کیفیت نان در استان مرکزی بسیار پایین است/ خرید و فروش آرد خارج از شبکه باید به شدت کنترل شود.


ساعت: 19:54
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1808200

محلسلمه گفت: متاسفانه کیفیت نان در برخی از شهرستان های استان بسیار پایین است و نیاز به بهبود دارد و البته در شهر اراک کیفیت نان بسیار پایین تر از تهران است و یکی از دلایل آن قیمت گذاری منطقه ای.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; فرزاد محصول الائمه استاندار مرکزی امشب در جلسه کارگروه کارگروه گندم، آرد و نان اظهار داشت: در استان مرکزی بخشی از گندم و آرد استان برای تامین غذای دام ها استفاده می شود و این امر این موضوع باید با آزار و اذیت شدید حل شود زیرا در برخی زمینه ها نارضایتی عمومی وجود دارد. ما هستیم و این نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مخلص الائمه گفت: برای جلوگیری از خروج گندم از استان و تدوین راهکارهای عملیاتی برای مقابله با این تخلفات باید تصمیمات مناسب اتخاذ شود.

وی ادامه داد: متاسفانه کیفیت نان در برخی شهرستان های استان بسیار پایین است و نیاز به بهبود دارد و البته در شهر اراک کیفیت نان بسیار پایین تر از تهران است و یکی از دلایل آن قیمت گذاری منطقه ای.”

اهل الائمه گفت: کیفیت نام توسط مردم آزمایش شده و باید اقدامات لازم از جمله آموزش صحیح، اصلاح تجهیزات و نظارت جدی انجام شود.

وی یادآور شد: بهترین راه حل مشکلاتی مانند چند نرخی شدن نظارت است و برای آرد نیز باید خرید و فروش غیر حضوری آرد به شدت کنترل شود.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: توجه ویژه به مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار از ضرورت های مهم در توزیع آرد است و مسوولیت مربوطه باید تدابیر لازم را در این زمینه اندیشیده باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی اعلام کرد

واردات 58 هزار تن گندم برای بهبود کیفیت آرد استان

ملکی گفت: امسال 58 هزار تن گندم برای ارتقای کیفیت آرد وارد استان شده است که واردات این محصول تا پایان امسال در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

گلمرضا ملکی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی امشب در کارگروه گندم، آرد و نان گفت: خرید تضمینی گندم و دانه های روغنی مهمترین طرح اقتصادی در دستور کار اداره کل غله است. و همچنین فروش گندم، نگهداری گندم، مدیریت.»توزیع از دیگر اقدامات مهم این مجموعه است.

ملکی گفت: پارسال 345 هزار تن گندم و امسال 88 هزار تن گندم به دلیل شرایط نامساعد خریداری شد. مهمترین هدف خرید تضمینی گندم حمایت از تولید داخلی و کشاورز است و بیش از 27 هزار کشاورز در استان در حوزه گندم روند خرید گندم بیش از 120 روز به طول می انجامد و 240 نفر در مراکز خرید به ارائه خدمات می پردازند. .

وی ادامه داد: بالغ بر 216 هزار تن گندم برای مصارف مختلف عرضه می شود که بخشی از آن وارداتی و بخشی تولید داخل است و 11 کارخانه در استان فعالیت می کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: امسال 58 هزار تن گندم برای ارتقای کیفیت آرد وارد استان شده است و واردات این محصول تا پایان امسال در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است. امسال.

وی یادآور شد: 3 رقم گندم در استان به فروش می رسد که مورد اول برای مصرف نان 665 تن، مورد دوم برای نانوایی های بربری 900 تن و مورد سوم برای مصرف آب نبات های شیرین و شکلاتی در 2700 تن

ملکی گفت: سالانه 60 هزار تن گندم در استان مرکزی حمل می شود و متاسفانه امسال صادرات گندم به خارج از استان صفر است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: 25 سیلو ذخیره سازی گندم با ظرفیت 762 هزار تن وجود دارد که 22 سیلو خصوصی و 3 سیلو دولتی است و سهمیه آرد هر شهرستان بر اساس جمعیت توزیع می شود. 32 درصد بیشترین سهمیه و آشتیان کمترین سهمیه را دارند.

وی ادامه داد: 1607 نانوایی با آرد نوع یک و 1913 واحد نان معمولا از سهمیه آرد در استان استفاده می کنند و کیفیت نان در استان مرکزی بالاتر از میانگین کشوری است.

ملکی افزود: سرانه مصرف هر نفر 117 کیلوگرم در سال است و جزو کشورهایی هستیم که سرانه بالایی داریم و دلیل آن اعتقادات مردم ایران و مشکلات اقتصادی است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: در روستاهای صعب العبور به افرادی که تمایل به پخت نان دارند سهمیه آرد اختصاص می یابد.

وی یادآور شد: در حال حاضر درخواست صدور مجوز برای 50 نانوایی در استان در حال بررسی است، اما معتقدیم تعداد نانوایی های استان بسیار زیاد است.

ملکی گفت: یک هزار و 900 نانوایی در استان وجود دارد که به ازای هر 850 نفر یک نانوایی است.

وی افزود: نانوایی های استان مرکزی آرد نوع 2 را از داخل و خارج استان تهیه می کنند و از دی ماه امسال برای حمایت از تولید تصمیم گرفته شد آرد مورد نیاز این واحدها از داخل استان مرکزی تامین شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: 300 واحد شیرینی پزی در اراک وجود دارد که 120 واحد آن دارای سهمیه آرد نوع 2 هستند و مابقی با آرد آزاد تولید می شود و محصول آنها برای مصرف در اراک موجود است. آرد توزیع شده برای این واحدها باید از نوع 2 به آرد آزاد تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر 5876 مورد بازرسی از واحدهای نانوایی در سال جاری انجام شده که بیشترین حجم بازرسی ها در حوزه نانوایی ها بوده و بازرسی ها برای رسیدن به کیفیت مطلوب مستمر خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید