کربلای 4; از خیانت مستقیم مجاهد هالک به ایران تا تلاش آواکس های آمریکایی برای جلوگیری از سقوط بصره / حکم معروف حاج قاسم برای این عملیات چه بود؟

ساعت: 16:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۴
کد خبر: 1794895

وقتی مردم بعد از 30 سال متوجه ظلم فرزندانشان شدند.

عملیات کربلای 4 هرگز مظلومیت و رشادت های رزمندگان را فراموش نخواهد کرد. این عملیات که در آن رادارهای آمریکایی غرامت پرونده مک فارلین را پرداخت کردند، تمام جزئیات عملیات را در اختیار عراقی ها قرار داد. مظلومیت شهدای عملیات کربلای چهار یادآور غربت و مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ عملیات آب و خاک کربلای چهار یکی از عملیات های گسترده و غیرکلاسیک جمهوری اسلامی ایران است که توسط قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز محمد رسول الله (ص) انجام شد. . این عملیات توسط نیروهای مسلح ایران در 3 آذر 1365 در محور ابوالحصیب در جنوب عراق و به منظور آماده سازی برای تصرف بصره آغاز شد.

9481e693 c9bf 4360 af4c f83b92be7016 خبر خاکستری

فرماندهان ایرانی برای بهبود وضعیت نظامی-سیاسی کشور و اجرای عملیات اصلی سال ششم جنگ، از ماهها قبل این عملیات را برای تهدید شهر مهم و اقتصادی بصره با ورود به خاک عراق طراحی کردند. رزمندگان اسلام قصد داشتند تلفات سنگینی به ارتش عراق وارد کرده و جزایر مهمی مانند ام الرصاص و ابوالحصیب را اشغال کنند و همچنین با ورود به خاک عراق و جلوگیری از حمله احتمالی به فاو، نیروهای خود را در شبه جزیره فاو محاصره کنند. شبه جزیره

عملیات کربلای چهار در جنوب غربی ایران و جنوب شرقی شهر بصره عراق واقع شده است. این منطقه از شمال به سیلاب های جنوب زید، از شرق به رودخانه های اروند کبیر و اروند ساگیر و از غرب به کانال زوجی و شهر تانوما در عراق منتهی می شود.

نیروهای ایرانی برای رسیدن به اهداف خود در این عملیات باید از اروند رود وحشی عبور کرده و پس از اشغال جزایر عراق به شهر بصره نزدیک می شوند. عبور از رودخانه و ورود به زمین نشان از پیچیدگی و اهمیت عملیات کربلای چهار داشته و سختی را برای رزمندگان دو چندان کرده است.

قرارگاه مرکزی سپاه خاتم الانبیاء(ص) مدیریت قرارگاه های نجف، قدس، کربلا و نوح(ع) را بر عهده داشت. به طور کامل در عملیات شرکت کنید.

خط اصلی نجف: منطقه پنتاگون تا جزایر باواریا، ام الطویله

خط اصلی قدس: عبور از تنگه و پیشروی به سمت ابوالحصیب

خط مقدم کربلا: تامین امنیت منطقه و مقاومت در برابر گشت های دشمن در مقابل جزیره ام الرصاص

خط اردوگاه نوح: تامین امنیت جناح جنوبی منطقه و پیشروی تا جزیره مینو

بر اساس اطلاعات ارسالی آمریکا و منافقین در عراق، دشمن در حال ایجاد موانع بزرگ و در حالت آماده باش و کمین است، لذا اهداف نهایی عملیات محقق نشده است.

عراق با طراحی پنج خط دفاعی که هر یک شامل سیم خاردار حلقوی، میدان های مین و میدان های سیل، میله های خورشیدی و تله های روشن است، از تهاجم نیروهای ایرانی جلوگیری کرده است. شکل مربوط به شعاع 200، عرض 3 و ارتفاع 6.5 متر است که بین خطوط اول و دوم (کانال پنج ضلعی جنوبی) قرار داشت و دشمن به راحتی می توانست از طریق استحکامات کانال به هم پیوسته و در حرکت قایقران، نیروهای خود را منتقل کند. و غواصان تسلط یافتند.

غواصان بومی ساعاتی قبل از عملیات وارد آب شده و به سمت خط دشمن حرکت کردند. در همین حین نیروهای دشمن با آمادگی کامل و آماده باش، با تیراندازی با توپ و خمپاره به سوی نیروهای ایرانی شلیک کردند. به طور کلی عملیات خارج از کنترل و هدایت فرماندهی بود و قبل از هر دستور یگان ها بسته به موقعیت و هوشیاری و عکس العمل دشمن به محض رسیدن به ساحل درگیری را آغاز می کردند. این در حالی است که رمز عملیات کربلای 4 اعلام شد و نیروهای عملیات تنها به جزایر سهیل، گاتا، ام الرصاص، ام البابی و بلژیک نفوذ کردند. از سوی دیگر، نیروهای دشمن با پرتاب‌های پی در پی و بمباران‌های متعدد بر روی رودخانه ارایاز (در برخی نقاط عقبه) و نیز شلیک مؤثر بر روی اروند رود، عملاً غواصان و موج دوم و سوم را ناراحت کردند. نیروها

یکی از مناطق حساس عملیات، جزیره ام الرصاص و قله باوارین بود که با وجود تلاش های فراوان برای تصرف آن، با هوشیاری دشمن فرصت ادامه درگیری را از دست داد. دشمن با شلیک گلوله های توپخانه سنگین به سمت آب مانع عبور نیروها از تنگه ام الرصاص-بوارین شد. با توجه به حساسیت دشمن به ام الرصاص، او در دفاع از 9 سطح از موانع طبیعی و دست ساز استفاده می کند، بنابراین هر بار که از هر خط عقب رانده می شود، در خط بعدی که بهتر از خط قبلی است مقاومت می کند. . . در پایان برای حفظ نیروها و طراحی مجدد عملیات های آینده، از نبرد اجتناب شد.

عملیات کربلای 4 هرگز مظلومیت و رشادت های رزمندگان را فراموش نخواهد کرد. این عملیات که در آن رادارهای آمریکایی غرامت پرونده مک فارلین را پرداخت کردند، تمام جزئیات عملیات را در اختیار عراقی ها قرار داد. مظلومیت شهدای عملیات کربلای چهار یادآور غربت و مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا است.

f7104f9c 2f3d 4092 891c c826b7a492d0 خبر خاکستری

در 27 اردیبهشت 94 هنگام ورود پیکرهای شهدای تازه تفحص شده به کشور، خبر شهدا بمب خبری بزرگ ایجاد کرد و منشأ تحول و شعور بزرگی در بین مردم شد. خبر این بود: «کشف پیکر مطهر 175 شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته» آنها اروند را شکست دادند و حتی از جزیره ام الرصاص عبور کردند. بر اساس شواهد موجود، این رزمندگان در حالی که اکثر آنها مجروح بودند، در مقابل خط مقدم به اسارت دشمن درآمدند و اجسادشان را با دست و گاهی با پاهای بسته در گور دسته جمعی دفن کردند. شهدا کشف شد. محل پیدا شدن شهدا در 15 کیلومتری جبهه ابوفلوس در منطقه ابوالحصیب عراق بود.

در سال‌های پس از جنگ بارها تشییع جنازه برگزار شد، اما آنچه مردم را نسبت به این مراسم واکنش‌های احساسی‌تر و متفاوت‌تری نشان داد، این بود که گزارش دادند شهدا غواصانی بودند که توسط دشمن بسته شده بودند. و در عین حال شهید هم بودند.

اما باز هم در دی ماه 97 نام عملیات با توییت های محسن رضایی از فرماندهان سابق سپاه در جنگ تحمیلی جنجالی شد و خیلی ها درباره نحوه اجرای آن بحث کردند. محسن رضایی می نویسد: «با عملیات کربلای 4 به دشمن وانمود کردیم که این تنها عملیات سالانه ماست. ده روز بعد همزمان با مرخصی نیروهای بعثی، عملیات کربلای 5 را انجام دادیم، عملیات کربلای 4 برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب خورد، وای بر نوشته های او.»

پس از این خبر موجی از نگرانی در بین مردم و خانواده شهدا به وجود آمد که چرا فرزندان ما در این اقدام جان باختند، همه سعی می کردند از دیدگاه خود چیزی در مورد عملیات بگویند. سردار قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ثارولای استان کرمان در عملیات کربلای 4 در یکی از برنامه های تلویزیونی توضیح داد که این اولین بار است که چنین اتفاقی می افتد. حاج قاسم گفت: عملیات کربلای 4 به هیچ وجه یک عملیات تقلبی نبود و این عملیات یکی از عملیات های اصلی ما بود، اما موفقیت در عملیات کربلای 5 باعث شد عراقی ها فکر کنند که کربلای 4 عملیات فرعی ما است.

وی گفت: اگر کربلای 4 به دلیل برخی اغتشاشات انجام نمی شد، ما نمی توانستیم هیچ عملیاتی در جنگ انجام دهیم. این جمله فرمانده برمی گردد به همان مضمونی که همیشه در جنگ دشمن داشتیم که به آن رکن پنجم می گویند. افراد صاحب نفوذ گاهی با چهره های متفاوت در میان رزمندگان و حتی فرماندهان نفوذ می کردند و سعی می کردند اخباری را به دست آورند و به دشمن برسانند.

نکته مهم این است که این داستان بار دیگر توانست مظلومیت شهدای هشت سال دفاع مقدس را به مردم یادآوری کند که شاید سال ها این حقایق جنگ را در زندگی روزمره خود فراموش کرده باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید