کلید تصمیم گیری برای واردات خودرو در دستان رهبران قدرتمند است

کلید تصمیم گیری برای واردات خودرو در دستان رهبران قدرتمند است

روز جدید : به نظر می رسد بحث واردات خودرو بین بهاییان و وزارت صمت تمام نشده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده لغو ممنوعیت واردات خودرو در ماه آینده را داده است، اما به گفته معاون حمل و نقل این وزارتخانه، واردات خودرو مشروط به مشروط است، برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند؛ واردات خودرو با شرایطی همراه است. اگر خودرو تا پایان اردیبهشت وارد نشود، قطعا برای استیضاح وزیر صمت کار خواهیم کرد.

از سوی دیگر، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قوانین لازم برای از سرگیری واردات خودرو در حال تدوین است و زمانی که نهادهای بالادستی اجازه دهند واردات اجرایی می شود، گفت: مصمم به آزادسازی خودرو هستیم. واردات و معتقدند طرح آزادسازی واردات خودرو ضمن ایجاد رقابت در کشور می تواند به کاهش قیمت خودرو نیز کمک کند. هیات نظارت بر سیاست های نظام، آزادسازی واردات خودرو را مغایر با اقتصاد مقاومتی دانسته و ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را صرف واردات کالاهای اساسی و ضروری می داند.

وی ادامه داد: شرایط وزارت صمت برای خودواردات هنوز اعلام نشده است، اما شاید آقایان از اهرمی استفاده کرده اند که برای تعدیل بازار، صدور مجوز واردات خودروهای خاص با اعداد مشخص را محدود کرده اند که قطعاً این امر موجب می شود. راه به جایی نبرده و واردات خودرو ادامه خواهد داشت. بن بست همچنان پابرجاست. دوفار گفت: بحث تامین ارز یکی دیگر از موضوعات بحث برانگیز در آزادسازی واردات خودرو است. با آن برابری کنید؛ مشکلی که سال هاست واردات را با مشکل مواجه کرده است. خودروها در کشور به دلایل غیر منطقی

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو؛ از فشار مجلس و استیضاح سکوت گرفته تا دستور رئیس جمهور برای آزادسازی واردات خودرو بی نتیجه بوده است. موضوع آزادسازی واردات خودرو تا زمانی که دولت وارد عمل نشود قابل حل نیست.

وی گفت: تنها یک راه برای واردات خودرو وجود دارد. حضور دولت به معنای سران سه قوه، دولت باید وارد این موضوع شود و مشکل ممنوعیت واردات خودرو را حل کند وگرنه واردات صورت نمی گیرد و همه این سناریوها به سود بازار نمی شود. و صنعت خودرو

دودفر ادامه داد: مخالفان واردات خودرو استدلال و ارقام فنی و مهندسی ندارند، بلکه دلیل این مخالفت فقط یک بحث عقیدتی است و این نوع نگاه تا 10 سال قبل بحث برانگیز است. تا کنون و این احتمال وجود دارد که این مخالفت ها در سال های آینده نیز ادامه یابد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: هر شرطی که در راستای واردات خودرو تعیین و اعلام شود جنبه سنگسار و بهانه مخالفت با اصل واردات خودرو دارد. و حرکتی در تولید و ایجاد انگیزه در مقوله تولید در بین خودروسازان کشور ایجاد می شود تا به نحو احسن انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید