کنترل هدررفت / خروج آب یک ضرورت اساسی برای مدیریت زمین در هواپیماهای بحرانی است


ساعت: 07:59
تاریخ انتشار: 14/08/12
کد خبر: 1810745

حوزه مدیریت آب صرفه جویی در کشاورزی و دامداری با ایجاد سدهای خاکی استاندارد به ویژه در مناطق روستایی است که باید توسط متولیان امر با جدیت بیشتری پیگیری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس ; بارش های ناگهانی و جاری شدن سیل در مناطق مختلف کشور در فصول مختلف از بلایای طبیعی محسوب می شود، اما بحث مدیریت رواناب موضوعی است که متاسفانه با وجود خشکسالی و کم آبی در کشور ما کمتر تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

خشکسالی های پی در پی در بخش های مختلف اعم از کشاورزی و دامپروری خسارات زیادی به کشور ما وارد کرده است و یکی از مسائلی که می تواند در شرایط خشکسالی به کشاورزی و دامپروری ما کمک کند توجه به حوزه مدیریت ذهنی است. و ایجاد سدهای زمینی استاندارد ذخیره آب به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک است. امروزه کارکنان علاوه بر ارائه آموزش های لازم باید به کشاورزان و دامداران در مدیریت منابع آب جاری کمک کنند. .

cdaadc9b 00a6 4de6 9178 7f28387efbfb خبر خاکستری

دستگاه‌های مسئول تولید آب همچنان بر تلفات سیل و رواناب نظارت می‌کنند

محمد امانی امانی، منطقه مرکزی رشتار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در حالی که دشت رشتار یکی از بحرانی ترین دشت های کشور از نظر کاهش آب های زیرزمینی است و از نظر منابع آبی در وضعیت سختی قرار دارد و درخواست های مکرر کشاورزان به شکستن کف و جابجایی چاه های کشاورزی و آب آشامیدنی گواه بر این است که دشت در حال مرگ است، اما مسئولان تولید آب همچنان بر سیل و روان آب نظارت می کنند که در این شرایط خشکسالی مانند کیمیاگری است و هیچ برنامه ای برای مهار سیل وجود ندارد. این آب رایگان هدر می رود.

امانی گفت: با توجه به اینکه برداشت از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر افزایش یافته و به جای تغذیه سفره‌های زیرزمینی، بسیار کم بوده است، در برخی روستاها اثرات فرونشست زمین مشهود است و از سوی دیگر، افق سفره‌های زیرزمینی شور است.

وی تاکید کرد: انتظار می رود دستگاه های مسئول حداقل در بحث آموزش مردم حتی در روش های سنتی کنترل سیل مانند سد خاکی و غیره اقدامات موثرتری انجام دهند.

باید درباره آب باران در مناطق خشک که مانند طلاست بیشتر بدانیم

c71f431d 66b0 4ee2 9512 e0417f3e40b8 خبر خاکستری

منطقه مرکزی رشتار گفت: وضعیت کنونی و بی برنامگی در زمینه تولید آب برای مردم یکی از اصلی ترین و مهم ترین عوامل مهاجرت و خالی شدن جمعیت روستاها است، کما اینکه هم اکنون این اتفاق افتاده و حتی رشد منفی روستاها را به همراه دارد. جمعیت بر اساس سرشماری 95 گواه این امر است، بنابراین باید در مورد میزان آب باران در مناطق خشک که مانند طلاست بیشتر بدانیم و برنامه ای برای کنترل و تغذیه سفره های زیرزمینی داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید