کارگران فقیرتر از همیشه خواهند بود

کارگران فقیرتر از همیشه خواهند بود

نسرین هزاره مقدم

دخالت فراقانونی نهادهای ایجاد شده توسط نظام سرمایه داری در امور مربوط به کارگران پدیده جدیدی نیست. در دولت های گذشته، لایحه های اصلاح قانون کار که در دولت های مختلف به مجالس وقت تقدیم می شد، بدون مشارکت کارگران و با دخالت مستقیم اتاق بازرگانی و نمایندگان سرمایه داری و حتی منافع بنگاه های به ظاهر خیرخواه تدوین شد. در این لوایح به طور کامل در نظر گرفته شد. حتی اکنون نیز نهادهای سرمایه داری قصد دارند حقوق اولیه و بدیهی کارگران را مخدوش کنند. حقوق به قدری واضح است که ظاهراً جایی برای مناقشه وجود ندارد.

اخیرا شورایی به نام شورای گفتگوی دولت و خصوصی که یکی از زیرمجموعه های اصلی اتاق بازرگانی ایران است، با جان و دل برای اصلاح حقوق کارگران تلاش کرده است. در شهریور ماه گزارش شد که این شورا قصد دارد قوانین مشاغل سخت و زیان آور را به صورت غیرقانونی تغییر دهد. جلساتی به همین منظور تشکیل شد و این شورا نتیجه کار خود را به وزارت اقتصاد و دارایی ارائه کرد و رسیدگی به مشکلات مربوط به کارگاه های صعب العبور و زیان آور در صلاحیت شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار است. . با این حال، یک نهاد سرمایه داری در حال ظهور تصمیم گرفته است حقوق قانونی کارگران پرتلاش و خطرناک کشور از جمله کارگران معدن را قطع کند و ظاهراً اسنادی در این زمینه تهیه و در اختیار دولت قرار گرفته است.

به همه مسئولان توصیه می کنیم در این شرایط فقر و ناامنی شغلی که کارگران با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم می کنند، حقوق صنفی خود را زیر پا نگذارند. لطفا دیگر صبر کارگران را امتحان نکنید

این روزها اما این شورا مشغول مداخله جدیدی است. بر کرسی گذاشتن گفتمان ضد کارگری به نام «دستمزد منطقه ای». اگرچه مدت هاست که محاسبه سبد معیشت از مرز 15 میلیون تومان عبور کرده و حقوق با تمام لوازم آن کمتر از یک سوم هزینه های زندگی را پوشش می دهد، اما هیچ تلاشی برای رعایت قانون و اجرای اصل 41 قانون کار وجود ندارد. قانون و حتی جلسات رسمی شورای عالی کار با وجود درخواست های مکرر اعضای کارگری آن شورا انجام نشد. آمدن وزیر جدید نیز تغییری در معادلات ایجاد نکرد. بر اساس چنین توافقی، کمیته فرعی اتاق بازرگانی به دنبال اجرای دستمزد منطقه ای است تا کارگران را از این حداقل ها محروم کند.

در آبان حقوق همه کارمندان دولت چه شاغل و چه بازنشسته ترمیم شده اما حتی جلسه رسمی برای بازگرداندن حقوق کارگران و جبران قدرت خرید از دست رفته تشکیل نداده اند. در این شرایط، چرا یک شورای ساختگی باید به خود اجازه دخالت در اولین و بدیهی ترین حقوق کارگران، یعنی. دستمزد مصوب شورای عالی کار، چرا دولت به این نهاد سرمایه داری اجازه ورود به چنین مسائلی را می دهد و چرا مشارکت کارگران در تعیین سرنوشت آنها اهمیت دارد؟سطح انحطاطی که هیئت گفتگو مدیریت بحث دستمزد و دخالت در مسائل بی ربط را دارد. بدون اجازه قانون؟

شورای گفتگو هیچ اختیاری برای ورود به مسائل کارگری ندارد

به سراغ علی هدی، عضو شورای عالی کار و نماینده ارشد کارگران در مذاکرات دستمزد رفتیم تا بدانیم چگونه چنین جلساتی بدون مجوز قانونی برگزار می شود و کارفرمایان به راحتی درباره سرنوشت میلیون ها خانواده در کشور تصمیم می گیرند.

هدایی ابتدا مشروعیت جلسات شورای گفت و گو را زیر سوال می برد و می گوید: کارگران و نمایندگان آنها چنین جلساتی را به رسمیت نمی شناسند و حتی اگر از آنها دعوت شود، در چنین جلساتی و در جایی که توطئه کامل علیه کارگران و منافع آنها وجود دارد، می گوید: شرکت نمی کند زیرا تنها مرجعی که در مورد دستمزد کارگران تصمیم می گیرد شورای عالی کار است. منتظر جلسات رسمی شورای عالی کار هستیم و به نظر می رسد اراده ای برای رعایت قانون و اعمال ماده 168 قانون کار وجود ندارد.

هدی: شورای عالی کار تنها مرجعی است که درباره دستمزد کارگران تصمیم گیری می کند. منتظر جلسات رسمی شورای عالی کار هستیم و به نظر می رسد اراده ای برای رعایت قانون و اعمال ماده 168 قانون کار وجود ندارد.

168 قانون کار صراحتاً تشکيل جلسات شوراي عالي کار را حداقل ماهي يکبار مکلف کرده است ولي چند ماهي است که اين جلسات تشکيل نمي شود و با اين بي قانوني ظاهري شوراي گفتگو که جايي براي اعراب ندارد. در قانون، با دستمزد تداخل دارد و این بسیار تعجب آور است!

نماینده کارگران در مذاکرات دستمزدی شورای عالی کار در این خصوص می گوید: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که زیر نظر اتاق بازرگانی است، ۲۷ آبان ماه دعوت نامه ای صادر کرد. تشکیل جلسه برای استفاده از ظرفیت هنر. 41 قانون کار در مورد دستمزد منطقه ای. سوال این است که در حالی که دولت در برگزاری جلسات شورای عالی کار که تنها نهاد قانونی برای رسیدگی به این موارد است، به تعویق می اندازد، چرا باید شورای گفت و گوی بخش خصوصی وارد این امور شود. این هیئت در گذشته سابقه ورود به موضوعاتی مانند بیمه و یا مسائل مربوط به کارگران در مشاغل سخت و زیان آور را داشته که متاسفانه فقط برای کارگران و نمایندگان کارگری این بخش ها مشکل ایجاد کرده و با تولید محتوای پوچ و بیهوده اقدام به تولید محتوا می کنند. این مشکلات را دو برابر کنید آنها محتوای غیرقانونی تولید می کنند و ما باید با همکاری یکدیگر از تصویب آنها در مجلس و جاهای دیگر جلوگیری کنیم.

اجازه دخالت اتاق بازرگانی را نمی دهیم

هدی می افزاید: قاطعانه می گویم اتاق بازرگانی و شورای گفت و گو صلاحیت رسیدگی به مشکلات کارگران را ندارند و مسائل کارگری در صلاحیت آنها نیست، بنابراین هر مصوبه ای که از این نهادها خارج شود قطعا با جدیت و قاطعیت مواجه خواهد شد. پاسخ کارگران ما هرگز اجازه نمی دهیم منافع کارگران خدشه دار شود. من به آقایان هشدار می دهم که دست از این دخالت های غیرقانونی بردارید. تنها مرجع رسیدگی به دستمزد کارگران جلسات شورای عالی کار است که متأسفانه مسئولان وقت برای برگزاری این جلسات را ندارند اما به راحتی فرصت شرکت در جلسات و جلسات اتاق بازرگانی و شورای گفتگو برای حمایت متقابل از منافع کارگران. آنها باید بدانند که ما با دقت تمام اصلاحات را دنبال می کنیم تا مردان از جمله اصلاحات پارامتریک سازمان تامین اجتماعی، مقررات مشاغل سخت و زیان آور، بحث دستمزد و اصلاح قانون کار باشند و اجازه نخواهیم داد هیچ طرحی از این دایره ها خارج شود. .

وی تاکید می کند: به همه مسئولان توصیه می کنیم در این شرایط فقر و ناامنی شغلی که کارگران با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم می کنند، حقوق صنفی خود را زیر پا نگذارند. لطفا دیگر صبر کارگران را امتحان نکنید!

نسخه برای کارگران؛ بدون حضور کارگران

در 18 نوامبر، جلسه شورای گفتگو برای بسته بندی نسخه های نئولیبرالی دستمزد کارگران منطقه ای برگزار شد. نسخه هایی بدون مشارکت جامعه هدف و با هدف ایجاد حاشیه سود بیشتر برای سرمایه داران. این جلسات یک به یک در سکوت کامل و پشت پرده های استتار برگزار می شود و حقوق صنفی کارگران یکی یکی مورد هدف قرار می گیرد، کارگرانی که امروز در غم نان سختی برای انجام امور روزمره خود را تجربه می کنند. و نمی دانند که فرداسانان تلخ ترین نسخه ها را برایشان آماده کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید