گنجینه زیبایی آیینه های اصیل نوروزی سیستان / اینجا «پلاپاسی و پنجکه» سفیران امید و زندگی نو هستند.


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815064

یکی از جلوه های زیبای سنت های کهن نوروزی را می توان در سرزمین رستم دستان دید. جایی که پل پلاسی و پنجکه سفیران امید و زندگی نو هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ نوروز به عنوان یکی از اصیل ترین آیینه های ایرانی در هر گوشه از میهن عزیزمان با آداب و رسوم خاصی جشن گرفته می شود، سنت های دیرینه ای که گذشتگان ما از سال ها پیش به یادگار مانده اند و هر چند با تغییراتی به ما رسیده اند. اما بسیاری از آن هنوز پابرجاست.

یکی از جلوه‌های زیبای آیین‌های نوروزی را می‌توان در سرزمین رستم دستان ایران اسلامی دید، جایی که پرندگان بر فراز دشت‌ها پرواز می‌کنند و هامون و باد پنجک نوید نوروز را می‌دهد.

بله، مردم سیستان در استان باستانی، زیبا و ناشناخته سیستان و بلوچستان مانند سایر نقاط کشور در ایام نوروز برای جشن و پایکوبی و اجرای آیین های خاص، زیبایی هایی که مردم سایر نقاط کشور می توانند به این شهر سفر کنند. منطقه را تماشا کنید و نوروزی متنوع و متفاوت را تجربه کنید.

مراسم در نوروز؛ گنجینه ای از آینه های باستانی


محمدعلی ابراهیمی، مردم شناس در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به دین مردم سیستان در روزهای پایانی سال گفت: در سرزمین هایی مانند سیستان و بلوچستان که شرایط اقلیمی متنوعی دارند گردش هر چرخه کیهانی و انتقال طبیعت از قدیم به جدید را عصر جدید یا نوروز می نامیدند و به برکت آن جشن می گرفتند و رفتار آیینی با آیین همراه بود. رفتار – اخلاق. .


وی افزود: مردم سرزمین های ساکن در حوزه فرهنگ نوروزی یا به اصطلاح «جهان ایرانی» نوروز را در اوایل بهار با گذار طبیعت از منطقه ای به منطقه دیگر به چرخه کیهانی جدید جشن می گیرند که با اسرارآمیزی همراه است. و واکنش های نمادین، در کنش های فرهنگی، آیین خود را نشان می دهد.


71064021 46cd 4ba8 a702 dced11f1d77e خبر خاکستری



نوید بهار در سیستان



به گفته این کارشناس، نوروز گستره وسیعی دارد، در هر منطقه ای سال جدید با یک مقدمه طبیعی آغاز می شود، یعنی طبیعت آمدن سال نو را به مردم نوید می دهد. انجیل، گاه وجود بلبل یا پرندگان زیبا و در گوشه و کنار گرم شدن زمین، آب شدن برف ها و آغاز گل دهی درختان، اما در سیستان وجود پرستوها (پولپلازیا)، باد پنجک در بلوچستان نیز منشأ آن است. آیین های مختلف از آمدن نوروز خبر می دهند.


وی روشن کردن فتیله را از سنت های مردم این منطقه در عید نوروز برشمرد و افزود: در آن ایام مردم منطقه با پنبه و چوب فتیله هایی به اندازه مداد درست می کردند و پنبه را به روغن می انداختند و روشن می کردند. پشت بام ساختمان که آن را شوم می پنداشتند و از نور استقبال و احترام می کردند.


ابراهیمی افزود: در واقع می توان گفت که این فیتیله ها به جای شمع های امروزی بوده و به تعداد اعضای خانواده ساخته شده اند. عده ای یک شاخه خشک شده زردچوبه را در پنبه پیچیدند و در روغن آغشته کردند و آتش زدند و روی پشت بام ساختمان گذاشتند.



آتش زدن پشت بام ها


وی گفت: در شب عید نوروز بام ها را روشن کردند تا راه را هموار کنند و از دور و نزدیک اعلام کنند که سال جدید است. این آتش افروزی از زمان ظهور اسلام در بین ایرانیان رایج بوده است و از آنجایی که این مراسم برای اولین بار به طور رسمی در شب چهارشنبه برگزار شد، این آیین در شب چهارشنبه پابرجا ماند و چهارشنبه سوری به یکی از برنامه های جانبی نوروز تبدیل شد.


وی با بیان اینکه کاسه شکستن یکی دیگر از سنت های مردم این دیار است، افزود: سیستانی ها 10 روز مانده به عید نوروز شروع به جابجایی و شستن وسایل، شستن و نظافت تمام وسایل خانه کردند. رفتن و شستن ریشه در ایمان دیرینه دارد.


این پژوهشگر میراث فرهنگی افزود: در سحرگاه سال نو بر اساس یک سنت قدیمی ایرانی و سیستانی، تمام سفال هایی که در مدت یک سال مورد بهره برداری قرار می گرفت توسط کاسه ها و کوزه ها و تکه های آن در پشت شکسته می شد. سقف را گذاشتند یا به پشت بام بردند و در آنجا شکستند.


55c35f1c dcb4 411d b688 a84ddc2e3a5d خبر خاکستری



یک کاسه شکسته در سیستان بکشید



وی تصریح کرد: این کار مقدس بود و معتقد بودند که اگر این اقدام انجام نشود; ارواح شیطانی که در آنها نهفته است خانواده و اعضای آنها را بیمار و زرد می کند. بعدها که ظروف مسی و سطحی، چدن، نقره و طلا جایگزین سفال شد، دوباره در اوایل بهار چندین کاسه و کوزه سفالی خریدند و به همین ترتیب آنها را شکستند و ارواح شیطانی را از خانواده خود دور کردند.


ابراهیمی گفت: نوروز نمادهای زیادی دارد، ماهی قرمز نماد آناهیتا، فرشته آب و باروری، سیب سرخ نماد باروری و تولد، آینه، نان و شیر و پنیر، سبزی و سبزی و شیرینی و آجیل نیز نمادی از داده های الهی بودند.


وی افزود: در سیستان آیین های نوروزی در سه مرحله اجرا می شود که مرحله اول قبل از فرا رسیدن عید نوروز، دوران فراق و وداع با سال قدیم و استقبال از سال نو و آمادگی برای ورود به چرخه زمانی جدید است. در روزها این پایان سال، ترتیب سال و تکرار نظم خلقت است.


به گفته این کارشناس، جشن نوروز با قیام توده ای مردم و هتک حرمت فضای زندگی و بیرون راندن و نابودی دیوها و شیاطینی که گمان می رود در تاریکی و آلودگی سال کهن در زندگان جمع شده اند، همراه است. محیط.


834d8c48 8f14 4795 95c8 5390a52e2eb8 خبر خاکستری




آداب ورود به عید نوروز


وی ادامه داد: یکی دیگر از مراسم زیبا و باشکوه نوروزی که از قدیم الایام تا روزگار ما باقی مانده و از پیشینیان نوروزی به شمار می رود، سرسبزی نوروز است. در تمام مناطق ایران خرمای زیبا، سبز و سبز در غذاهای مخصوص از عید با برچسب و مراقبت بسیار آماده و در ایام تحویل سال بر سر سفره نوروز گذاشته می شود و تا سیزدهم فروردین تازه و با طراوت نگه داشته می شود.


ابراهیمی افزود: تهیه و مصرف غذاها و شیرینی های نوروزی که مهمترین آنها سبزی پلو و ماهی سفید است از دیگر آداب ورود به تعطیلات نوروزی است. این کنش ها در مجموعه رفتارهای فرهنگی جمعی متبلور و منعکس می شود.


به گفته وی سفیدکاری و رنگ آمیزی در و دیوار خانه، «خانه تکانی» یا پاک کردن گرد و غبار خانه و اثاثیه، دور ریختن و دور ریختن و نو کردن بشقاب ها و پارچه های شکسته، شستن و تمیز کردن اثاثیه و وسایل منزل، سوزاندن. خار و کاشت و افروختن آتش در شب چهارشنبه سوری، ضدعفونی کردن محیط، طعم دادن به خانه، سبزه‌کاری، یاد مردگان با قدم زدن در قبرستان‌ها و مواردی از این دست از جمله فعالیت‌های مرتبط با آیین‌های مرحله اول، جدایی از سال قدیم



تهیه لباس عید نوروز


وی با بیان اینکه خرید و پوشیدن لباس نو و کوتاه کردن مو در روزهای ابتدایی نوروز برای ایرانیان اهمیت زیادی داشت، گفت: از دو جهت: یا توسط خود مادران ساخته شده و یا به سفارش خیاطان محلی ساخته شده است.


وی افزود: لباس‌های نوروزی مردان سفیدپوست با وسایل اولیه مانند گلدوزی و سیاه‌دوزی، شانه و آینه، لنج و زنبیل، گردن‌بند و… برای زنان، ابریشم دوزی، روسری، چال‌تریس و غیره بود.


ابراهیمی ادامه داد: نظافت منازل، قالی و قالیشویی، گچ بری و سفید کاری از مراسم ویژه نوروز برای نظافت عمومی و رفت و روب منازل است که این امر از سال نو انجام شد و نه تنها خانه های شخصی بلکه بافت روستا را دیدنی و زیبا کرد. .


711c5c4e 24d3 4656 b286 c36104c3b6cd خبر خاکستری



باد پولپاسی (پرستو) و باد پنجک



این محقق گفت: نوروز نویدبخش سیستان پرواز پرندگان بر فراز دشت و هامون با وزش باد در پنجکست است. آنها به مناطق گرمسیری مهاجرت می کنند و هر اسفند ماه به سیستان باز می گردند، اما باد پنجکه که به کیهاگو پنجک نیز معروف است، بین 24 تا 28 اسفند می وزد و عموماً یک روز بیشتر طول نمی کشد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید