گشتی در فرهنگ لرستان / در ویترین موزه تاریخ و هنر را بگردید


ساعت: 10:51
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818153

دیدن تاریخ و هنر در ویترین موزه ها بسیار دیدنی است و این روزها ۶ موزه در لرستان آماده بازدید علاقمندان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیر بهشت، تاریخ، هنر، فرهنگ و تمدن هر منطقه با سایر نقاط کشور متفاوت است، آثار هنری بسیار زیبایی را با کمترین امکانات خلق کردند به طوری که امروزه می توان آنها را یادگار گذشتگان نامید.

موزه های تاریخ یکی از مهم ترین مولفه های حفظ تاریخ و تمدن هر منطقه هستند. با بازدید از این موزه ها می توان به نوع زندگی، هنر و فرهنگ گذشته پی برد. امروزه موزه ها یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در هر شهر هستند و گردشگران می توانند تاریخ، هنر و فرهنگ را در ویترین موزه ببینند.

شش موزه مردم شناسی، باستان شناسی، فرهنگ و نسخ خطی و صنایع دستی در استان لرستان وجود دارد که هر کدام منحصر به فرد هستند و گردشگران با بازدید از این موزه ها با فرهنگ و تاریخ استان بیشتر آشنا می شوند.


9e17c63d ed6f 4bd7 93ec f376fd968667 خبر خاکستری



موزه مردم شناسی خرم آباد

این موزه در قلعه فلک الافلاک قرار دارد که گردشگران هنگام بازدید از این شاهکار معماری از آن دیدن می کنند. این موزه در قالب چندین بخش، آداب و رسوم مردم لرستان شبیه سازی شده است، بنابراین در یک بخش، مراسم عقد با ساز لری دول و همراه با رقص و جشن و شادی به زیبایی بازسازی شده است، پس دقیقا همان مراسم عروسی در این زمان گذشته مخاطب را نشان دهید.

در بخشی دیگر عزاداری و عزاداری با بیشترین غم و اندوه نشان داده شده است و بانوانی که موی سر خود را می خوانند و سیاه پوش هستند، این قسمت نیز آلات محلی مورد استفاده در مجالس عزاداری را نشان می دهد که اوج غم را نشان می دهد. گذاشته

در قسمتی دیگر از این موزه به زیبایی و با ظرافت خاصی می توان ادوات کشاورزی گذشته را دید که از ابزار مردمان گذشته بوده و برای کارهایی مانند گلدوزی، نجاری، کشاورزی، آهنگری، قالی بافی، جاجیم بافی استفاده می شده است. همچنین لکه ها، آسیاب های آب و دستی برای تهیه آرد گندم و پخت نان، هاون های قدیمی برای چکش کاری مواد غذایی و ابزار آهنگری مشاهده شده است.

در قسمتی دیگر از این موزه سازهای قدیمی فراوانی وجود دارد که هر کدام کاربرد خاصی در مراسم مختلف دارند، سازهایی که در مجالس شادی و عروسی یا عزاداری ملودی خاصی دارند و ویولن، تنبک، سرنا و در این قسمت از نشان دادن داده می شود.


669b5012 609a 44dc 8af3 20d9fc4b0b9d خبر خاکستری



موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی هرم آباد در قلعه فلک افلاک قرار دارد که ویترینی از اشیای تاریخی به جای مانده از دوره های مختلف تاریخ است. بسیاری از آثار این موزه شامل مفرغ و اشیای دیگر است که توسط غار کلماکره کشف و به نمایش گذاشته شده است. علاقه مندان وجود دارد.

قدمت هر یک از آثاری که در موزه به چشم می خورد متفاوت است، اما تمامی آثار مجموعه ای از تاریخ گذشته است که امروزه در اختیار این نسل قرار دارد و گردشگران زیادی برای نزدیک شدن به موزه های محلی لرستان بازدید می کنند. و برای آشنایی با تاریخ مردمان این سرزمین.


ef790762 dc9b 41a8 a5ba 6af0828054a2 خبر خاکستری



موزه تاریخی بوروارد

در تاریخ بروجرد تلفیق معماری تاریخی با صنایع دستی و آثار تاریخی را مشاهده می کنید، زیرا این موزه در یکی از خانه های تاریخی و قدیمی بروجرد به نام خانه حاج آقا کمال طباطبای واقع شده و دارای اماکن تاریخی فراوانی است.

با توجه به شهرت بروجرد در هنر و صنایع دستی ورشو، بخشی از این موزه به هنر ورشو اختصاص دارد، بنابراین انواع سماور، فنجان، سینی، بشقاب، آبخوری و سایر لوازم ساخته شده با ورشو در این قسمت یافت می شود.

در این موزه می توانید لباس های قدیمی، دست نوشته ها، ابزار، کایاک، صنایع دستی قدیمی را مشاهده کنید که هر ساله گردشگران زیادی از این موزه تاریخی دیدن می کنند.


f7d7164f 32bc 4e99 b05a 82506f6cade1 خبر خاکستری



موزه مردم شناسی کوهدشت

این موزه به صورت سه تالار است که در قسمت سیاه چادر به نمایش گذاشته شده است، مدل های زیبایی با پوشش های محلی وجود دارد که آداب و رسوم مهمان نوازی را به نمایش می گذارد.

بخشی دیگر از این موزه ابزار زندگی مردم این منطقه در گذشته را نشان می دهد، لباس های محلی، دوربین های دوچشمی، جواهرات قدیمی، بخشی دیگر مهاجرت بسیاری از عشایر زیبا را نشان می دهد.

در این موزه عکس های قدیمی زیادی که مربوط به بسیاری از دوره های گذشته است به نمایش گذاشته شده است و در قسمت های مختلف این موزه می توانید آداب، آداب و رسوم و زندگی نیاکان را ببینید.


8a7b7a58 404a 4a4f 954d 047ded631660 خبر خاکستری



موزه مردم شناسی نورآباد

در این موزه علاوه بر اشیاء فرهنگی به نمایش گذاشته شده، آداب و سنن مردم این دیار به گونه‌ای به نمایش درآمده است که بخشی از زندگی عشایر، سیاه چادرها، صنایع دستی، سکونتگاه‌های عشایری در آن برای دست اندرکاران قابل مشاهده است.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های موزه‌ها، نمایش عکس‌ها و لباس‌های تاریخی مربوط به سال‌ها پیش است که در آن می‌توانید تزیینات تاریخی و عکس‌های مربوط به دوران قبل را ببینید.

در این موزه ابزار کشاورزی و شکار مورد استفاده در گذشته در ویترین هایی به نمایش گذاشته شده است که داستان را روایت می کند.


9d3945d8 3cfe 46c7 b54b c0c3037adca6 خبر خاکستری



موزه الیگودرز

یکی دیگر از موزه های دیدنی لرستان، موزه الیگودرز است که علاوه بر نمایش آیین های این منطقه، صنایع دستی و اشیای تاریخی را به نمایش گذاشته است.بافندگی، صنایع دستی و بازسازی مناطق روستایی در این موزه بسیار دیدنی است.

در قسمتی دیگر از موزه در گذشته می توان ظروف قدیمی، اشیاء تاریخی، ابزار شکار، جواهرات زنانه را مشاهده کرد.

با توجه به قدمت قبرستان تاریخی، بخشی از این موزه گورستانی با نماد شیر به چشم می خورد که سعی شده دقیقا همین تصاویر را به نمایش بگذارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید