میزان هدررفت آب در کشور بالاست/ تلاشمان برای جلوگیری از 1400 وقفه در زمستان

ساعت: 16:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795253

وزیر نیرو گفت: برنامه ریزی های خود را با وزارت نفت انجام داده ایم تا قطعی برق نداشته باشد، تاکنون قطعی خاصی در برق اعلام نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برنامه دیدار علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با مدیران صنعت آب و آبفا امروز یکشنبه 5 دی ماه برگزار شد.

وزیر نیرو با تاکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص آب گفت: برای حل مشکلات آب دو راه حل وجود دارد. این یک راه حل نرم افزاری است که مبتنی بر مدیریت و برنامه ریزی است.” تصمیم دوم اجرایی، عملیاتی یا توسعه ای است.

محرابیان تصریح کرد: در حوزه نرم افزاری اولین مسئله شناخت شرایط موجود است، در شرایطی هستیم که در بحران آب قرار داریم و میانگین بارندگی در ایران تقریبا یک سوم جهان است. بر اساس یک تحقیق، 50 سال پیش سرانه مصرف آب ایران 6500 مترمکعب در سال بود که با توجه به بحران کنونی این میزان از 1000 مترمکعب به 1200 مترمکعب کاهش یافت.

او گفت: «افزایش بهره وری به ما این امکان را می دهد که با کمترین هزینه بیشتر خرج کنیم. در حوزه کشاورزی به دلیل سهم قابل توجهی که دارد، پتانسیل بهره وری بالاتری دارد و صرفه جویی حتی در این بخش کوچک می تواند تا حدودی مشکلات را حل کند.

وزیر نیرو گفت: از نظر آب شرب هم مصرف زیاد و ضایعات زیادی داریم. در برخی شهرها مشاهده می شود اما در کشور ما زباله ها زیاد است. عملیات تصفیه ای که برای کلزای آب آشامیدنی انجام می دهیم، آب را گران می کند و آب جاری سخت و گران است، بنابراین آب آشامیدنی برای ما مهم است. اگر یک تا دو درصد مصرف را کاهش دهیم، شاید برای ما مشکل مهمی نباشد اما در سطح کلان. اقتصاد مهمی وجود دارد.

محرابیان گفت: در توزیع منابع آبی چون تقاضا بیشتر است باید عدالت رعایت شود در غیر این صورت شرایط بدی ایجاد می شود و حق مردم است.

وی گفت: چرخش آب یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، گاهی اوقات به توزیع ها توجه نمی کنیم، باید بازتوزیع بر اساس پساب را در نظر بگیریم.

وزیر نیرو گفت: دیپلماسی آب نیز باید مطرح شود، سطح تعاملات ما افزایش یابد و آبی که وارد کشور می شود یا از کشور خارج می شود را مدیریت کنیم. شورای عالی آب با تشکیل کمیسیون بررسی دیپلماسی آب موافقت کرد. ما با عراق، ترکمنستان و افغانستان اقداماتی انجام داده ایم و این باید در دستور کار ما باشد.

وی گفت: آنچه اقتصاد آب را متعادل می کند این است که این بحث به کلی فراموش شده است. ما در این بحث قیمت آب را افزایش نمی دهیم این موضوع در این قسمت مطرح نیست. تا کی آب را بی رویه مصرف کنیم؟ باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

محرابیان گفت: استفاده از فناوری های نوین در حوزه آب به ما کمک زیادی می کند، در زمینه آب شرب، صنعت و کشاورزی مشکل داریم. وقتی به خانه می رسیم همه کنتورها مشترک است که مشکل دارد.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی نمی توان گفت چقدر آب به شما داده شده است، همه این موارد باید با فناوری بررسی شود. در خصوص سخت افزار نیز چند برنامه اولویت دار را مشخص کرده ایم تا بتوانیم تا پایان این دوره به بهره برداری برسانیم.

وزیر نیرو گفت: در بحث آب روستایی اقدامات جهادی انجام شده و برای 7100 روستا قرارداد آبرسانی منعقد شده و باید شاهد تحول اساسی در این بخش باشیم. ملاک ارزیابی همه افراد در وزارت نیرو، تدوین این برنامه هاست. با اجرای این پروژه ها دیگر در هیچ جای ایران تنش آبی نخواهیم داشت.

محرابیان همچنین در جمع خبرنگاران درباره راه های نظارت بر پروژه های پیشنهادی در این جلسه گفت: برنامه زمان بندی پروژه ها مشخص شده و تا چه زمانی باید تکمیل شود. همچنین اعتبارات از محل بودجه امسال و 1401 تامین خواهد شد.

وی در خصوص آب رایگان در بخش کشاورزی گفت: سهم آب کشاورزی بسیار قابل توجه است. تکنولوژی هایی در دنیا وجود دارد که برای کنترل آب کشاورزی که در ایران هم وجود دارد باید بتوانیم با این موارد راندمان خود را افزایش دهیم.

وزیر نیرو در خصوص سوخت زمستانی نیز گفت: با وزارت نفت برنامه ریزی هایی انجام داده ایم تا قطعی برق نداشته باشیم، قطعی خاصی تاکنون گزارش نشده است. در برخی موارد ممکن است به دلیل سردی هوا مشکلاتی به وجود بیاید، اما سعی می کنیم این مشکلات را نیز کاهش دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید