کیت غربالگری بیماری متابولیک نوزادان در مجتمع آب سنگین اراک ارائه شد


ساعت: 15:25
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837812

در مراسمی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، کیت غربالگری متابولیک نوزادان در مجتمع آب سنگین اراک دانشگاه آزاد اسلامی اراک ارائه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; با کمک کارشناسان کیت های غربالگری برند PH NBS کیت طراحی و ساخته شده و عملکرد کیت با نمونه های مشابه خارجی مقایسه شده است. با دریافت پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو و اجرای سیستم مدیریت کیفیت ISO 13485، بهره برداری از این امکانات و تولید اولین کیت غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان با بهار سال 1401 مصادف شد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاحیه طرح تولید کیت غربالگری متابولیک نوزادان گفت: در فرآیند مهندسی مولکولی، ایزوتوپ اکسیژن 18 را به دست آوردیم.

اسلامی ادامه داد: این کار بومی سازی نیست و کار یک مطالعه نتیجه محور است که در نتیجه آن امروز کیت غربالگری نوزادان که یکی از نیازهای کشور است و دو سه تا محدود دریافت کردیم. کشورهای دنیا این محصول را به صورت کوپنی و بسیار محدود به کشور خودمان دادند.

وی افزود: امروز قطب تولید این کیت در دنیا محسوب می شویم و پنج کشور اول محسوب می شویم که به فضل الهی مشمول حضور همکاران هستیم. یعنی محققین ما سخت کار کرده ایم و سرمایه گذاری کرده ایم تا افراد ما بتوانند از این ظرفیت در هنگام تولد نوزادان مبتلا به بیماری های متابولیک با این کیت برای تشخیص سریع و زودهنگام استفاده کنند.تشخیص داده شود.

اسلامی گفت: با مجوزی که از سازمان غذا و دارو گرفتیم این کیت هم اکنون موجود است. ضمن اینکه میزان تولید بسیار بیشتر از میزان مصرف مورد انتظار در کشور است و برای این کیت نیز برنامه های صادراتی داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: غرب با آب سنگین بسیار دشمنی کرده و فشار زیادی به ایران وارد کرده است که این ظرفیت را نداشته باشد. هدف آنها تصرف و از بین بردن این ظرفیت بود و مانند برخی از کشورهای اروپای شرقی، غرب نیز چنین کرد.

اسلامی گفت: اما مردم عزیز ما باید بدانند که با تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، فناوری هسته‌ای هر روز در عمق و سطح بیشتری گسترش می‌یابد تا بتواند تأثیر کاملی در معیشت داشته باشد. زندگی و در سلامت جامعه نمایان است و مردم می توانند بیش از پیش از ظرفیت آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید