کلیباف: دولت جدید یعنی اعتقاد به نظریه مرجعیت دینی و نظام جمهوری اسلامی

کلیباف: دولت جدید یعنی اعتقاد به نظریه مرجعیت دینی و نظام جمهوری اسلامی

وقتی صحبت از حکومت داری می شود به این معناست که از نظر اندیشه و رویکرد و روش و ابزار نیازمند تحول هستیم و پیشتازان این تحول نخبگان جامعه هستند و پیشاهنگان این حرکت بی شک اساتید بسیجی هستند که مسئولیت دارند. برای این ماموریت

مراسم روز ملی بسیج معلم با موضوع تبیین جهاد، امید آفرینی و اعتلای نظام حاکمیتی دقایقی پیش با سی و یکمین گرامیداشت سالروز شهادت شهید «دکتر مصطفی چمران» کرداد با حضور محمد باکر آغاز شد. کلیباف، رئیس شورای اسلامی در مسجد دانشگاه تهران.

محمدباقر قالیباف در ابتدای این مراسم اظهار داشت: بسیج مظهر عینی حضور تشکل مردمی در تمامی امور جامعه است. اساتید جزء تشکل های مردمی هستند، ما شهید چمران را الگوی خود قرار دادیم، چمرانی که در قله تعهد، تخصص و اخلاص بود و با گفتار، کردار و رفتار و در نهایت با نثار جان، کارنامه خود را به درستی ثابت کرد.

وی افزود: عاجزانه از اساتید بسیجی می خواهم که برای همه دانشجویان در دانشگاه ها حق پدری، استادی و تدریس داشته باشند زیرا وظیفه شما محدود به گروه خاصی نیست، همه دانشجویان فرزندان و شهروندان ما هستند.

کلیباف تصریح کرد: امروز در شرایط محیطی داخلی و خارجی کشور مهمترین هدف ما تغییر اساسی در مدیریت جامعه است. رهبر معظم انقلاب اساس این تحول را فرمودند. امام (ره) نیز رهبر این تحول بود. این دیدگاه تحولی بود که به انقلاب اسلامی انجامید و ما را با همه توطئه ها دفاع از مقدسات کرد، هدف ما تحول در عرصه های مختلف اداره جامعه است.

رئیس شورای اسلامی گفت: در نظام حاکمیتی مسائل مختلفی داریم که یکی از آنها بحث تولید است. اگر می خواهیم کشور مستقل باشد باید مولد باشیم. حفظ دین، مولد بودن یعنی تولید علم، دانش، قدرت، عزت و ثروت

کلیباف تصریح کرد: در جهاد تبیین و جهاد تولید، روشی که حضرت آقا در این راستا فرمودند بهترین مثالی است که باید به آن توجه کنیم. او هیچ گاه در جلسات و جلسات خصوصی و عمومی که با گروه ها و مناسبت های مختلف ملاقات می کرد منکر ایرادات و کاستی های خود نبود و این مسائل را آشکارا بیان می کرد، بلکه به گونه ای بیان می کرد که هیچ گاه کسی را ناامید نمی کرد.

وی افزود: امروز ما نیازمند تحول در حوزه حکمرانی هستیم. دولت جدید یعنی حرکتی مبتنی بر حقانیت انقلاب اسلامی، اصالت جمهوری اسلامی و ایمان و اعتقاد به نظریه مرجعیت دینی و نظام جمهوری اسلامی.

رئیس شورای اسلامی شهر یادآور شد: باید بپذیریم که امروز در حوزه حکمرانی با چالش هایی مواجه هستیم که اگر آنها را حل نکنیم هر روز بیشتر می شود و این ما را از این نقاط به چالش می کشد.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از حکومت داری می شود به این معناست که از نظر اندیشه، رویکرد، روش و ابزار نیازمند تحول هستیم و پیشتازان این تحول نخبگان جامعه هستند و پیشاهنگان این حرکت بی شک اساتید بسیجی هستند. که مسئول این ماموریت هستند.

رئیس شورای اسلامی گفت: در هر شرایطی مقام معظم رهبری پیشقدم شده اند و بسیار مهم است که بتوانیم با بیان مشکلات در این راه عمل کنیم و امروز باید در جهاد تبیین اینگونه عمل کنیم. باید بپذیریم که اولویت اول که حضرت آقا فرمودند بحث تحول است و باید در این راه پیشتاز باشیم و ببینیم چقدر در این زمینه آمادگی داریم و چقدر حاضریم در این زمینه هزینه کنیم. این رشته و از همه مهم ترین اولویت تحول ما کیست؟

وی خاطرنشان کرد: قانون اقدامات راهبردی برای رفع تحریم ها را در 9 ماده برای رفع تحریم ها تصویب کردیم. در 20 سال گذشته در حوزه قانونگذاری جایی برای رفع تحریم چنین قانونی وجود نداشته است. ما هرگز در عرصه بین المللی با زبان حقوق بین الملل با دنیا صحبت نکردیم، بنابراین این شکاف را برطرف کردیم.

کلیباف ادامه داد: در حوزه مسکن یک قانون سه لایه تصویب کردیم. تولید مسکن، اجاره مسکن و مالیات خانه های خالی و در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت قانون مسکن داریم».

رئیس شورای اسلامی در خصوص تصویب قانون تسهیل در صدور پروانه کسب تصریح کرد: در حوزه اشتغال قانون گذاری داریم. مردم برای گرفتن مجوز مشکل داشتند و پروانه کسب یکی از موارد مهمی است که مردم باید رعایت کنند.

وی افزود: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با توجه به شرایط فعلی تغییر دادیم. همچنین در حوزه تولید دانش بنیان قانونی را تصویب کردیم و در 28 اردیبهشت سال گذشته با توجه به شعار سال قانون ویژه دانش بنیان را تصویب کردیم. البته، ما قبلاً با نقشه راه پیشرفت کرده بودیم و می دانستیم که پایگاه دانش جایی است که باید تغییر کند.

کلیباف تصریح کرد: معتقدم بعد از جهاد تولید و جهاد تبیین، جهاد قطعنامه برای ما کارگران بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. تغییر و دگرگونی و بازسازی نظام حکومتی در کشور نیازمند تصمیماتی است که مردمی که باید تصمیم بگیرند بدانند که باید تصمیمات سخت بگیرند و باید بدانند که باید با عزت تمام وارد این عرصه شوند. و توکل کنند و بدانند که در جهاد تصمیم گیری باید در تصمیم گیری شجاعت داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی تصریح کرد: باید در حوزه حکومت داری با خرد جمعی عمل کنیم و به جای نشستن پشت درهای بسته و تصمیم گیری برای کشور از همه فرصت ها استفاده کنیم. تصمیم در مورد جهاد به این معناست که باید مبتنی بر تشخیص علمی باشد و وقتی از بازسازی نظام حکومتی صحبت می کنیم، تصمیم گیری در مورد زمان تشکیل آن شامل دو عنصر تشخیص علمی و تصمیم سیاسی است که هر دو مهم هستند. .

کلیباف تاکید کرد: اگر بتوانیم جهاد تولید، جهاد تبیین و جهاد راه حل را دنبال کنیم، می توانیم به هدف و وظیفه ای که بر عهده داریم به عنوان تحول در نظام حاکمیتی که اولین است، عمل کنیم. اولویت امروز کشور ما

وی افزود: امروز بپذیریم که اولویت اول رهبری در جهاد تبیینی تحول است. چقدر برای این تحول آماده ایم و حاضریم برای آن هزینه کنیم و روش ما چیست؟

رئیس شورای اسلامی با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان با مقام معظم رهبری گفت: برخی از مردم متدین انقلابی گره ذهنی داشتند که باید توضیح دهم. حال سؤال این است که مجلس شورای اسلامی چه کارکردی داشت وقتی پیامبر چنین سخنانی درباره مجلس بیان می کرد؟ مدیریت بر اساس شاخص ها کار مجلس را تحلیل می کند. در شاخص های خود نگاه نتیجه محور به مجلس بود تا مصداق و اینکه بر اساس شرح وظایف شورای اسلامی که آن را مهم ترین وظیفه قانون گذاری و حتی بحث نظارت می نامیدند به مجلس نزدیک شدند. به عنوان اولویت دوم مجلس می دانستند

قالیباف با بیان اینکه چالش امروز کشور در حوزه اقتصادی است، گفت: وقتی در حوزه قانونگذاری به شورای اسلامی نگاه می کنیم نشان می دهد که مجلس نقشه راه داشته است که این قانون تصویب شد که شامل قانون مربوط به قانون نیز می شود. اقدامات راهبردی برای مقابله با تحریم ها در حوزه خنثی سازی تحریم ها، قوانینی برای سه دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در حوزه مسکن تصویب شد، در حوزه اشتغال نیز مصوباتی داشتیم.

رئیس شورای اسلامی با اشاره به قانون بانک مرکزی و دانش بنیان تصریح کرد: مقام معظم رهبری کارنامه شورای اسلامی را قابل قبول دانستند چرا که بر اساس شاخص ها و اولویت ها حرکت کردیم، اولویت اصلاح ساختار بودجه بود. که با اجرای آن و بنا به اعتراف دولت، در دو سال گذشته تراز بودجه عملیاتی منفی نبوده و سقف بودجه افزایش نیافته است.

وی با بیان اینکه شفافیت را قبول دارم، گفت: سال هاست که پیگیر شفافیت هستم و اولین نفری بودم که طرح شفافیت را در شورای اسلامی امضا کردم، اما یک سوال از جبهه انقلاب دارم. آیا او از شورای شفافیت است؟ درخواست مدیریت اصلاح ساختار بودجه و مسائل اقتصادی است. وقتی از جهاد صحبت می کنیم باید از رهبری هم یاد بگیریم که چطور پیش برویم.

رئیس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولان جهاد باید تصمیم بگیرند، تصریح کرد: تغییر و تحول و بازسازی نظام حاکمیتی در کشور نیازمند تصمیماتی است که باید دارای ویژگی هایی باشد، آبرو و اعتبار خود را در کف دست بگذارد. دست و وارد میدان شوید. همچنین شجاعت تصمیم گیری را داشته باشید و به جای تصمیم گیری برای کشور پشت درهای بسته با طایفه و دوستان خود با خرد جمعی و حکمرانی جمعی در عرصه حکومت داری عمل کنید.

کلیباف در خاتمه بیان می کند: اگر بتوان جهاد تولید، تبیین و راه حل را ردیابی کرد، می توان سیر تحول نظام حاکمیتی را نیز دنبال کرد که تحقق عینی آن را باید در برنامه هفتم ببینیم. برنامه هفتم باید بتواند ظرف پنج سال ما را به ثبات اقتصادی برساند.

وی در پایان تصریح کرد: برنامه هفتم باید با 6 برنامه قبلی متفاوت باشد که حداکثر پیشرفت ما در اجرای برنامه های قبلی 30 درصد بوده است اجازه نمی دهیم برنامه هفتم مانند برنامه های قبلی باشد.

رئیس شورای اسلامی تصریح کرد: من بارها در مورد برنامه هفتم توسعه صحبت کرده ام و اینجا خطاب به نخبگان و دانشگاهیان است. ما ظرفیت فنی در نظام پارلمانی را تضمین کرده ایم که قانون مربوط به عفاف حجاب و بحث مربوط به برنامه هفتم برای توسعه هر نظر و پیشنهادی لحاظ شود.

قالیباف گفت: دقیقاً دو روز از طرح لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس می گذرد و این طرح باید بتواند بعد از 5 سال ما را به ثبات اقتصادی در حوزه اقتصادی برساند و نتیجه این برنامه و نوع رویکردها. و برنامه ریزی آن با شش برنامه قبلی تفاوت چشمگیری داشته باشد. 6 برنامه قبلی زیر 25 درصد اجرا شده است و انتظار نداریم برنامه هفتم توسعه در این شرایط سخت برنامه های قبلی را پیروز شود.

وی تاکید کرد: ما به فضل الهی و با کمک اساتید و نخبگان در کار قانون پیش می رویم و سپس در اجرای قانون به دولت کمک می کنیم و دولت باید آن را اجرا کند. ما بدون اتلاف وقت این کار را برای ایجاد امید در جامعه انجام می دهیم.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حجت الاسلام المسلمین عبدالحسین خسروپانه رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهندس مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و سایر نظامیان در این مراسم که به همت سازمان بسیج اساتید برگزار شد، مسئولان دولتی حضور دارند.

همچنین این رویداد همزمان با تهران در دانشگاه های سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می شود و 30 هزار نفر از اساتید بسیجی در دانشگاه های سراسر کشور مخاطبان سخنران شورای اسلامی خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید