کاهش 30 درصدی کودهای شیمیایی در مزارع استان کرمانشاه

ساعت: 12:41
تاریخ انتشار: 1301/10/17
کد خبر: 1922285

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مطرح کرد؛

فرهاد شریفی گفت: امسال حدود 30 درصد کمتر از حد مجاز کود شیمیایی در مزارع استان کرمانشاه مصرف شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرهاد شریفی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد استفاده از کودهای ارگانیک در مزارع را برشمرد و اظهار داشت: امسال حدود 30 درصد کمتر از حد مجاز کود شیمیایی در مزارع استان کرمانشاه مصرف شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: با توجه به نیاز و برای افزایش تولید در کشاورزی از کودهای ارگانیک و شیمیایی استفاده می شود اما استفاده از کودهای شیمیایی باید بر اساس توصیه های سازمان بهداشت و درمان باشد. از کارشناسان مرکز تحقیقات و استفاده بی رویه از آنها در مزارع خودداری شود.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 63 هزار تن کود ازته، 11 هزار تن کود فسفاته و حدود 4 هزار تن کود پتاس در مزارع توزیع و مصرف شده است که خوشبختانه امسال و سال گذشته کمتر از حد متوسط ​​استفاده شد.

شریفی با بیان اینکه در سال جاری در مجموع 78 هزار تن کود شیمیایی در مزارع مصرف شد، گفت: طبق تحقیقات مراکز تحقیقاتی باید بیش از 100 هزار تن کود شیمیایی مصرف می شد اما به لطف خدا کشاورزان به سمت کودهای ارگانیک روی آورده اند.

به گفته وی، این کودها بیشتر برای کشت پاییزه از جمله چغندرقند، گندم آبی، گندم دیم، جو آبی، جو دیم، کلزا و ذرت استفاده می شود و باغات نیز سهم بسیار کمی در مصرف کود شیمیایی داشتند.

شریفی تصریح کرد: توصیه ما به کشاورزان این است که از کود دامی پوسیده کهنه استفاده کنند و از مصرف بی رویه کودهای شیمیایی خودداری کنند.

وی گفت: بر اساس مصوبه ابلاغی امسال در سال 1401، کود یارانه ای فقط برای محصولات گندم، چغندرقند، جو و کلزا داده می شود و کشاورزان باید قیمت تمام شده سایر محصولات را بپردازند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید