک کند. ..


در کشورهای موفق در این صنعت، فرآیند اصلی خرید گندم، کنترل کیفیت گندم، حمل و نقل و ذخیره‌سازی گندم بر عهده بخش خصوصی و تعاونی‌های کشاورزان است و شرکت‌های بزرگ این امر را بر عهده دارند.


معاون استاندار گلستان بابت شلوغی نانوایی ها عذرخواهی کرد
با این حال سید محمد دهنوی معاون اقتصادی استاندار گلستان تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز را عاملی برای افزایش صف نانوایی ها عنوان کرد و از مردم استان گلستان عذرخواهی کرد.


این مسئول می گوید: وضعیت عرضه نان و صف های طولانی جلوی نانوایی ها باعث آزردگی و ناراحتی مردم شد.


دهنوی تاکید کرد: گلستان پس از استان های خوزستان و فارس بالاترین تولید گندم را دارد و کیفیت گندم تولید شده در منطقه گلستان در کشور بی نظیر است و شایسته نیست کشاورزانی که خودشان گندم تولید می کنند قدرت خود را در مکان باریک تامین کنند. . .


رحمت الله نوروزی، نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، شکایات گلستانی‌ها در مورد شلوغی نانوایی‌ها را به مسئولان کشوری ابلاغ کرد و گفت که احتمالاً قاچاق کالا بوده است.


ریشه شلوغی نانوایی ها توسط رئیس اتحادیه نانوایان گلستان
رئیس اتحادیه نانوایان گلستان نیز یکی از دلایل آن را افزایش مسافران نوروزی می داند چرا که طبق اعلام دستگاه های ذیربط امسال 50 درصد تعداد مسافران نوروزی افزایش یافته است.


حمیدرضا مقیمی ادامه می دهد؛ با وجود افزایش مسافران نوروزی، سرانه آرد توزیع شده بین مسافران کافی نبود. از طرفی گرانی برنج و ماکارونی نیز در ایجاد این مشکل بی تاثیر نیست.


وی معتقد است برخی از دامداران به جای علوفه به دام های خود نان تازه می دهند، ارزان بودن نان نسبت به خوراک دام کشاورزان را مجبور به استفاده از نان برای خوراک دام کرده است که این امر مشکل صف های طولانی در نانوایی ها را تشدید کرده است.


رئیس اتحادیه نانوایان گلستان کاهش سهمیه نانوایی های منطقه گلستان را تکذیب کرد و گفت: البته می توان سهمیه برخی نانوایی ها را به دلیل تخلفات کاهش داد و به نانوایی همجوار اختصاص داد، اما بحث کاهش نیست. سهمیه آرد».


مقیمی با اشاره به اینکه میزان سهمیه آرد متعلق به نانوایی ها بستگی به محل نانوایی دارد، گفت: معمولاً سهمیه ای که برای نانوایی ها در نظر گرفته می شود از هشت تا 26 کیسه آرد است. متخلفین نیز به عنوان تعزیرات حکومتی معرفی می شوند.


وی از مردم خواست تخلفات در نانوایی ها را در سامانه 135 تعزیراتی یا 124 سازمان آرام گزارش کنند. یکی از دلایل شلوغ شدن صف نانوایی ها تعطیلی تصادفی نانوایی هاست که از مردم می خواهیم در مورد تعطیلی تصادفی نانوایی ها به ما بگویند.


کمبود آرد در گلستان وجود ندارد
مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز می گوید در حال حاضر کمبود آرد در استان گلستان وجود ندارد: در فروردین ماه امسال 100 تن آرد مازاد در قالب سهمیه نوروزی بین واحدهای نانوایی استان گلستان توزیع شد که هیچ گونه آرد نداریم. مشکل در تحویل آرد


افشار تاکید کرد: تغییری در سهمیه آرد وجود ندارد اما در صورت افزایش کنترل ها این مشکلات تا حدودی برطرف می شود. اگرچه مصرف نان به دلایل مختلف از جمله گرانی برنج افزایش یافته است اما مشکلی در این زمینه وجود ندارد.


مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی گلستان با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین تخلفات گزارش شده از سوی نانوایی های گلستان تعطیلی خودسرانه است، تاکید می کند: تعطیلی غیرمجاز برخی واحدهای نان باعث ایجاد هرج و مرج در روستاها شده است و در صورت تحقق این شرایط مشکلی برای پخت و توزیع نان وجود نخواهد داشت.


گفتنی است در استان گلستان 2380 نانوایی شامل 1830 نانوایی دولتی، 500 نانوایی آزاد (نیمه دولتی) و 50 نانوایی سوپرپوز دارای مجوز در مناطق شهری و روستایی استان گلستان وجود دارد.


در گلستان 36 کارخانه آرد با ظرفیت تولید سالانه 1 عدد. 4 میلیون تن آرد و 1. ظرفیت 6 میلیون سیلو برای گندم دارد.


استان گلستان سالانه بین 350 تا 400 هزار هکتار زمین کشاورزی را به کشت گندم اختصاص می دهد که دومین استان بزرگ ایران است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید