چرا برخی از مردان به رابطه جنسی معتاد هستند؟

چرا برخی از مردان به رابطه جنسی معتاد هستند؟

مطالعات قبلی نشان داده است که از هر 10 مرد 1 نفر معتاد جنسی است. این اعتیاد حتی در میان افراد مشهوری مانند مایکل داگلاس، راسل برند و تایگر وودز نیز دیده شده است.

اما مطالعه جدید محققان دانشگاه قبرس در نیکوزیا قبرس نشان می دهد که عامل اصلی اعتیاد جنسی، هورمون اکسی توسین است که به آن «هورمون عشق» می گویند. مطالعات نشان می دهد که اکسی توسین در خون مردانی که از نظر جنسی معتاد هستند، بیشتر است.
دانشمندان می گویند کشف آنها می تواند منجر به تولید دارویی شود که می تواند نقش موثری در درمان اعتیاد جنسی داشته باشد. در واقع، اعتیاد جنسی را می توان با دارویی که می تواند میزان هورمون اکسی توسین را کنترل کند، درمان کرد.

اکسی توسین به یک ناراحتی برای مردان تبدیل شده است
بر اساس گزارش انجمن، 24 محقق از دانشگاه قبرس خون 64 مرد معتاد جنسی و 38 مرد عادی را مطالعه کردند و دریافتند که خون مردانی که از نظر جنسی معتاد یا فعال جنسی بودند، حاوی هورمون های بیشتری نسبت به سایر مردان است. “.

محققان دریافتند زمانی که 30 مرد مبتلا به بیماری های مقاربتی تحت درمان قرار گرفتند و آزمایش خون آنها از سر گرفته شد، سطح هورمون اکسی توسین در آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

اکسی توسین توسط هیپوتالاموس در مغز تولید می شود و توسط غده هیپوفیز ترشح می شود. این هورمون نقش مهمی در رفتار جنسی دارد و مقدار غیرعادی و بیش از حد آن در خون باعث وابستگی جنسی می شود.

بسیاری از متخصصان تمایلی به پذیرش این موضوع ندارند که اعتیاد جنسی یا بیش فعالی یک اختلال است، اما محققان می گویند که در مطالعات خود تفاوت های ژنتیکی زیادی را در افراد مبتلا به اعتیاد جنسی یافته اند. این تفاوت های ژنتیکی می تواند تاثیر نامطلوبی بر زندگی آنها بگذارد، از به هم خوردن رابطه سالم با همسرشان گرفته تا افسردگی و اضطراب.

از هر 12 زن یک نفر معتاد جنسی است
در سال 2018، سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار اعتیاد جنسی را یک بیماری روانی اعلام کرد. این موضوع مدت هاست مورد بحث قرار گرفته است. این اختلال به عنوان “الگوی مداوم شکست در کنترل وسوسه ها یا تمایلات جنسی مکرر و شدید که باعث تحریک رفتار جنسی می شود” تعریف می شود.

مطالعات نشان می دهد که سطوح بالای این هورمون زنان را به رابطه جنسی مکرر نیز معتاد می کند. در واقع از هر 12 زن 1 نفر معتاد جنسی است.

با هورمون اکسی توسین آشنا شوید
به گزارش Society 24، هورمون اکسی توسین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند و نقش مهمی در تولید مثل دارد. ترشح این هورمون در زنان باردار باعث زایمان و تولید شیر می شود و به زنان کمک می کند تا با نوزاد خود ارتباط عاطفی داشته باشند. هورمون اکسی توسین نیز در حرکت اسپرم در مردان موثر است.

مطالعه ای در سال 2010 همچنین نشان داد که ارتباط پدر و نوزاد می تواند منجر به ترشح هورمون اکسی توسین توسط پدر شود و باعث شود او بیشتر به فرزندش دلبستگی کند.

محققان در سال 2012 دریافتند که خون زوج هایی که در مراحل اولیه قرار قرار دارند و عاشق یکدیگر هستند، نسبت به زوج هایی که هنوز چنین عشقی را تجربه نکرده اند، سطوح بالاتری از هورمون اکسی توسین دارد. اما این هورمون بیشتر با یافتن عشق جدید ارتباط دارد. این هورمون در طول فعالیت جنسی در بدن ترشح می شود و ارتباط مستقیمی با شدت ارگاسم بین طرفین در حین رابطه جنسی دارد.

مطالعه این هورمون در سال 2013 نشان داد که بر عواملی مانند اعتماد، همدلی، خاطرات مثبت از روابط، وفاداری، ارتباطات مثبت و روند ارتباط بین دو نفر که به یکدیگر علاقه مند هستند تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، هورمون اکسی توسین تأثیر بسیار مثبتی بر رفتار اجتماعی دارد و باعث آرامش، اعتماد به نفس و ثبات کلی روح و روان می شود. ثابت شده است که این هورمون می تواند اضطراب و بیقراری را در انسان کاهش دهد. هورمون اکسی توسین و همچنین هورمون های دوپامین و سروتونین می توانند افراد را خوشحال کنند.

اثرات متفاوت اکسی توسین بر روی زنان و مردان
هورمون اکسی توسین اثرات متفاوتی بر روی زنان و مردان به خصوص در زمینه اجتماعی دارد. این تفاوت ممکن است به دلیل عملکرد متفاوت این هورمون بر روی آمیگدال در مغز زنان و مردان باشد.

این ناحیه از مغز مسئول احساسات، انگیزه و پاداش افراد است. به عنوان مثال، آمیگدال بر نحوه دوست یابی زنان و تمایل به ادامه این روابط تأثیر می گذارد و به مردان کمک می کند تا روابط رقیب را بشناسند و واکنش های خود را به جنگ و فرار از مردان هدایت کنند.

استفاده دارویی از هورمون اکسی توسین
تاکنون از این هورمون به عنوان دارویی برای شروع زایمان زنان باردار از طریق انقباضات رحمی استفاده شده است. حتی این هورمون می تواند خونریزی یا سقط جنین پس از زایمان را کاهش دهد.

محققان در مطالعه سال 2017 خود دریافتند که اکسی توسین ممکن است در درمان علائم اوتیسم و ​​سایر مشکلات روانی موثر باشد. این هورمون در درمان افسردگی پس از زایمان نیز موثر است.

اکنون محققان قصد دارند از این هورمون برای درمان افراد مبتلا به اعتیاد جنسی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید