چوب در آستین های اروپایی / خاموشی به دلیل گاز


ساعت: 12:23
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844180

پارلمان بریتانیا نسبت به زمستان شدید و قطعی برق در ۶ میلیون خانه هشدار داده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سه ماه پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بازارهای انرژی اروپا اکنون شوک بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند. در سه ماه اول سال 2022، قیمت گاز در بزرگترین بورس اوراق بهادار اروپا پنج برابر بیشتر از میانگین سال 2021 بوده است. طبق آمار رسمی در سال 2021، اتحادیه اروپا 40 درصد گاز و 25 درصد نفت خود را از محل تامین خواهد کرد. روسیه؛ این به وضوح وابستگی شدید اروپا به انرژی روسیه را نشان می دهد. مسکو از این مشکل آگاه است و از آن به عنوان اهرمی برای اعمال فشار بر قاره سبز در سال های اخیر به ویژه در زمان تنش در اوکراین استفاده کرده است. اتحادیه اروپا به رهبری آمریکا تاکنون شش بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کرده است. در اوایل ژوئن، پس از یک ماه مذاکره، اعضای اتحادیه اروپا ششمین بسته تحریمی شامل تحریم واردات نفت و فرآورده های نفتی از روسیه را تصویب کردند و در حال حاضر در حال نهایی کردن بسته هفتم تحریم ها هستند. تاکنون هشدارهای متعددی درباره بحران انرژی در اروپا و زمستان سخت اروپایی ها از سوی مقامات کشوری و رسانه ها صادر شده است. این وضعیت کشورهای اروپایی را در شرایطی متشنج قرار داده است. از سوی دیگر مقامات کشورهای اتحادیه اروپا مانند فرانسه در حال حاضر برای تامین انرژی مورد نیاز خود در سراسر جهان به ویژه غرب آسیا و شمال آفریقا سفر می کنند. در بریتانیا نیز، لندن تصمیم گرفته است علیرغم اعتراض گروه های زیست محیطی، اجازه توسعه میدان گازی جکداو دریای شمال را بدهد که می تواند معادل آن باشد.

تامین 6.5 درصد گاز مورد نیاز انگلستان. جالب اینجاست که در حالی که آلمان به دلیل وابستگی شدید خود به صادرات انرژی از روسیه، بیشترین توجه و مقاومت را در برابر تحریم های انرژی داشت، برعکس، کشورهایی مانند انگلیس نشان داده اند که نیازی به منابع انرژی روسیه ندارند، اکنون خبر رسمی مقامات بریتانیایی نگران قطع برق میلیون ها شهروند بریتانیایی در زمستان امسال هستند. از سوی دیگر، مقامات دولت لهستان به شهروندان خود پیشنهاد داده اند که برای تامین انرژی خود برای حل مشکل سوخت، از جنگل هیزم بخرند.

روزنامه بریتانیایی تایمز اخیرا گزارش داد که به وزرای دولت بریتانیا هشدار داده شده است که میلیون ها خانوار ممکن است در زمستان امسال به دلیل حمله روسیه به اوکراین با قطع برق مواجه شوند. بر اساس این گزارش، بدترین سناریوی مورد “انتظار” دولت، که توسط مقامات پارلمانی ارائه شده است، این است که اگر روسیه در قطع عرضه انرژی به اتحادیه اروپا جلوتر برود، کمبود گاز ممکن است گسترده شود. تایمز نوشت: «یکی از وزرا به روزنامه گفت که در این جلسه توجیهی ارائه شد مبنی بر اینکه می‌توان برق را برای 6 میلیون خانه با پیک مصرف صبح و عصر اوایل سال آینده (زمستان در راه است) عادی کرد. این محدودیت ها می تواند کل زمستان را پوشش دهد. تحریم انرژی روسیه نیز احتمالاً منجر به افزایش قیمت انرژی و تولید ناخالص داخلی کمتر از حد انتظار در سال های آینده خواهد شد. به دنبال تحریم زغال سنگ روسیه، شبه کوارتینگ، وزیر بازرگانی بریتانیا، نامه ای به صاحبان سه نیروگاه زغال سنگ باقی مانده در بریتانیا ارسال کرد و از آنها خواست برای مدت بیشتری از برنامه ریزی دور بمانند. بر اساس برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در بریتانیا تا سال 2024، تولید این گازها باید تا سپتامبر کاهش می یافت، اما وضعیت فعلی خلاف این طرح را نشان می دهد. در همین حال، بدترین سناریو این نگرانی را ایجاد می کند که واردات گاز نروژی که بریتانیا به آن متکی است، به دلیل تقاضای رو به رشد اتحادیه اروپا به نصف کاهش یابد. واردات گاز طبیعی مایع شده به بریتانیا با تانکر نیز می تواند به دلیل افزایش رقابت به نصف کاهش یابد. این مدل سازی نشان می دهد که بریتانیا هیچ گونه واردات گاز از طریق “پیوندهای داخلی” در هلند و بلژیک دریافت نخواهد کرد، زیرا هر دو کشور با شرایط اضطراری روبرو هستند.


توقف به دلیل گاز

این کمبود بریتانیا را مجبور به اجرای طرح های گاز اضطراری خود می کند که منجر به تعطیلی کارخانه های گاز خواهد شد. همچنین به مصرف کنندگان گاز صنعتی سنگین گفته می شود که استفاده از آن را متوقف کنند. تعطیلی نیروگاه ها به کمبود برق منجر شده و در واقع دولت را مجبور به منطقی سازی می کند. بر این اساس میلیون‌ها خانه در روزهای هفته از ساعت 7 صبح تا 10 صبح و از ساعت 16 تا 21 تعطیل می‌شوند، در حالی که گازرسانی به منازل ناکارآمد خواهد بود. همچنین گفته می شود که مقامات در صورت قطع کامل گاز اتحادیه اروپا توسط روسیه، استراتژی بدتری را طراحی کرده اند. این نشان می دهد که قطع برق می تواند از ماه دسامبر شروع شود و به مدت 3 ماه ادامه یابد. یک منبع در پارلمان بریتانیا گفت: به عنوان یک دولت مسئول، درست است که هر سناریوی افراطی را طراحی کنیم، حتی اگر بعید باشد. برخلاف اتحادیه اروپا، ذخایر گاز دریای شمال ما به طور کامل تخلیه شده است، سکوهای نروژی مستقیماً به بریتانیا متصل هستند و ما دومین زیرساخت بزرگ برای واردات گاز طبیعی مایع در اروپا را داریم، در حالی که آلمان هیچ انتخابی ندارد. با توجه به وابستگی تاریخی اتحادیه اروپا به گاز روسیه، زمستان می تواند برای این قاره بسیار سخت باشد».


اختلاف جنگل لهستان با مقامات چوب لهستان

مقامات لهستانی با نگرانی از نگرانی بریتانیا در مورد زمستان سخت، از شهروندان لهستانی خواسته اند برای صرفه جویی در هزینه و استفاده از انرژی برای گرم کردن خانه های خود هیزم از جنگل جمع آوری کنند. در بیانیه ای که یورونیوز منتشر کرد، دولت لهستان اعلام کرد که اقداماتی را برای تسهیل جمع آوری هیزم برای عموم در تلاش برای کاهش فشار ناشی از قبوض بالای انرژی و کمبود زغال سنگ انجام می دهد. ادوارد سیارکا، معاون وزیر آب و هوا و انرژی لهستان گفت: با رضایت کارگران جنگل، جمع آوری شاخه های سوخت همیشه امکان پذیر است. احزاب اپوزیسیون گفته اند پس از اینکه لهستان تورم را به 14 درصد در هفته های اخیر افزایش داده و قیمت سوخت به 8 زلوتی (1.87 دلار) در لیتر رسیده است، رقابت نخواهند کرد. میکال گوزوفسکی، سخنگوی جنگل‌داری ایالتی به کانال تلویزیونی Pulst لهستان گفت، کسانی که مایل به جمع‌آوری هیزم هستند، ابتدا باید از جنگل‌داری محلی مجوز بگیرند. او گفت: «حتی یک تماس تلفنی هم کافی است» و افزود که مردم فقط می توانند هیزمی ببرند که از قبل روی زمین است و نمی تواند درختان را قطع کند.


دولت استونی سقوط کرده است

نگرانی‌ها در مورد تلاش‌های مسکو برای بی‌ثبات کردن استونی، که میزبان نیروهای بریتانیایی است، از بین رفته است. به گزارش تلگراف، کایا کالاس، نخست وزیر استونی، شرکای ائتلاف حاکم خود را به همکاری فعال علیه ارزش های کلیدی کشور در مواجهه با تهدید امنیتی روسیه متهم کرد. حزب حاکم لیبرال او ائتلاف نه چندان خوبی با حزب مرکز دارد که پس از تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، روابط دیرینه خود را با حزب روسیه متحد رئیس جمهور ولادیمیر پوتین قطع کرد. برای ادامه همکاری با حزب میانه‌رو به عنوان نخست‌وزیر استونی، «خانم کالاس پرچم‌های کشورش، اتحادیه اروپا و ناتو را گفت. بحران در استونی پس از آن رخ داد که حزب میانه‌رو در لایحه آموزشی علیه دولت رای داد که منجر به فروپاشی دولت استونی قبل از نشست ژوئن 2022 ناتو در مادرید با هدف تقویت بخش شرقی ائتلاف شد. بریتانیا پس از حمله به اوکراین در سال 1650 تعداد نیروهای خود را در استونی دو برابر کرد و رهبری یک گروه چند ملیتی ناتو را برعهده داشت. همچنین گمان می رود که روسیه سعی دارد از احزاب به عنوان “مرکز” در استونی برای پاسخ ملایم تر به جنگ اوکراین استفاده کند. نخست وزیر استونی همچنین بر تحریم های شدیدتر علیه مسکو تاکید کرد و گفت که در دوران ریاست جمهوری او، استونی بیش از هر کشور دیگری از اوکراین حمایت نظامی کرده است.


زلنسکی از قتل توسط مقامات غربی می ترسد

در حالی که ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین قبلاً مدعی شده بود که نیروهای روسیه به دنبال ترور وی هستند، اکنون گفته می شود که خطر ترور وی توسط متحدان غربی بیشتر است. ایلیا کیوا، نماینده سابق اوکراین، می‌گوید زلینسکی از اینکه توسط سرویس‌های مخفی غربی یا حتی فرماندهان نیروهای مسلح اوکراین کشته نشود، وحشت دارد. به گزارش سایت ریانووستی، کیوا در پستی در صفحات اجتماعی خود نوشت که زلنسکی تیم امنیتی خود را تقویت کرده است. وی گفت: دیروز زلنسکی از ترس کشته شدن توسط ارتش اوکراین دستور افزایش امنیت شخصی خود را صادر کرد. فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین از رهبری ناکارآمد عملیات نظامی توسط زلنسکی که دستورات او منجر به از دست دادن پرسنل و شکست نیروهای اوکراینی در میدان نبرد می شود، ناراضی است. بر اساس این گزارش، این سیاستمدار اوکراینی ادامه داد: زلینسکی نیز گفته است که توسط سرویس های ویژه آمریکا کشته شده است. [اوکراین] آنها می ترسند شروع به صحبت در مورد شکست و از دست دادن اوکراین کنند. کیوا افزود: «کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه در قلمرو جمهوری‌های شوروی سابق به نفع آنهاست و حذف فیزیکی زلنسکی سریع‌ترین وسیله برای چنین تحولی خواهد بود». زلنسکی در آغاز جنگ اوکراین و روسیه گفت: «طبق اطلاعات، من هدف اول روسیه و خانواده من هدف شماره دو آنها هستم.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید