چرا در پاییز چاق می شویم؟

چرا در پاییز چاق می شویم؟

کارشناسان می گویند خطر اضافه وزن و چاقی در پاییز بیشتر است.

با صنعتی شدن جوامع و کاهش فعالیت بدنی انسان، درصد افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به کالری دریافتی و تناسب اندام توجه ویژه ای دارند.

تعداد کمی از مردم می دانند که تغییر فصل می تواند خطر چاقی را افزایش دهد. به عنوان مثال، اکنون که در پاییز هستیم، افراد بیشتر در معرض خطر چاقی هستند. علل اصلی اضافه وزن و چاقی در این فصل را می توان به شرح زیر برشمرد:

1- مصرف بیشتر فست فودها به دلیل کار

رفتن به مدرسه، شرکت در فعالیت های فوق برنامه، مشغله کاری و در عین حال کاهش طول روز می تواند فرد را به مصرف بیشتر فست فود تشویق کند. فست فودها غذاهای پرکالری و چرب هستند که به راحتی باعث افزایش وزن افراد می شوند. به همین دلیل توصیه می شود در این فصل میوه ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و به کالری دریافتی توجه ویژه ای داشته باشید.

2- استرس باعث افزایش ترشح هورمون ها می شود

پاییز به طور کلی استرس و تنش را در افراد افزایش می دهد. این استرس ناشی از تغییر ساعت، کوتاه شدن طول روز، تغییر شرایط محیطی مانند باز کردن مدارس و مواردی از این دست است. حقیقت این است که استرس به طور مستقیم سطح هورمون های مختلف مانند کورتیزول را در خون افزایش می دهد. هورمون گرلین که مسئول احساس گرسنگی در بدن است نیز در اثر استرس افزایش می یابد.

تمام موارد فوق منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.

3- کاهش فعالیت در فضای باز

یکی از مزایای تابستان این است که افراد در فضای باز فعال تر هستند. با این حال، با سرد شدن هوا در پاییز، مردم ترجیح می دهند زمان بیشتری را در داخل خانه بگذرانند. این کار باعث کاهش فعالیت بدنی فرد و افزایش خطر چاقی می شود.

توصیه می شود در پاییز به باشگاه بروید و به صورت گروهی تمرین کنید. علاوه بر افزایش فعالیت و کاهش خطر چاقی، می تواند خلق و خو و شادابی شما را بهبود بخشد.

4- مشکلات تغییر فصل

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که پاییز را غمگین و افسرده می بینید، در این زمینه تنها نیستید. اختلال عاطفی فصلی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در فصل پاییز است. افراد مبتلا به این اختلال بیشتر از دیگران غذا می خورند و همچنین کمتر به ورزش و فعالیت بدنی می پردازند.

افسردگی پاییزی بیماری پیچیده و لاعلاجی نیست. بنابراین توصیه می شود پس از مشاهده علائم این اختلال به روانشناس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید