گام های مثبت دولت اصلی برای تحریک صادرات و گشایش های اقتصادی کشور

آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان برای دیدار رسمی و شرکت در ششمین اجلاس سران اوپک درباره گاز در ادامه سیاست های بهبود روابط با همسایگان، روز دوشنبه ۲ اسفندماه وارد دوحه پایتخت قطر شد. این اولین سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر در بیش از یک دهه گذشته است، سفری که پس از 11 سال به عنوان رئیس جمهور وعده تقویت روابط دوجانبه با این همسایه جنوبی کشورمان را می دهد.

رئیس جمهور دولت سیزدهم از ابتدای دوره ریاست جمهوری خود، احیای مناسبات با کشورها و جهان به ویژه با کشورهای همسایه را در اولویت قرار داده و آن را دنبال می کند، البته این سفر برای شرکت در اجلاس سران گاز اوپک بوده است. اهداف اصلی این سفر قطر توانست گاز ایران را به اروپا برساند، اما در روابط دوجانبه ایران و قطر دستاوردهای چشمگیری حاصل شد.


*عملکرد دولت در کوتاه مدت بسیار مثبت است

محمود معلمی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به قطر گفت: خوشبختانه دولت فعلی در این مدت کوتاه نقاط مثبت و نقاط قوت زیادی نسبت به عملکرد کلی دولت قبل دارد که از جمله آنها می توان به عضویت در اجلاس شانگهای، واکسیناسیون بدون محدودیت پذیرفته شد. ورود، اما با یک تماس تلفنی سریع از آقای رئیس جمهور به راحتی وارد می شود.


* فرصت استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه که در نگاه دولت قبل به غرب رفته بود

این کارشناس روابط بین الملل افزود: در مقایسه سیاست دولت فعلی و دولت قبل در روابط با کشورهای همسایه همین بس که در گذشته که قطر از سوی عربستان تحریم شده بود، قطر به دلیل شرایط آب و هوایی نیاز به کشت صیفی داشت. با استفاده از فرصت و روابط خوبی که بین ایران و قطر وجود دارد، نگاه ها به سمت غرب رفت و ترکیه آمد و با استفاده از سواحل کشورمان، بازار قطر را در دست گرفت.


* امضای قراردادهای مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با قطر باعث افزایش صادرات ایران می شود

وی افزود: امروز با سفر آقای رئیسی و انعقاد تفاهم نامه های مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، صادرات به بازارهای منطقه رونق و پشتوانه اقتصاد کشور خواهد بود، لذا سفر آقای رئیسی به قطر پربار و سفری پربرکت است. سایر کشورهای منطقه نیز الگوهایی برای دعوت و تقویت همکاری های دوجانبه با ایران در دولت این ملت هستند.


* کانال مالی اروپا (اینستکس) یک خدمت نبود، بلکه ضربه ای به اقتصاد اروپا بود

معلم از دست دادن بازار کشورهای همسایه در حدود 10 سال را ناشی از نگاه دولت قبل به کشورهای غربی دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت قبل بیشتر به غرب نگاه می کرد و کشورهای همسایه و منطقه را نادیده می گرفت. تحریم شد و گفت یک کانال مالی به نام اینستکس ایجاد می کنیم تا کالاهای شما را از این کانال صادر کنیم، بعد پولی به ما نمی دهند، در عوض کالاهایی را می خواهند که در تحریم های اول آمریکا نیستند و در داخل کشور تولید می کنند. یک خدمت نبود بلکه یک ضربه بود و این باعث تعطیلی کارخانه های ما می شود.


* گام های مثبت دولت آقای رئیسی برای فصل جدید ایران

وی افزود: در حالی که رویکرد دولت قبل به سیاست خارجی و روابط بین الملل مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب بود، حضرت آقا مدام تاکید می کردند که ما 15 کشور همسایه هستیم و با آنها ارتباط برقرار و تقویت می کنیم. آنها بی حوصله هستند که این تعریف الان خوب است. «این اتفاق افتاده است، به جز یکی دو کشور منطقه، کشورهای دیگر مشتاق هستند که با ما رابطه داشته باشند و ایران در این فصل جدید گام های خوبی در این مسیر برداشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید