چرا پاکستان سیاست خود را در قبال ایران تغییر داده است؟

چرا پاکستان سیاست خود را در قبال ایران تغییر داده است؟

روهر نه او گفت: «عربستان سعودی با استفاده از کمک های اقتصادی، عملاً پاکستان را در دستور کار خود فرو برده است. رهبری پاکستان همچنین به دنبال کمک به رفع چالش های اقتصادی است. به همین دلیل است که می بینیم در حوزه سیاست خارجی، پاکستان در واقع چرخش قابل توجهی به سمت سعودی ها نشان می دهد.

میدل ایست آی در گزارشی از فشارهای گسترده دولت عربستان سعودی بر پاکستان برای اتخاذ سیاست رویارویی با ایران به ویژه برخی اتهامات جدید دولت پاکستان علیه ایران و اقدام علیه منافع پاکستان، نتیجه روابط نزدیک ریاض و اسلام آباد است. و تغییر سیاست سنتی بی طرفی پاکستان بین ایران و عربستان سعودی. روند به سمت عربستان سعودی را اعلام کنید.

تنها چند روز پس از سفر اخیر وزیر کشور عربستان سعودی، شاهزاده عید العزیز بن سعود بن نایف، به پاکستان و ارائه فهرست بلندبالایی از درخواست های پادشاهی پاکستان به دولت پاکستان، اسلام آباد، رئیس سازمان اطلاعات». با پیام و بیانیه به تهران بفرستید: حمایت از گروه های پروکسی در منطقه را متوقف کنید. البته وی در این سفر درخواست های دیگری نیز از طرف ایرانی داشت.

این امر باعث شد احمد واحدی وزیر کشور ایران به پاکستان سفر کند. احمد واحدی در 16 فوریه در سفری با عمران خان نخست وزیر پاکستان، کمار جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و شیخ رشید احمد وزیر کشور پاکستان دیدار کرد.

در این دیدارها، لحن هیأت ایرانی از جمله رئیس مرزبانی و دیگر مقامات بلندپایه ایرانی کاملاً دوستانه و آشتی جویانه بود (به گفته یک منبع آگاه از مذاکرات). در همین راستا، پاکستان مدعی است که اگر ایران از ایجاد پایگاه جدایی طلبان بلوچی جلوگیری نکند و از حمایت مالی از آنها و دیگر گروه های نیابتی اش در منطقه دست نکشد، پاکستان نیز ممکن است رویه مشابهی را دنبال کند.
افراط گرایان و نیروهای نیابتی

در 2 فوریه، افراط گرایان از ارتش موسوم به ارتش آزادیبخش بلوچ حملاتی را علیه نیروهای پاکستانی انجام دادند که منجر به درگیری چند روزه در ایالت بلوچستان پاکستان شد. برخی می گویند تعدادی از جدایی طلبان بلوچ که سال ها برای بلوچستان مستقل از ایران و پاکستان می جنگند، پایگاه هایی در ایران ایجاد کرده اند و به اهدافی در خاک پاکستان حمله می کنند.

نارضایتی پاکستان از این وضعیت، عربستان سعودی را بر آن داشته تا بر این موج سوار شده و به دنبال تضعیف موقعیت ایران در منطقه باشد. اهمیت این موضوع با توجه به اینکه عربستان تنش های زیادی را برای مقابله با نفوذ مناطق ایران به راه انداخته است به خوبی درک می شود.

در همین راستا، یکی از مهمترین خواسته های ریاض از اسلام آباد، فشار بر تهران و جلوگیری قوی از کمک های ایران به جوانان شیعه پاکستانی است که با کمک آنها در جنگ های منطقه ای (مانند جنگ سوریه) فعالانه حضور دارند و متوقف شود. این فرآیند. سعودی ها از سازماندهی جنگنده های پاکستانی توسط ایران و اعزام به جبهه یمن با کمک نیروهای انصارالله وحشت دارند.

اقدامات پاکستان در مورد دارایی های مرتبط با ایران

نیروهای امنیتی پاکستان نیز برخی از دارایی های مرتبط با ایران در پاکستان را هدف قرار داده اند. در همین راستا برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که انجام چنین اقدامی پس از سفر وزیر کشور عربستان به پاکستان پیام خاص خود را دارد. در واقع این نشان می دهد که پاکستان تحت فشار عربستان سعودی عملاً اقدامات ضد ایرانی انجام می دهد.

البته لازم به ذکر است که پاکستان پیشنهاد عربستان سعودی برای تشکیل نیروهای ویژه مشترک برای مبارزه با هوتوهای یمن را رد کرد. یک تحلیلگر پاکستانی گفت: “پاکستان تلاش می کند تا حد امکان از درگیری های فرقه ای و منطقه ای دور بماند. با این حال واقعیت این است که به نیروهای سعودی آموزش نظامی می دهد.”

اندکی پس از سفر وزیر کشور عربستان به پاکستان، گروهی از نیروهای سعودی برای تکمیل دوره آموزشی دو ماهه در منطقه ای در جنوب استان پنجاب پاکستان وارد پاکستان شدند. این رزمایش قرار است در منطقه ای نزدیک شهر مولتان پاکستان برگزار شود. این منطقه یکی از مهمترین مناطق نظامی پاکستان است که واحدهای تانک و توپخانه ارتش پاکستان در آن مستقر هستند. این بازتابی عینی از رویکرد دولت پاکستان در ارائه آموزش نظامی به نیروهای سعودی است. نیروهایی که احتمالا در جریان جنگ یمن مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

قراردادهای دفاعی جدید

رهبری نظامی و غیرنظامی سعودی در تلاش است تا تعدادی شریک و متحد برای این کشور پیدا کند تا شکاف حضور آمریکا در منطقه را در اسرع وقت پر کند. لازم به ذکر است که سال گذشته آمریکایی ها اکثر سامانه های دفاع موشکی مدرن خود را به همراه سامانه موشکی پاتریوت از عربستان خارج کردند.

14 فوریه امسال، ژنرال فهد بن عبدالله محمد المطر، فرمانده ارتش عربستان سعودی در سفری تاریخی و بی سابقه وارد هند شد. این اولین بار بود که فرمانده ارتش عربستان به هند سفر می کرد و به نوعی تقویت و تعمیق همکاری های دو کشور را نشان می داد.

اما در عکسی که به مناسبت سفر رسمی ژنرال المطر به هند و دیدار وی با فرمانده ارتش هند گرفته شده بود، نکته عجیبی وجود داشت.

افشای فشار عربستان سعودی بر پاکستان برای اتخاذ سیاست تقابلی علیه ایران

*تصویب دیدار فرمانده ارتش سعودی «فهد بن عبدالله محمد المطر» با ژنرال «مانوج موکند ناراوانه» فرمانده ارتش هند در هند.

این دو با عکس ژنرال AIK نیازی فرمانده وقت ارتش پاکستان مواجه شدند که نشان دهنده امضای سندی مبنی بر تشکیل کشور مستقل بنگلادش پس از شکست پاکستان در جنگ 1971 بود.در این عکس ژنرال نیازی توسط مقامات نظامی هند محاصره شده است. در آن زمان نیاز شدیدی به حمایت عربستان سعودی وجود داشت.

یکی از تحلیلگران گفت: “هندی ها این واقعیت را در نظر داشتند که سعودی ها زمانی که عملا از پاکستانی ها ناامید شده بودند به هند روی آوردند. با این حال، این می تواند توهینی به سعودی ها باشد.” زیرا آنها در طول جنگ 1971 به شدت از پاکستان حمایت کردند (رویکردی که مخالف منافع هند است).

احمد قریشی، تحلیلگر مقیم اسلام آباد که متخصص روابط عربستان و پاکستان و همچنین گزارش های تلویزیون ملی پاکستان است، می گوید: «پیشنهادها و رایزنی های هند با عربستان سعودی درباره جنگ یمن جدید نیست.

وی گفت: در سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به هند در سال 2019، این نکته علنی نشد، اما هندی ها در جنگ یمن به عربستان پیشنهاد کمک کردند که توسط یک خبرنگار انجام شد. کوریشی. یک خبرچین سعودی به من گفت، اما رهبری عربستان از هندی‌ها بابت این پیشنهاد تشکر کرد، اما به آن پاسخی نداد.

این در حالی است که گمانه زنی های مختلفی درباره سفر احتمالی بن سلمان به پاکستان در ماه مارس سال جاری وجود دارد. این سفر احتمالا در روز 23 مارس در روز تعطیلات ملی پاکستان انجام خواهد شد. اما تاکنون مقامات پاکستانی از تایید این خبر خودداری کرده اند.
نقش پاکستان در معادلات منطقه خلیج فارس

قریشی گفت: “سعودی ها بر این باورند که پاکستان باید نقش مهم تری در امنیت کشورهای خلیج داشته باشد. رویکرد مشابه عربستان در امتداد مرز مصر وجود دارد. تا آنجا که من می دانم پاکستان با آن موافقت کرده است.” با این حال باید توجه داشت که پاکستانی ها قراردادهای نظامی متعددی با سعودی ها دارند که برخی از آنها به دهه 60 میلادی بازمی گردد.

پاکستان همچنین عضو پنجمین ائتلاف نیروی دریایی ایالات متحده است که در مأموریت های گشت زنی در آب های خلیج عدن و دریای عرب همکاری می کند. «ایران و هوتوهای یمن حساسیت های خاص خود را در دریا دارند. در همان زمان، طرف سعودی از پاکستان خواست پهپادهای خود را به ریاض بفرستد.

قریشی گفت: پاکستان دیپلماتیک اخیراً جنبش انصارالله یمن را به فهرست گروه های تروریستی خود اضافه کرد و حملات موشکی و پهپادی این گروه را محکوم کرد و در این زمینه می توان گفت که سیاست سنتی بی طرفی پاکستان است. بین ایران و عربستان سعودی، عربستان به طور قابل توجهی تغییر کرده و به سمت سعودی ها متمایل شده است. برخی منابع می گویند که این تا حدودی ریشه در آنچه دولت پاکستان می گوید نیروهای جدایی طلب بلوچ در ایران مستقر هستند و به ارتش پاکستان حمله می کنند و در واقع سربازان پاکستانی را می کشند، ریشه دارد. اما به نظر می رسد این تمام ماجرا نیست و دلیل دیگری هم دارد.

حقیقت این است که سعودی‌ها سال‌هاست که وقتی چیزی به پاکستان در روابط دوجانبه خود می‌دهند، در ازای آن چیزی نمی‌خواهند. اما اکنون شرایط تغییر کرده و به پاکستانی ها پیام داده اند که هیچ چیز مجانی به آنها نمی دهند. اوایل سال جاری، عربستان سعودی برای حفظ قدرت اقتصادی خود و همچنین ارزش پول ملی خود، وام 3 میلیارد دلاری به دولت پاکستان اعطا کرد. این وام باید توسط پاکستان در یک دوره یک ساله با نرخ بهره بالا (حدود 4 درصد) بازپرداخت شود.

در این زمینه، دولت سعودی با حفظ چنین اهرم های اقتصادی قدرتمندی علیه پاکستان، در واقع آن را در برنامه های خود جذب کرده است و شاهد هستیم که رهبری پاکستان امیدوار است با کمک های گسترده عربستان، چالش های اقتصادی خود را برطرف کند. به همین دلیل است که می بینیم در حوزه سیاست خارجی، پاکستان عملاً چرخش قابل توجهی به سمت سعودی ها نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید