بحران جدی آب در رشت/ اصلاح فرسوده شبکه آبرسانی گامی موثر برای جلوگیری از هدررفت آب است.


ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1816565

دشت رشتار یکی از خشک ترین دشت های کشور است و پیش بینی می شود طی 10 تا 12 سال آینده رشتار با کمبود جدی آب شرب مواجه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; خشکسالی از دیرباز یک پدیده بوده و این معضل در چند سال اخیر به دلیل برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی و روش های ضعیف و سنتی آبیاری مزارع دو برابر شده است، اما در کنار این مشکلات یکی از علل و مسائل که می تواند در زمینه مدیریت آب به ویژه مصرف آب شرب انسان کمک شایانی کند، بحث جلوگیری از هدررفت آب در اثر فرسودگی شبکه توزیع آب است.

شهرستان رشتار با 65 هزار نفر جمعیت و بهره مندی از 57 روستا دارای شبکه توزیع آب فرسوده است و سالانه به دلیل فرسودگی شبکه و ترکیدگی مکرر آب آشامیدنی زیادی از بین می رود که مشکل ساز است. امروزه یکی از خواسته های دیرینه مردم جلوگیری از هدررفت آب و کاهش افت فشار آب در فصول مختلف به ویژه تابستان است.

حسین باهوش فرماندار رشتار در گفت و گو با خبرنگار ما درباره وضعیت و مشکلات فرسایش شبکه آبرسانی شهرستان رشتار گفت: دشت رشتار یکی از خشک ترین دشت های کشور است که با کمبود جدی شرب مواجه است. آب در منطقه

وی افزود: هر سال حدود یک متر فرورفتن آب داریم و این باعث می شود تا چند سال آینده یعنی 10 سال آینده و پس از مدتی با خشکسالی یعنی به سفره های آب شور برسیم. مشکلات ناشی از بحران آب.»

فرماندار رشتار در ادامه در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز برای اصلاح شبکه آبرسانی در رشت اظهار داشت: 37 کیلومتر آبرسانی در شهرستان رشتار داریم که پیش بینی می شود حدود 15 میلیارد تن و 70 کیلومتر طول کل آبرسانی شود. شبکه های ما آسیب دیده است و 21 میلیارد تن در اینجا برای بهبود شبکه آبرسانی شهر هزینه شده است که در مجموع حدود 40 میلیارد تن هزینه دارد.

وی با یادآوری توجه ویژه کارکنان به مشکلات حوضه آب رشتار خاطرنشان کرد: این میزان 40 میلیارد تن برای بهسازی شبکه رشتار بسیار سنگین است لذا از کارکنان می خواهد با توجه به فرسودگی زیرساخت های شبکه شهرستان به این موضوع توجه جدی داشته باشند. آب آشامیدنی البته اگر مسئولان الان اقدام نکنند یا خدای نکرده کوتاهی کنند، مطمئناً می دانیم که تابستان امسال با بحران آب مواجه خواهیم شد. امروز از مسئولان کمک می خواهیم. با بحران آب مواجه خواهیم شد.

باهوش در خصوص پیگیری مشکلات آب در رشتار توضیح داد: در بازدید مهندس هاوایی مدیرعامل بنیاد علوی از رشتار یکی از اولویت های مهم رشتار بحث زیرساخت های شبکه آب بود که زیرساخت های آن متصل است. به 40 یا 50 سال گذشته متأسفانه به همین دلیل هدر رفت آب زیادی داریم. طبق قولی که داده شد، اولویت اول شهر رشتار مشکل فرسوده بودن لوله های آب بود که باید پیگیری شود.

فرماندار رشتار افزود: تاکنون دو روستای جلیل آباد و روسیه زرگری روستاهایی هستند که بحمدالله طرح اصلاحی آن آغاز شده و تعمیر و بهسازی شبکه آبرسانی روستایی در حال انجام است. و کمک کنید تا به تابستان نرسیم چرا که قطعا در تابستان مشکل آب خواهیم داشت، در بخش جنگلی زیرساخت های شبکه آبرسانی شهری بسیار فرسوده است بنابراین نیاز به عزم جدی کارکنان داریم که جدی بگیرند. که خدای نکرده در تابستان با مشکل آب مواجه نشویم، اگر به موقع نرسیم قطعا در تابستان با مشکل آب مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید