کاهش 86 درصدی تماشاگران سینما در روزهای تاج / خشونت ، عصبانیت تا بعد از واکسیناسیون!

زمان: 12:06
منتشر شده در: 14/07/27
کد خبر: 1777424

آمارهای مرکز آمار نشان می دهد که در سال 1996 ، نزدیک به 86 درصد مردم به سینما نرفتند و نه تنها عموم مردم بلکه بسیاری از فیلمسازان منتظر بهبود وضعیت جامعه از طریق واکسیناسیون بودند تا سینما و تئاتر به رونق خود بازگردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تقریباً دو سال است که تمام جهان به ویروس کرونا مبتلا شده است و این منجر به بسیاری از فعالیت های فرهنگی این کشور مانند سینما ، تئاتر ، کنسرت های موسیقی و رویدادها و کنفرانس های فرهنگی شده است که اغلب تعطیل یا آنلاین هستند.

بسیاری از سینماها و تئاترها ، با تشدید بیماری ، تا یک یا دو هفته و گاهی ماه ها به آستانه رانده شده اند و مدت هاست کنسرت ها در شهرهای بزرگ برگزار می شود.

با گسترش عملیات واکسیناسیون در کشور و انتقال سینماها و مراکز فرهنگی از 3 به 2 ، تقریباً همه سینماهای کشور در عرض چند ماه نمایش فیلم های جدید را آغاز کردند و به تدریج قبل از تاج به ما مراجعه کردند. گروه های تئاتر نیز سعی کردند چراغ ها را روشن کنند و با وجود محدودیت 50 درصدی ظرفیت ، اجازه تعطیلی سالن ها را ندادند.

مرکز آمار کشور به تازگی گزارشی از فعالیت های فرهنگی خانوارها در سال 1399 منتشر کرده است. جمعیت هدف این طرح افراد 15 سال به بالا در مناطق شهری و روستایی است و زمان سرشماری این پروژه از 1 شهریور 1399 تا 30 شهریور است. 1399

طبق آمار ، حدود 13.4 درصد از افراد 15 سال به بالا گفتند که در سال قبل از سرشماری به سینما رفته اند و 86 درصد از افراد 15 سال به بالا به سینما نرفته اند.به همچنین ، حدود 3.3 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر گفتند که سال قبل از سرشماری به تئاتر رفته اند و 96.7 درصد نیز گفته اند که به تئاتر نرفته اند.

b515a005 d924 4fd8 97b3 b606a9b26f95 خبر خاکستری

بدون شک تاج گذاری و ترس از این بیماری کشنده و تعطیلی پی در پی مراکز فرهنگی به ویژه سینماها و تئاترها در ایجاد این ارقام و آمار بی تاثیر نبوده است. اما با نگاهی دقیق به ماهیت تاریخ و بررسی آمار مراکز مشهور ، باید اذعان داشت که قبل از تاج ، به دلیل فیلم های بی کیفیت ، نبود سینماهای استاندارد در سراسر کشور ، مشکلات شدید اقتصادی و گران بودن سینما بلیط ها ، به ویژه سالن های نمایش ، بسیاری از مردم آنها به سینما نرفتند ، و تعداد کمی ، در پایتخت ، مشتریان دائمی تئاترها بودند.

در ادامه این گزارش ، بررسی آمار و اطلاعات سالهای 1996 و 1997 نشان می دهد که تنها حدود 19 درصد از مردم هر سال به تنهایی به سینما می روند. بر اساس آمار وب سایت مرکز آمار ایران ، در سال 2017 تنها 19 درصد از مردم به سینما رفته اند که از این تعداد حدود 30 درصد تنها یک بار ، 28 درصد دو بار و 42 درصد بیش از دو بار به سینما رفته اند. بنابراین ، بر اساس این آمار ، در واقع 81 درصد از مردم اصلاً به سینما نرفته اند. به عبارت دیگر ، طبق آمار ذکر شده ، از 80 میلیون جمعیت ایران ، حدود 64 میلیون نفر عموما تماشاگر سینمای ایران نیستند.به

نتایج نظرسنجی انجام شده در مارس 1997 توسط مرکز تحقیقات افکار عمومی (ISPA) از افرادی که به سینما می روند نشان می دهد که 30.2 درصد از ایرانیان هرگز به سینما نرفته اند.به این مرکز همچنین مطالعه ای را در مورد تماشای نمایشنامه ها و پذیرش افراد برای رفتن به تئاتر انجام داد که بر اساس آن 88.6 درصد از مردم هرگز به تئاتر نرفته اند.به

در زمان تاج ، بسیاری از فیلم ها به دلیل بسته شدن مکرر سینما و رفتن افراد ناخواسته به سینما روی پرده می رفتند و تهیه کنندگان این فیلم ها به دلیل ضررهای مالی ناشی از تولید ، تمایلی به خواب نداشتند. کمک و تشویق سازمان فیلمسازی دولت قبلی برای انتشار این فیلم بی نتیجه بوده است و همه منتظر بهبود شرایط عمومی جامعه از نظر واکسیناسیون و ایمنی هستند. این هنر صنعت را روشن خواهد کرد.

e170f50f 6e46 4dd0 b9c3 8f579bfe1771 خبر خاکستری

با تغییر مدیریت سازمان سینمایی در دولت جدید و روی کار آمدن محمد حزایی ، همه نگاه ها به تصمیمات این معاون است ، بنابراین شاید بن بست این بحران باز شود و رفاه به کشور بازگردد. سینماها

تاریخ تئاتر هنوز در بن بست است. اخبار مربوط به ورود مدیر جدید هنرهای نمایشی است ، بنابراین شاید با این تغییرات و تصمیماتی که گرفته می شود ، خون جدیدی در سینماهای کشور جاری شود. هنرمندان تئاتر دوران سختی را در عصر کرونا از نظر معیشت گذراندند و امیدواریم با ورود یک کارگردان دلسوز و دلسوز بسیاری از مشکلات این هنرهای نمایشی حل شود.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید