چین به دنبال ساخت اولین پایگاه نظامی خود در اقیانوس اطلس است

زمان: 00:20
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790138

مقامات آمریکایی می گویند تلاش های چین برای ساخت پایگاه نظامی در گینه استوایی تهدیدی برای این کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که گزارش های طبقه بندی شده اطلاعاتی ایالات متحده نشان می دهد که چین قصد دارد اولین پایگاه نظامی دائمی خود را در اقیانوس اطلس در کشور کوچک گرمسیری گینه مرکزی در آفریقای مرکزی ایجاد کند.

مقامات آمریکایی از اظهار نظر در مورد جزئیات اطلاعات محرمانه خودداری کردند. اما آنها گفتند که این گزارش‌ها احتمال تهدید کشتی‌های جنگی چین را برای سواحل شرقی ایالات متحده افزایش می‌دهد و نگرانی‌هایی را در کاخ سفید و پنتاگون ایجاد می‌کند.

این روزنامه افزود که جان وینر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده، اکتبر گذشته برای مأموریتی به گینه استوایی سفر کرد تا رئیس جمهور گینه و مقامات ارشد این کشور را متقاعد کند که پیشنهادهای چین را رد کنند.

یک مقام ارشد در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن گفت: «به عنوان بخشی از دیپلماسی ما برای رسیدگی به امنیت دریایی در گینه استوایی، ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که برخی از اقدامات احتمالی چین در آنجا نگرانی‌های امنیت ملی را افزایش خواهد داد.»

وال استریت ژورنال تاکید کرد که ایالات متحده در تلاش است تا با ایجاد پایگاه های جدید در خارج از کشور از کامبوج تا امارات، از گسترش قدرت چین جلوگیری کند. به گفته یک مقام آمریکایی، چینی ها ممکن است به شهر باتا در گینه گرمسیری نگاه کرده باشند.

ایالات متحده و چین در سال های اخیر برای گسترش نفوذ خود در مناطق مختلف رقابت ها را تشدید کرده اند. این در حالی است که چین در سرمایه گذاری های مختلف در آفریقا از رقیب خود پیشی گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید