چرا برگزاری نشست وزرای محیط زیست کشورهای منطقه اهمیت دارد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ؛ نشست منطقه ای وزرای محیط زیست کشورهای منطقه چند روز پیش با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در تهران برگزار شد.

این نشست به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و به منظور بررسی راهکارهای حل مشکلات زیست محیطی منطقه به ویژه معضل ریزگردها با حضور وزرا و مقامات ارشد 11 کشور در غرب آسیا برگزار شد. منطقه

رئیس جمهور پیش از این به سازمان محیط زیست به همراه سایر نهادهای ذیربط این اختیار را داده بود تا موضوع ریزگردها را از طریق دیپلماسی و مجامع بین المللی و همچنین از طریق تعامل با کشورهای همسایه پیگیری و بررسی کند.


لزوم ایجاد اتحاد برای همکاری های زیست محیطی در منطقه

آیت الله رئیسی در این دیدار گفت: پیشنهاد می کنم اتحادیه یا سازمان همکاری های زیست محیطی کشورهای غرب آسیا برای ساماندهی این اقدامات تشکیل شود. همچنین ایجاد صندوق منطقه ای برای کمک های مالی یکی از اقداماتی است که برای دستیابی به اهداف قطعنامه های سازمان ملل در این زمینه ضروری است.

وی با بیان اینکه در غرب آسیا شاهد مشکلات زیست محیطی از جمله طوفان های گرد و غبار هستیم، اظهار داشت: کاهش امنیت بیولوژیکی و غذایی و برداشت بی رویه منابع منجر به کاهش رفاه عمومی شده و بر سلامت و بهداشت تاثیر منفی گذاشته است. اقتصاد.

رئیس جمهور کشورمان گفت: از رئیس سازمان محیط زیست و کشورهای شرکت کننده و کارشناسان می خواهم به دور از نگاه های سیاسی و تعارفات دیپلماتیک به این موضوع نگاه کنند زیرا تعارف های معمول مانع از رسیدن کار به نتیجه شایسته می شود.

رئیسی تاکید کرد: رعایت مسائل زیست محیطی یکی از حقوق محله است و در واقع رعایت حق محله نیازمند توجه به موضوع محیط زیست است.


cd2d6708 60d8 496e a5a1 5753d8f7e00f خبر خاکستری


تاکید رئیس جمهور بر دور هم جمع شدن برای حل معضل گرد و غبار کشور

علی سلایگه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان نیز در این خصوص گفت: پس از تعیین تکلیف رئیس جمهور از سوی وزیر امور خارجه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای حل معضل گرد و غبار در منطقه، مذاکرات دوجانبه و چندجانبه انجام شد. با حضور نمایندگان محیط زیست کشورهای همسایه و اسلامی برگزار می شود که منجر به نزدیکی و همسویی این کشورها شده و بر سر حل معضل گرد و غبار به اجماع رسیده است.

وی تاکید کرد: هدف نهایی این نشست ایجاد همگرایی برای تثبیت محیط خروجی با استفاده از فناوری های نوین و روش های دانش بنیان است. اگر چه جلسه فوق تمامی مسائل زیست محیطی را پوشش می دهد، اما به طور خاص به موضوع گرد و غبار می پردازد.


امیدواریم در نتیجه توجه به همسایگان در سیاست خارجی دولت مشکلات زیست محیطی حل شود

به نظر می رسد برگزاری نشست وزرای محیط زیست کشورهای منطقه و اقدامات مشابه را باید از پیامدهای مثبت رویکرد دولت سیزدهم به توجه به همسایگان دانست. این موضوعی است که پیش از این مورد توجه کارشناسان قرار گرفته و دیپلماسی دولت برای در نظر گرفتن ظرفیت همسایگان را مورد توجه قرار داده و فواید بسیاری را برای این امر ذکر کرده اند.

در همین راستا سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است که سفر مقامات کشورمان به برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین سفر مقامات کشورهای همسایه به ایران که اخیرا افزایش یافته است، منافع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی را به همراه خواهد داشت

وی می گوید: می توانیم با ارتباط و گفتگوی بیشتر با مسئولان کشورهای همسایه به منافع مشترک در زمینه های مختلف اقتصادی، بانکی، تجاری و گمرکی دست پیدا کنیم که در این صورت هم کشور ما و هم همسایگان از نظر اقتصادی منتفع خواهند شد.

علیرضا کریمی کارشناس مسائل سیاسی نیز یکی از اقدامات خوب و تحسین برانگیز دولت سیزدهم در حوزه بیرونی را توجه جدی به ظرفیت کشورهای همسایه در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی زیست محیطی می داند.

وی می گوید: طی چند ماه گذشته شاهد حضور سران کشورهای همسایه در تهران بوده ایم که این اتفاق مثبتی تلقی می شود که قطعاً نتایج مطلوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید