کرمان هنوز به جایگاه اصلی خود در عرصه صنایع دستی نرسیده است/ عناصر اصلی شهر فرهنگ و هنر کرمان را در بر نمی گیرد.


ساعت: 10:52
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834031

نایب رئیس کمیته گردشگری و صنایع دستی اتاق کرمان:

آکیل سیستانی گفت: در حالی که 12 ماه است که روی پرونده ثبت ملی شهرهای صنایع دستی کار می کنیم اما به این نتیجه رسیده ایم که عناصر اولیه حاوی تاریخ و فرهنگ صنایع دستی استان را نداریم. نیاز به سرعت بخشیدن به کارها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آکیل سیستانی نایب رئیس کمیته گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان گفت: سال گذشته با همت همه تلاش ها و هنرمندان عرصه صنایع دستی اتفاقی رخ داد. که می تواند نقطه امید باشد.

وی ادامه داد: 5 شهرستان از استان کرمان از جمله شهربابک به عنوان شهرستان ملی فیروزه راور; شهر ملی فرش های دستباف، راین؛ شهر ملی چاقوها، قلعه گنج؛ شهرهای حصیر و کرمان نیز به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی به ثبت رسیده اند.

یکی از اعضای کمیته صنایع دستی اتاق بازرگانی تاکید کرد: استان کرمان دارای فرصت ها و پتانسیل های بسیاری است که با سرمایه گذاری در آنها می توان کرمان را به عنوان استانی صنایع دستی به دنیا معرفی کرد و استان نیازمند سرمایه گذاری در این زمینه است.

سیستانی با بیان اینکه کرمان هنوز به جایگاه اصلی خود در حوزه صنایع دستی نرسیده است، گفت: ظرفیت های بالقوه زیادی در استان وجود دارد که هنوز محقق نشده است و باید برای معرفی و برندسازی آنها تلاش ویژه ای کرد.


وی اذعان داشت: در حوزه صنایع دستی با موانع زیادی مواجه هستیم که یکی از آن ها نبود واحد تخصصی (خانه صنایع دستی) برای ساماندهی فعالیت های صنایع دستی کرمان و نظارت بر ثبت شهرستان های ملی و بین المللی در استان است.

کرمان محله ای برای خرید و فروش صنایع دستی ندارد

سیستانی به دیگر موانع عدم رشد و توسعه صنایع دستی در استان اشاره کرد و گفت: کرمان منطقه متمرکزی برای تولید، تامین و فروش مواد اولیه صنایع دستی ندارد که اگر به عنوان مثال بازارچه های صنایع دستی ایجاد شود. استان. می تواند به حل این مشکل کمک کند.

وی تاکید کرد: به اعضای شورای راهبردی پیشنهاد راه اندازی بازارچه صنایع دستی موزه در یکی از کاروانسراهای بلااستفاده بافت قدیمی استان را داده ایم که در صورت تصویب گام بزرگی برداشته شده است.

سیستانی با بیان اینکه استان کرمان ثبت ملی شده است و باید از جایگاه خود به خوبی مطلع شود، گفت: یکی از پیشنهادهای ما برای شتاب بخشیدن به هدف گردشگری کرمان ایجاد زیرساخت های اصلی استان و سرمایه گذاری برای احیای بازارها است. بخش خصوصی توسط هنرمندان


وی اذعان داشت: نیازمند راه اندازی بازارچه های تخصصی صنایع دستی با همکاری هنرمندان و استفاده از امکانات سازمان میراث فرهنگی برای تقویت پدیدآورندگان بازارچه های صنایع دستی هستیم.


سیستانی به یکی از مشکلات اساسی کرمان در بازار سنتی گنجعلی خان اشاره کرد و گفت: متاسفانه فروش محصولات به صنایع هند و پاکستان به وفور در حال انجام است که نیاز به بازنگری دارد. حاشیه، محدودیت ها



شهری ملی که هنوز خانه صنایع دستی ندارد

وی اذعان داشت: استان کرمان هنوز خانه صنایع دستی ندارد و همه اتفاقات مربوط به رشد و توسعه صنایع دستی در این واحد اعم از آموزش، کارگاه و … به عنوان یک طرح سازمانی دیده می شود که کرمان همچنان از آن بهره می برد. از این خانه او برنده نشد.


نایب رئیس کمیته گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان تاکید کرد: در مدت 12 ماه کار بر روی پرونده ثبت ملی شهرهای صنایع دستی به این نتیجه رسیدیم که عناصر اولیه تاریخ و فرهنگ را نداریم. صنایع دستی استان می گوید: «و برای اینکه بتوانیم امتیاز جهانی شهر صنایع دستی را به دست آوریم، باید به این موضوع سرعت دهیم.


وی ادامه داد: تندیس های شهر کرمان ارتباطی با فرهنگ، آداب و رسوم و به ویژه پتانسیل صنایع دستی تاریخی استان ندارد، بنابراین باید المان ها و طرح های جدیدی بر اساس فرهنگ کرمانی ساخته و نصب شود.

سیستانی به فاجعه صنایع دستی در استان کرمان اشاره کرد و گفت: برای پوشش کمبود کار در حوزه صنایع دستی عزم جدی لازم است. مهم ترین هنر ما در استان کرمان «قالی بافی» است، اما متاسفانه تعدادی از فرش ها در چارچوب استاندارد هستند، «ما یک روز در این شهر نداریم.

هنرهایی که کار می کنند از آنها برای نگهداری در موزه باقی نمانده است



وی تاکید کرد: مهمترین هنرهای این شهرستان قالی بافی، مس بافی و روسری بافی است و از این هنرها یک اثر هم نداریم، بنابراین برای شناخت خوب استان و صنایع دستی آن باید تلاش جدی صورت گیرد. ساخته شده . .


نایب رئیس کمیته گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان در این خصوص گفت: برای اینکه بتوانیم جلوه های خوب و نفیس را برای موزه های استان جمع آوری کنیم باید از رویدادهای ملی بهره ببریم، این فرهنگ و خیر به ارمغان بیاوریم. تاثیرات بر جهان

وی در پایان خاطرنشان کرد: کرمان می تواند به عنوان پورتال خلبانی و صنایع دستی معرفی شود و در صورت توسعه و توسعه همه مهارت ها در کنار استانداردها و هنجارهای بین المللی، پیشگام باشد.


سیستانی تاکید کرد: تنها در حوزه فرش دستباف 72 هزار هنرمند داریم، 70 هزار نفر در 101 رشته صنایع دستی داریم که در مجموع 142 هزار هنرمند از خدمات بیمه و بیمه برخوردار نیستند و تنها در استان 3200 نفر با عنوان. صنایع دستی از خدمات بیمه ای برخوردار می شوند، یکی از راه های توسعه صنایع دستی، اختصاص سهمیه بیمه به هنرمندان این رشته است.

وی با بیان اینکه تمامی محصولات مسی موجود در بازار کرمان توسط قزوین و اصفهان وارد می شود، اذعان داشت: شرکت ملی مس یا زیرمجموعه آن می تواند به عنوان «معاون صنعتگر» برای احیای صنعت مس کرمان انتخاب شود تا این محصولات تولید و تولید شوند. در استان تحویل داده می شود.

نایب رئیس کمیته گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان گفت: در این حوزه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید