گرانی میراث شوم دولت روحانی در اداره اقتصاد است


ساعت: 14:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838319

معتبه میر گفت: موضوع تورم و مشکلاتی که گریبانگیر کشور شده ریشه در دهه های اخیر دارد و در اداره اقتصاد بی تدبیری و به شدت به فروش نفت وابسته بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محتبی میر، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با عصر هامون گفت: اتفاقات رسانه ای در روزهای اخیر افزایش قیمت و تورم ناشی از بحران جنگ روسیه و اوکراین است. افزایش قیمت غلات و مواد غذایی در جهان ریشه در این جنگ دارد و انتظار می رود کمبود شدید مواد غذایی در اروپا ایجاد کند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت در بازارهای جهانی ادامه خواهد داشت، افزود: با توجه به ادامه تنش های جهانی و جنگ بین روسیه و اوکراین، قیمت غلات در بازار جهانی و روسیه و اوکراین که سهم زیادی دارند، افزایش یافته است. 28 درصد گندم. «و 63 درصد روغن آفتابگردان جهان را تامین می کند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و خروج این کشور از بازار جهانی تاثیر تورمی شدیدی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه مشکلاتی ایجاد شده و دنیا متاثر از جنگ است و کشور ما نیز از این بحران و تنش های جهانی از جنگ روسیه با اوکراین آسیب دیده است.

میر با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و تورم ریشه در دهه های اخیر داشته است، گفت: موضوع تورم و مشکلاتی که گریبان گیر کشور شده است در دهه های اخیر ریشه دوانده و در اداره اقتصاد بی تدبیر بوده و به شدت به فروش نفت وابسته بوده است. . “

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند که این وابستگی به نفت باید کاهش یابد. زمانی که دولت ها روی کار آمدند نتوانستند از وابستگی شدید خود به نفت بکاهند و این بی تدبیری خود را نشان داد و زمانی که کشور گران شد، تحریم های نفتی جایگزین مناسبی برای صادرات کالاهای غیرنفتی و سایر کالاها نبود.

این کارشناس سیاسی اذعان داشت: کاری که دولت ها به ویژه دولت قبل انجام داده اند با بحث ارز 4200 درصدی از مشکلات را جبران کرده اند اما نتوانسته اند مشکلات را حل کنند.

وی افزود: در حال حاضر کشور با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه است که در دولت یازدهم و دوازدهم در سال 98 کالاهای اساسی 284 درصد افزایش قیمت داشتند، یعنی 4 تا 9 برابر افزایش قیمت داشتند اما دولت قبل افزایش قیمت داشت. مایل به افزایش یارانه نقدی نیستیم و فقط سیاستی اتخاذ کرده ایم.» ارز 4200 گفت که هدف آن جلوگیری از افزایش قیمت ها است.

میر گفت: دولت قبل نتوانست تورم را حفظ کند و فقط تعداد انگشت شماری از ثروتمندان و تاجران ثروتمند شدند و 4200 ارز به آنها داده شد و صادرات نفتی صورت نگرفت و با همان مشکلاتی که در این دهه به وجود آمد مواجه شدیم.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت کالاها، یارانه ها در دولت دهم و یازدهم افزایش پیدا نکرد و همان 45 هزار و 500 یارانه ای که دولت دهم در سال 89 به مردم داد تا پایان دولت دوازدهم باقی ماند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بحران روسیه و اوکراین این مشکل را تشدید کرده است به طوری که 30 تا 50 درصد افزایش قیمت جهانی غلات، نان و روغن باعث تورم جهانی مواد غذایی شده است.

وی ادامه داد: طرح دولت برای لغو نرخ ارز 4200 برای تعدادی از کالاها دشوارتر شده است و وقتی کشورها در این شرایط قرار می گیرند، دو انتخاب دارند. افزایش درآمد یا پرداخت یارانه، کشور ما دومین بار را انتخاب کرد.

میر خاطرنشان کرد: با همه این مشکلات و تدابیری که اندیشیده شده، باید از قبل بین قوای سه گانه وحدت وجود داشته باشد و این گرانی مواد غذایی همه دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد و سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید