گره گشایی دولت سیزدهم توسط سیاست خارجی


ساعت: 10:55
تاریخ انتشار: 1401/04/04
کد خبر: 1878320

سیاست خارجی تعامل با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم مبتنی بر گره گشایی است که دنیا بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شبکه خبری تهراندر پی سفر روسای جمهور تاجیکستان، ارمنستان، ونزوئلا، ترکمنستان و روسیه، ایران میزبان رئیس جمهور قزاقستان بود و چندین سند همکاری برای تحکیم روابط با همسایگان خود به ویژه در آسیای میانه پیرو سیاست خارجی خود امضا کرد.

قاچاق این سفرهای دیپلماتیک به خوبی نشان می دهد که با وجود تبلیغات و ادعاهای غرب و آمریکا و متحدانش در کشور، تحریم های غرب نه تنها ایران را منزوی نمی کند، بلکه تهران را به چهارراهی برای تردد دیپلماتیک در منطقه تبدیل می کند. او گفت که جهان محدود به چند کشور غربی نیست. تفاهم‌نامه‌هایی که در این سفرها به دست آمد، می‌تواند فصل جدیدی را در توانمندسازی و بهبود اقتصاد ایران، برخلاف تصمیم برای تعطیلی صنعت هسته‌ای کشور و تحریم‌های مضاعف، رقم بزند. به خصوص با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، ایران می تواند از طریق کریدورهایی مانند کریدور شمال-جنوب از مزایای اقتصادی بی شماری بهره مند شود.

سیاست خارجی تعامل با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم مبتنی بر گره گشایی است که دنیا بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است. دستیابی به رشد اقتصادی 5.7 درصدی تا پایان دهه 1400، افزایش تجارت بدون نفت، فروش چشمگیر نفت و پتروشیمی تنها در چند ماه از عمر دولت انقلابی گواه این ادعاست.

ارزش دستاوردهای دولت سیزدهم زمانی بیشتر می شود که یادی از این دولت با شرایطی مانند کسری بودجه بالای 450 هزار میلیارد تنی، مصرف تمام هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی مصوب 1400 در ماه های اول سال توسط دولت دوازدهم می کنیم. ، وضعیت اسف بار کالا مبانی انبارها، کاهش 60 درصدی ساخت و ساز مسکن در کشور، وصول به اقتصاد خالی از اقتصاد مقاومتی و دو برابر شدن تحریم ها با امضای برجام و … واگذار شد.

همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: «ما باید سیاست نگاه به شرق و سیاست همسایگی را تقویت کنیم. تنها در این صورت است که می توانیم از منابع داخلی برای دستیابی به اهداف اقتصاد پایدار استفاده کنیم و به نتایج خوبی برسیم. با همکاری های اقتصادی و فعال سازی دیپلماسی اقتصادی در خارج از کشور می توانیم کشور را به سمت تعالی و پیشرفت سوق دهیم و نیازی به وابستگی به تصمیمات کاخ سفید نداریم. خدای ناکرده بتوانیم با تکیه بر منابع داخلی راه اقتصاد مقاومتی را طی کنیم.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید