چشم انداز تورم یک روز دیگر کاهش می یابد

چشم انداز تورم یک روز دیگر کاهش می یابد

شاخص قیمت نقطه به نقطه تولیدکننده در اردیبهشت ماه امسال با کاهش 8.3 درصدی نسبت به ماه قبل به 32.4 درصد رسید و در صورت تداوم این روند و کاهش هزینه های تولیدکنندگان در ماه های آینده، تأثیر آن افزایش پیدا خواهد کرد.

وزارت اقتصاد و دارایی در پاسخ به موضوع «تورم در نقطه جوش» توضیح داد: بررسی تورم سالانه در 5 سال گذشته نشان می دهد که نقطه جوش تورم در واقع سال 1398 بوده است که تورم سالانه 47.1 درصد ثبت شده است. سال 1400 که نصف شد از آن زمان در دوران حکومت سیزدهم این نرخ به 2/46 درصد و البته در سال 1401 با برخی اصلاحات اقتصادی اجتناب ناپذیر مانند لغو ارز ترجیحی و اتفاقاتی مانند جنگ در اوکراین و افزایش قیمت های جهانی و همچنین شوک ها و انتظارات تورمی و جنگ ارزی همچنین تورم در همین محدوده باقی ماند و سال گذشته با نرخ تورم 46.5 درصد به پایان رسید.

قاعدتا متوسط ​​تورم 40 درصدی در 5 سال متوالی توانایی مردم را بیش از پیش کاهش داده است و البته دولت اقداماتی را برای کنترل تورم انجام داده و امسال نیز برنامه 10 ماده ای را برای کنترل تورم و افزایش تولید دنبال می کند. رفع تکانه های تورمی در سال 1401 و رویکردهای جدی دولت برای رفع اختلافات موجود در بخش های مختلف اقتصادی به منظور کنترل رشد نقدینگی از طریق برنامه اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی، اصلاح صندوق های بازنشستگی، اصلاح قیمت گذاری. حامل های انرژی و اصلاح قیمت های اجباری محصولات شرکت ها می توانند به نتایج برنامه های دولت در سال جاری امیدوار باشند.

یکی از نشانه های این مشکل کاهش قابل توجه تورم ماهانه بخش تولید در اردیبهشت 1402 نسبت به اردیبهشت 1401-1400 است و اینکه تورم ماهانه در اردیبهشت 1402 به 3.2 درصد رسیده است، در حالی که این رقم در سال های 1401-1400، 5.8 و 9.7 بوده است. درصد به ترتیب.

همچنین تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده در اردیبهشت ماه امسال با کاهش 8.3 درصدی نسبت به ماه قبل به 32.4 درصد رسید.

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت 1400 به 103.1 درصد رسید. با ادامه این روند و کاهش هزینه های تولیدکنندگان در ماه های آینده، تأثیر آن مشهود خواهد بود. انکار این اثر نتیجه ای جز ایجاد فضای ناامیدی و دامن زدن به انتظارات تورمی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید