کلاهبرداران اینترنتی در کمین شهروندان هستند


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821401

رئیس پلیس شهرستان کهگیلویه نسبت به کلاهبرداری اینترنتی از شهروندان در پوشش تخفیف های ماه مبارک رمضان هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرگرد محمدرضایی در گفت و گو با صبح زاگرس با اعلام این خبر بر جرایم سایبری و کلاهبرداری های اینترنتی در ماه مبارک رمضان تاکید کرد. وعده حراج آنلاین تخفیفات ویژه ماه مبارک رمضان قیمت های باورنکردنی نخورید و اگر قصد خرید اینترنتی دارید حتما از فروشگاه های اینترنتی با نماد اعتماد الکترونیک خرید کنید زیرا این فروشگاه ها موظف به رعایت قوانین در حالی که مجاز و معتبر هستند.

وی افزود: با آغاز ماه مبارک رمضان مجرمان سایبری از نیت خیر شهروندان سوء استفاده کرده و از طریق تبلیغات مختلف در شبکه های اجتماعی نذر کمک به نیازمندان را دریافت می کنند.

رضایی گفت: شگرد کلاهبرداران این است که با تهیه فیلم هایی که شامل فیلم و عکس از نیازمندان، نیازمندان و خانواده های کم درآمد است، مدعی دریافت کمک های مالی برای کمک به اقشار آسیب پذیر و نیازمند هستند.

پلیس فتا کهگیلویه به هموطنان توصیه کرد در صورت تمایل به پرداخت نقدی یا بدون وجه کمک های خود از طریق موسسات مجاز و شناخته شده اقدام کنند.

وی افزود: مدتی است که همه چیز در کانال های تلگرامی در حال رخ دادن است و اخباری مبنی بر لینک شدن ویروسی به شبکه های اجتماعی با وعده برگزاری چندین کنسرت رایگان اینترنتی منتشر شده است. شروع می شود و شما ابتدا یک پیام متنی از شخصی که شماره شما را برای مخاطبان ذخیره کرده است دریافت می کنید. متن پیامک تکرار نمی شود و جملات مختلفی در ویروس قرار می گیرد تا طبیعی به نظر برسد. اما محتوای تمامی پیامک ها شبیه به هم بوده و ارتباط در آنها وجود دارد.

رضایی افزود: مطالب به گونه ای نوشته شده است که علاوه بر آشنا بودن، نوید چند گیگابایت اینترنت رایگان را به کاربر می دهد و او را متقاعد می کند که روی لینک کلیک کند. اما بدی این است که ممکن است از یکی از بستگان یا معتمدین پیامک دریافت کنید. در اینجا شما کاملا به اتصال داخل اس ام اس اعتماد می کنید و آن را باز می کنید و صاحب گوشی ارسال کننده اس ام اس اصلا از آن اطلاعی ندارد و گوشی شما به راحتی به این ویروس آلوده می شود و از همه بدتر بلافاصله پس از نصب ویروس. در تلفن خود، یکی از پخش کنندگان این ویروس خواهید شد.

وی ادامه داد: لینک موجود در پیامک شما را به سایتی هدایت می کند که پس از آن سایت لینک عضویت در کانال تلگرام را برای شما باز می کند اما عضویت در کانال تلگرام تنها یک ترفند برای گمراه کردن و پرت کردن حواس کاربر است. این ویروس به این ترتیب توسعه دهنده هدف شوم نصب ویروس را بر روی گوشی شما دارد.

سرگرد رضایی گفت: همزمان با باز کردن لینک عضویت در کانال مورد نظر، فایل نصب ویروس نیز در گوشی شما دانلود شده و در صورت نصب انجام می شود. و هنگامی که ویروس روی گوشی شما نصب شد، گوشی خاموش می شود و شروع به ارسال پیامک به تمام مخاطبین تلفن همراه شما می کند. این کار نه تنها باعث انتشار ویروس در بین مخاطبان صاحب گوشی می شود، بلکه هزینه ارسال پیامک سنگین به گوشی قربانی را نیز متحمل می شود!

رئیس پلیس فتای کهگیلویه گفت: جالب است بدانید که این ویروس پس از نصب (که در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود) هیچ آیکونی در منوی گوشی شما ایجاد نمی کند، بنابراین اکثر کاربران اصلا متوجه نصب آن نمی شوند.

سرگرد رضایی تاکید کرد: همان طور که در مطالب قبلی گفته شد، پیامک ارسالی ویروس جملات مختلفی را تعریف می کند که برای آشنایی با آن در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

(برای جلوگیری از انتشار ویروس، بخشی از لینک آلوده حذف شده است)

به این کانال مراجعه کنید www.sl.qbia…. چندین کنسرت را در اینترنت امتحان کردم

به این کانال بیایید www.sl.qbia…. سعی کردم چند کنسرت در اینترنت هدیه بدهم

سلام، اینم چند کنسرت اینترنتی رایگان، من گرفتم، به www.sl.qbia بروید….

وی گفت: این تنها بخشی از جملاتی است که این ویروس در قالب پیامک برای آلوده کردن گوشی کاربران ارسال می کند و به احتمال زیاد جملات مختلفی برای این ویروس تعریف شده است و حتی ممکن است آدرس لینک تغییر کند به طوری که ضروری است. “خیلی مراقب باشید.

سرگرد رضایی در پایان تاکید کرد: اگر پیامکی با این موضوع دریافت کرده اید به هیچ وجه لینک داخل آن را باز نکنید و به فرستنده پیامک اطلاع دهید که گوشی وی به این ویروس آلوده شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید