گذر زمستان بدون وقفه گاز در حوزه خانگی


ساعت: 12:15
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1812706

وزیر نفت گفت: با تعمیرات اساسی پالایشگاه ها، خطوط برق و جایگاه های تقویت گاز توانستیم برای حداکثر تولید میادین مشترک و مستقل گاز در فصل سرما آمادگی کامل داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صدا و سیما، جواد اوجی گفت: خوشبختانه با تلاش همکاران و متخصصان وزارت نفت و حداکثر بازدهی به ویژه در میدان مشترک پارس جنوبی به 705 میلیون مترمکعب در روز رسیده ایم. متأسفانه طبق اعلام وزارت نفت، در ابتدای این دولت تعداد ذخایر سوخت مایع در نیروگاه ها و صنایع بین 25 تا 30 درصد کمتر از سال گذشته بود و پیش بینی می شد 200 تا کسری گاز داشته باشیم. 250 میلیون متر مکعب در زمستان امسال.

وی افزود: با توجه به این شرایط، وزارت نفت اقدامات کوتاه مدت برای عبور از 1400 فصل سرما و اقدامات میان مدت و بلندمدت برای رفع مشکل کمبود گاز و محدودیت سوخت نیروگاه ها در سال های آینده انجام داده است. در دستور کار است.”

وزیر نفت افزایش قیمت مخازن نفت برای حمل سوخت را از دیگر اقدامات عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه در همان ابتدای کار دولت این موضوع به تصویب رسید و برای مخازن سوخت نیروگاه ها انگیزه مضاعف ایجاد شد. . “

وی با اشاره به شناسایی چالش ها و مشکلات نیروگاه ها و صنایع در مناطق مختلف کشور در سال گذشته، افزود: در ماه های نخست موفق شدیم 1.5 میلیارد لیتر ذخیره سازی سوخت مایع نیروگاه ها و صنایع را نسبت به سال قبل داشته باشیم. سال ها.”

وزیر نفت افزایش تعرفه مشترکان گرانقیمت را از جمله اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: از سال 94 تاکنون هیچ گونه افزایش قیمتی برای مشترکان پرمصرف گاز تا امسال صورت نگرفته است. شامل مشترکین و 50 درصد مصرف گاز هستند، عملیاتی که منجر به کاهش 25 تا 30 میلیون مترمکعبی گاز در ماه های سرد سال جاری شده است.

اوجی عملیات تبادل گاز ترکمنستان، ایران و آذربایجان را یکی از اقدامات کوتاه مدت 19 دی ماه در میانه سرما و زمستان امسال بدون قطع گاز برای صنایع خانگی دانست.

وی به محدودیت‌های گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این محدودیت‌ها قبلاً مربوط به تامین سوخت مایع برای صنایع بزرگ و نیروگاه‌ها بود که به محض افزایش مصرف گاز به ویژه در بخش‌های خانگی و تجاری محدود می‌شود: «می‌توان از سوخت مایع استفاده کرد و نمی‌توان جلوی این صنایع را گرفت و قیمت سوخت مایع را به عنوان قیمت سوخت گاز محاسبه کرد.

وزیر نفت در تشریح برنامه‌های وزارت نفت برای سال‌های آتی با اشاره به امضای قراردادی ۴.۵ میلیارد دلاری با پیمانکاران و سازندگان داخلی و خارجی برای توسعه میادین مستقل گازی و افزایش تولید از میادین مشترک گازی در این مدت، گفت: گفت: هم حفظ تولید گاز و هم در عین حال افزایش تولید گاز در سال 1401 و سال های بعد محقق می شود.

اوجی همچنین از آغاز سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز خبر داد و از امضای قراردادهای خوبی در این مدت کوتاه خبر داد.

وی گفت: امسال با توجه به تمامی محدودیت ها روزانه 10 میلیون مترمکعب گاز بیشتر از پارسال به نیروگاه ها داده می شود. محدودیت گازرسانی کلیه صنایع و نیروگاه ها هفته گذشته برداشته شد و خوشبختانه در حال حاضر هیچ محدودیتی برای گازرسانی به صنایع و نیروگاه ها نداریم.

وزیر نفت گفت: امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده برای سال های آینده بتوانیم گاز مورد نیاز صنایع بزرگ و پتروشیمی ها را در فصل سرما در سال های آینده تامین کنیم تا در فصل زمستان این مشکلات را نداشته باشیم. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید