تغییر رویکرد شهرداری زنجان برای کنترل مصرف بی رویه منابع آبی/ کاشت درخت به جای چمن برای جلوگیری از هدررفت آب


ساعت: 16:51
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844212

کاهش آب و منابع خطر جدی برای آب به همراه دارد که استفاده بهینه و تغییر روش های آبیاری می تواند از تلفات جانی جلوگیری کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; کمبود آب و کاهش منابع و ذخایر آبی یکی از بزرگترین خطرات در جهان و در نتیجه ایران و استان زنجان است و مشکلی است که همه را تهدید می کند. آب نیروی حیات است و با وجود آب، علاوه بر تامین سلامت، غذای مورد نیاز را نیز تامین می کند، اما با توسعه صنعت و گرم شدن کره زمین و کاهش بارندگی در سال های اخیر، منابع آبی رو به اتمام است و همه را با خطر جدی مواجه می کند. مردم .. صرفه جویی در مصرف آب بسیار مهم است و باید بدانیم که باید این منبع طبیعی را برای آیندگان حفظ کنیم تا آنها نیز از این نعمت الهی برخوردار شوند.

گرم شدن هوا به همراه باد، آلاینده ها و گرد و غبار امروزه باعث افزایش مصرف آب در بخش های مختلف به ویژه مصرف کنندگان خانگی شده است، اما صرفه جویی در مصرف آب مربوط به دوره خاصی از تاریخ نیست، زیرا هر لحظه از این لطف می کاهد. الهی اضافه می شود. در صنایع، کشاورزی و مصارف خانگی از آبی استفاده می شود که می تواند به عنوان پساب صنایع مورد استفاده قرار گیرد و در کشاورزی با استفاده از روش های نوین آبیاری می توان میزان مصرف را کاهش داد. همچنین خانوارها باید از باز گذاشتن بیش از حد شیر آب در هنگام شستشو خودداری کنند و از هدر رفتن آب جلوگیری کنند.

فضای شهری یکی از مواردی است که در آن از آب استفاده می شود که عهده دار امور شهری، شهرداری ها و آب شرب برای آبیاری فضای سبز است که باید به آن توجه شود. در حوزه شهرداری ها نیز با تغییر روش کشت چمن در سطح شهر، استفاده از روش های نوین آبیاری و آبیاری در ساعاتی که بخار آب کمتر است، می تواند به کاهش مصرف آب و جلوگیری از بلایای جبران ناپذیر در آینده کمک کند.


299b1189 b18a 4d09 8fd5 a25678d115f8 خبر خاکستری


* توسعه فضاهای سبز از چمن تا درختکاری و آبیاری قطره ای

حسین حمزه پاک، عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به تنش آب که یک بحران استانی و کشوری است، گفت: شهرداری یکی از پرمصرف ترین آب هاست در حالی که باید بحران آب را گرفت. به طور جدی.”

حمزه لوپک با بیان اینکه در دوره های قبلی مدیریت شهری زنجان که نیازی به این کار نبود، سوله های میانی خیابان ها چمن کاری شده بود، خاطرنشان کرد: این موارد نیاز به اصلاح داشت که برخی از آنها قابل اصلاح است.

وی بیان کرد: پرورش چمن های نسوز در خیابان ها و کمربندی ها و حتی جاده های دانشگاه زنجان با مصرف زیاد آب هزینه بر است.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر زنجان گفت: اگرچه دغدغه مسئولان شهری توسعه فضای سبز است، اما باید به سمت کاشت درخت برویم که در این صورت علاوه بر فواید زیست محیطی، مصرف آب با آبیاری قطره ای به حداقل می رسد. .


5cefeb82 70ae 4e32 8f26 2819043e3003 خبر خاکستری


* فضاهای جدید را با روش های بدون چمن ایجاد کنید

علیرضا فیروزفر شهردار زنجان گفت: برای جلوگیری از هدررفت آب پلیس آب در هر چهار منطقه شهرداری زنجان راه اندازی شده است تا احتمال خطای مصرف آب به حداقل برسد.

وی گفت: ما چمن جدید نداریم و از شن و ماسه مصنوعی و طرح های جدید برای کاهش مصرف آب استفاده می کنیم.

فیروزفر با اشاره به بهسازی چمن های سوله های خیابانی خاطرنشان کرد: ایجاد چمن و فضای سبز جدید از این طریق به صرفه نیست.

شهردار زنجان گفت: هنگام ایجاد فضاهای جدید به سمت روش های بدون چمن می رویم که نمونه آن در تقاطع فخری زاده گلشهر ساخته شد.

وی افزود: سه راهی فخری زاده با بیش از هزار تن آسفالت و بیش از 4 میلیارد تن فولاد توسط شهرداری زنجان در حال آماده سازی است و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.


0e774744 b4e9 4353 8a80 7f31a177907a خبر خاکستری


* بیشتر وام های مصوب سفر رئیس جمهور به زنجان مربوط به آب است

محسن افشارچی استاندار زنجان با اشاره به تصویب سفر رئیس جمهور به استان در آبان 1400 گفت: روی برخی پروژه های زیرساختی از جمله آب حساس و کار می کنیم.

وی گفت: توانسته ایم موافقت نامه ماده 56 سدهای مرعش و بلوبین را بگیریم که امیدواریم بانک های ذیربط اعتبار لازم را برای این موضوع تامین کنند و امیدواریم سایر سدهای معیشتی در داندی، هدبنده و ابهر نیز این موضوع را تامین کنند. قادر به اجرای خطوط انتقال باشد.

افشارچی با اشاره به تامین آب کشاورزی طارم در سال گذشته از سد آیدوگموش در آذربایجان شرقی افزود: امیدواریم در سال 1401 بتوانیم از شهرستان طارم آب تهیه کنیم و مشکل آب این شهرستان حل شود. “

استاندار زنجان با بیان اینکه دولت امسال برای تنش آبی از 9 هزار میلیارد تن به 22.5 هزار میلیارد تن اعتبار داده است، گفت: آب نیز خطر بزرگی برای استان زنجان است.

وی گفت: 100 میلیارد گوجه فرنگی برای تکمیل سامانه های نوین آبیاری مصوب شده که 75 میلیارد آن در سال جاری و مابقی در سال 1402 رهاسازی می شود.

افشارچی با بیان اینکه 100 میلیارد تن برای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: برای تکمیل 10 سد آبی 150 میلیارد و برای انتقال آب کشاورزی از سد کینه هورس 15 میلیارد تن مصوب شده است. و بسیاری از وام های مصوب سفر رئیس جمهور مربوط به آب است.

استاندار زنجان با اشاره به تصویب استفاده از پساب های تصفیه شده برای مصارف صنعتی، گفت: اگر بتوان فاضلاب را تصفیه و در صنعت استفاده کرد، حتی در شهرستان ابهر که صنایع غنی آبی وجود دارد، با مشکل مواجه نخواهیم شد. امسال تمام تلاش ما این است که توجه ویژه ای به بخش آب داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید