کشت و صادرات گیاهان دارویی در حال تبدیل شدن به یک استراتژی است/ ایزوله سازی و صنعتی سازی ترکیبات زعفران در حال انجام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین زینلی رئیس طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با عصرترک گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور 260 هزار هکتار است که از این میزان 120 هزار هکتار زیر کشت است. زعفران و 30 هزار هکتار زیر کشت گل است و محمدی و بقیه سطح زیر کشت به کشت انواع گیاهان دارویی از جمله سیاه دانه و زیره اختصاص دارد.

زینلی با تاکید بر اینکه یک برنامه راهبردی برای صنعتی شدن کشت و تولید هر یک از گیاهان دارویی در کشور تدوین شده است، گفت: در این راستا حتی با اتحادیه اروپا و مرکز تجارت جهانی، راهبرد صادرات گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفته است. تعریف شده است.

وی با اشاره به گیاه سیاه دانه گفت: سال گذشته کشور در تولید این محصول به خودکفایی رسید.

سرپرست طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کاشت، برداشت و کشت این گیاه در کشور به صورت کاملا مکانیزه انجام می شود و انواع داروهای گیاهی از آن تهیه می شود.

وی همچنین به گیاه زیره سبز اشاره کرد و اظهار داشت: امکانات مکانیزه برای کاشت مکانیزه این گیاه کم رطوبت کم در کشور در اختیار زیره کاران قرار گرفته است.

زینلی بیان کرد: اما برای برداشت مکانیزه این محصول یا باید رقم مناسب بذر ساقه بلند را وارد کنیم یا رقم مناسب بذر را در داخل کشور اصلاح کنیم تا بتوانیم رقم بذر گیاهی زیره بلند ساقه را برای کشت کشت کنیم. دروگرهای مکانیزه برای برداشت خود دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت گیاه زیره سبز تا 33 هزار هکتار است و قرار است سطح زیر کشت به 100 هزار هکتار افزایش یابد.

مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی افزود: سالانه 10 تا 12 هزار تن زیره به بازارهای بین المللی صادر می شود.

وی درباره گیاه زعفران نیز اعلام کرد: برای این محصول قرار است تا دو سال آینده بتوانیم از محصول زعفران ترکیبات، جداسازی ها و محصولات متنوعی تولید کنیم.

زینلی گفت: این اقدام ارزش افزوده تولید و فروش این محصولات متنوع زعفرانی را تا 16 برابر افزایش می دهد.

وی همچنین با اشاره به نزدیک بودن فصل برداشت زعفران و نگرانی ها در خصوص تهیه آن اعلام کرد: هفته آینده قیمت خرید تضمینی زعفران مشخص می شود و اگر قیمت خرید بخش خصوصی بالاتر از خرید تضمینی باشد، دولت دخالتی نخواهد کرد. در خرید زعفران

پیمانکار طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: با توجه به اینکه در حال حاضر دولت 300 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تضمینی زعفران در نظر گرفته است، همزمان وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا تفاهم نامه ای امضا کند. اتاق بازرگانی این اعتبار در قالب تسهیلات سرمایه در گردش در اختیار بازرگانان قرار می گیرد تا بازرگانان با دریافت این تسهیلات زعفران خریداری و صادر کنند.

وی در خاتمه تصریح کرد: تا پایان سال جاری برای حمایت از تولیدکنندگان و بازرگانان زعفران به منظور حمایت از کاشت، برداشت و فروش زعفران، صندوق ملی تخصصی زعفران راه اندازی می شود که اجرایی می شود.

مجری طرح گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای راه اندازی این صندوق تخصصی اعتبار مالی پیش بینی شده است.

زینلی تصریح کرد: رویکرد اصلی صندوق ملی تخصصی زعفران حل مشکلات فروش این محصول و تقسیم سود حاصل از فروش این محصول به قیمت عادلانه بین زعفران کاران و دلالان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید