چند کلمه در مورد یحیی بازگشت به قلب هواداران!

یک سال پیش در چنین روزی یحیی گل محمدی، سرمربی باتجربه پرسپولیس در بدترین شرایط ممکن قرار گرفت و حتی نزدیک به از دست دادن کارش هم نبود. تساوی در دربی سخت و تقریباً از دست دادن شانس قهرمانی، انتقادات را برانگیخت و یحیی گل محمدی حدود یک سال پس از هدایت تیمش به فینال لیگ قهرمانان آسیا، بیشتر چهره خود را در میان هواداران پرسپولیس از دست داد.

اما در نهایت این سرمربی همچنان در هدایت پرسپولیس باقی ماند و تابستان گذشته انقلابی بزرگ در ترکیب تیمش ایجاد کرد. دروازه بان و خط دفاعی پرسپولیس که فصل چندان خوبی را پشت سر نگذاشته بود تقریباً همگی تعویض شدند و قرمزها با ترکیبی جدید وارد لیگ برتر شدند. در خط میانی، سعید صادقی و سروش رفیعی به ترکیب اضافه شدند و البته اتفاقات غیرمنتظره باعث شد یحیی چاره ای جز استفاده از مهاجمان مختلف در خط حمله در طول فصل نداشته باشد.

فصل را برای پرسپولیس خوب شروع کرد و آن ها حتی پس از دربی خارج از خانه هم در موقعیت خوبی قرار گرفتند که کمتر کسی به قهرمانی آنها شک کرد. هشت امتیاز از استقلال و پنج امتیاز از سپاهان، پرسپولیس را در موقعیت بسیار خوبی قرار داد اما فصل زمستان به سردترین شکل ممکن برای یحیی و تیمش سپری شد.

دو باخت مقابل هوادر و فولاد و تساوی های تلخ سرعت سپاهان و استقلال را برای صعود به صدر جدول افزایش داد و در نهایت شب عید شکست در تهران مقابل سپاهان تقریبا شانس قهرمانی گل محمدی و پرسپولیس را در این فصل بست.

اما بعد از تعطیلات عید همه اتفاقات به نفع یحیی رقم خورد و بردهای پیاپی او را به بالای جدول رساند. شلختگی سپاهان و استقلال و البته برتری سرنوشت ساز پرسپولیس در دربی، این تیم را به صدر جدول بازگرداند و تساوی غیرمنتظره زردپوشان در اصفهان مقابل ملوان، رویای قهرمانی را برای این تیم زنده کرد.

تغییر سیستم فوق العاده یحیی، اضافه شدن سروش رفیعی به ترکیب و استفاده بیشتر از فضای عمیق، حضور مهدی ترابی در ترکیب به عنوان بازیکن آزاد و البته بازی درخشان وحید امیری به عنوان مهاجم سایه از تغییرات بسیار مهم و جسورانه یحیی بود. در دل وشی رایج بود، فوتبال ایران از دست رفت و شاید کمتر از حد انتظار مورد توجه قرار گرفت. در نهایت بردهای پیاپی پرسپولیس در سال جدید و البته غفلت ناگهانی استقلال و سپاهان باعث شد تا در هفته پایانی به مصاف نساجی ها بروند و برتری در آن دیدار، ششمین قهرمانی قرمزپوشان در آخرین دوره را رقم زد. هفت فصل .

یحیی گل محمدی در فصل جاری اتفاقات عجیب و غریب زیادی را تجربه کرده و البته محبوب ترین سرمربی هواداران پرسپولیس شده است. این سرمربی باتجربه که اکنون از اعتبار بالایی در بین اهالی فوتبال برخوردار است، ثابت کرد که جایش در لیست سرمربیان احتمالی تیم ملی چقدر خالی است و حتی شاید یکی از بهترین نامزدهای این پست بود. یحیی گل محمدی در عجیب ترین فصل مربیگری اش فاصله چندانی با سقوط آزاد از بالاترین ارتفاع نداشت و شاید در آینده هرگز شانس حضور روی نیمکت تیم محبوبش را پیدا نکند.

هر چقدر که موفقیت های این سرمربی را با تغییر ورزشگاه یا اشتباهات داوری مرتبط بدانیم، نمی توانیم شایستگی های یحیی را برای این قهرمانی دراماتیک و فراموش نشدنی ببینیم. تنوع تاکتیکی زیاد تیم یحیی، قدرت برجسته در خط دفاعی و البته بازگرداندن روحیه قهرمانی در شرایطی که کمتر کسی انتظارش را داشت، اعتبار این موفقیت بزرگ را بیشتر نصیب سرمربی محبوب پرسپولیس می کند.

یحیی گل محمدی هم اکنون در تالار مشاهیر پرسپولیس در کنار نام های بزرگی چون علی پروین و برانکو حضور دارد و با کسب سه قهرمانی در لیگ برتر نام خود را در تاریخ این باشگاه ثبت کرده است. البته در سالی که گذشت یحیی آنقدر در بین فوتبالدوستان ایران محبوب شد که شاید دیگر این موفقیت بزرگ برای او و هوادارانش در اولویت نباشد.

سرمربی محترم پرسپولیس حالا جدی ترین منتقدانش را به تعریف و تمجید از او واداشته و موفقیت و قهرمانی را برای خود و تیمش به عادت تبدیل کرده است. در فصلی که قهرمانی بیش از هر زمان دیگری برای یحیی و هوادارانش مهم و معنادار بود، همه چیز برای این سرمربی به بهترین شکل رقم خورد و یحیی رسالت خود را به طرز خارق العاده ای انجام داد.

این اصرار ناگهانی و عجیب بر زیر سوال بردن موفقیت مردم نه یحیی گل محمدی، بلکه امیر گلنووی، فرهاد مجیدی و… است. تقریباً همه در این کشور این طعنه های اغلب غیرمستند را تحمل کرده اند. اتهاماتی که واقعاً چندان مهم نیستند و در مقایسه با دستاورد بزرگ یحیی گل محمدی در این فصل و اتمام پروژه بازسازی پرسپولیس، حتی در ذهن هیچکس نمی ماند. لقب «امپراطور» اکنون بیش از هر زمان دیگری برای یحیی است و عکسی تمام قد از او با نام و امضای «موفقیت» و البته «مردم» در تاریخ فوتبال ایران ثبت خواهد شد.

همان که سه دهه پیش از پرسپولیس جدا شد و سه سال بعد با سلام و صلوات به این تیم بازگشت. کامبک های بزرگ تخصص یحیی است و او در این فصل از دل ناامیدکننده ترین روزهایش به این موفقیت بزرگ دست یافته است. این قهرمانی برای شما و کسانی که حتی در سخت ترین لحظات از شما حمایت کردند و به شما ایمان داشتند، ارزش زیادی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید