کارمندان گلستان با ساخت مسکن روستایی بازی دوگانه می کنند/ تلاش برای جلوگیری از پیری روستاییان


زمان: 08:57
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1808915

واحدهای ناپایدار روستایی پاشنه آشیل استان گلستان هستند و بهسازی و ماندگاری این واحدهای مسکونی قطعاً خطرات را در استان گلستان که هر ساله با بحران های مختلف سیل و زلزله مواجه است از بین می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; با وجود اینکه سقف مسکن روستایی از نیمه دوم امسال به 200 میلیون تن افزایش یافته است، اما هنوز این وام به دست روستاییان نرسیده است، اما معاون بنیاد مسکن قول پرداخت تسهیلات تا اوایل سال آینده را داده است.

مسئولان استانی در تلاشند با تسهیل مسکن در روستاها شرایط بیشتری را برای مالکیت جوانان فراهم کنند، موضوع خانه دار شدن در روستاها اهمیتی دوچندان دارد چرا که 47 درصد جمعیت روستایی استان گلستان را تشکیل می دهند.

حضور جوانان در روستاها قطعا از پیر شدن روستاها جلوگیری می کند و بسیاری از مشاغل در روستاها ثابت می ماند که به تثبیت درآمد استان کمک می کند.

علی محمد زنگنه همچنین درباره طرح جهش تولید گفت: نگاه ما به روستاها یک استان خاص است. دولت در نظر دارد ظرف چهار سال 93833 خانه در استان بسازد که 28000 واحد برای روستاها کاهش می‌یابد.

استاندار گلستان ادامه داد: تلاش کردیم این سقف را در روستاهای دهستان گلستان افزایش دهیم و این موضوع نیز مورد موافقت قرار گرفت و شورای مسکن متوجه شد که برخی نهادها مانند بنیاد مستضعفان زمین مورد نیاز برای این کار را تامین می کنند.

زنگنه یادآور شد: تاکنون 200 هکتار از این اراضی شناسایی و افراد واجد شرایط مسکن نیز به ثبت رسیده اند.

وی افزود: تملک این زمین ها بلافاصله پیگیری و در اختیار مسکن و شهرسازی استان قرار می گیرد. در قالب تفاهم نامه دوجانبه و چهارجانبه با بنیاد علوی و کمیته مساعدت بانکی و سپاه و بسیج سازندگی، توافق تخلف برای ساخت این واحدهای مسکونی انجام می شود.

سید محمد حسینی در جمع نمایندگان مجلس گلستان با اشاره به مقاوم سازی 84 هزار واحد مسکونی در سال های اخیر گفت: شاخص نوسازی مسکن روستایی گلستان بیش از 60 درصد و 10 درصد بالاتر از میانگین کشوری است. “

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با بیان اینکه برای هر واحد مسکونی یکصد میلیون تومان تسهیلات کم بهره با مدت پرداخت 20 سال بررسی شده است، ادامه داد: در شاخص طرح های کلی وضعیت خوبی داریم. استان گلستان برای 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار طرح شاخصی تهیه کرده و حتی برای 50 روستای زیر 20 خانوار طرح هادی تهیه کرده ایم. .

وی همچنین به کمبود اعتبارات در زمینه بازنگری طرح های هادی در روستاها اشاره کرد و افزود: طرح هادی حدود 40 درصد روستاها باید بازنگری شود و بر اساس دستورالعمل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پروژه های مربوط به 10 درصد این روستاها باید سالانه بازنگری شوند.»

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان افزود: اما برای جلوگیری از مهاجرت مردم از روستاها و جلوگیری از برخی آسیب ها مانند حاشیه نشینی، گهگاه برخی از اراضی روستایی مجاور بافت را الحاق می کنیم. “

وی با بیان اینکه طرح هادی برای 400 روستای استان باید بازنگری شود، افزود: بر اساس برخی اولویت ها از جمله جمعیت و میزان رشد آن و نیاز روستاها، 100 روستا را اولویت بندی کرده ایم.

رمضانقلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آک کالا در مجلس شورای اسلامی نیز بر استفاده بهینه از منابع تاکید کرد و گفت: توجه به توزیع عادلانه امکانات و خدمات در روستاها یکی از موضوعاتی است که در این حوزه به صورت مسکن مطرح است. بخش باید در نظر گرفته شود

وی افزود: مجمع نمایندگان آمادگی ادامه تصویب و تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای این قشر را بیش از پیش دارد و انتظار دارد بنیاد مسکن حداقل فاز اول طرح هادی را در تمامی روستاها اجرا کند.

واحدهای ناپایدار روستایی پاشنه آشیل استان گلستان هستند و بهسازی و مقاوم سازی این واحدهای مسکونی قطعاً خطرات استان گلستان را که هر ساله با بحران های مختلف سیل و زلزله مواجه است برطرف می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید