یادآوری کتابچه راهنمای حذف موارد اضافی از کتاب های درسی؛ این یک نیاز اجتماعی است / نویسندگان باید نظر معلمان و دانش آموزان را جویا شوند


ساعت: 12:17
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879544

وزیر آموزش و پرورش درباره ارتباط مؤلفان، معلمان و دانش‌آموزان تصریح کرد و گفت: هشدار حضرت آقا مبنی بر حذف کتاب‌های زائد یک مطالبه اجتماعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و هفته قوه قضائیه با اشاره به منش و سیرت والای اخلاقی و سیره عملی شهید عالی گدر بهشتی گفت: این شهید گرانقدر در کار خود بسیار نظام مند، مهربان و دقیق بود. زندگی

وی با اشاره به هجرت های سه گانه تمدنی از ابتدای اسلام که با بعثت پیامبر اکرم (ص) آغاز شد و با قیام امام حسین (ع) و هجرت امام رضا (ع) ادامه یافت، افزود: شهدا به عنوان همانطور که شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید رجایی را باید برخاسته از تمدن طهارت رضوی دانست و با توجه به اینکه هر سه شهید معلمان بزرگی بودند، می توان گفت; تلاش و جهاد معلمان را مدیون تحکیم و اثربخشی این نظام مقدس و تحکیم تمدن رضوی هستیم.


کتاب های درسی باید از نحوه زندگی، روش و منش معلمان مرده صحبت کنند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تغییرات زیادی با برنامه درسی ایجاد می شود و قطعا سازمان پژوهش سنگر تحول آموزش و پرورش است و مدیریت آموزش و پرورش باید در این سازمان صورت گیرد. در محیط آموزشی، کلاس های درس و کتاب های درسی باید به نحوه زندگی، روش و منش معلمان شهید پرداخت.

نوری با اشاره به شعار سال؛ تولید دانش بنیان که باعث ایجاد اشتغال می شود، گفت: زیرساخت های دانش بنیان باید از سنین پیش دبستانی شروع شود و اگر این کار در آن سن شروع نشود، در سنین بالاتر تاثیرگذار نخواهد بود. اگر زیرساخت ها دانش بنیان نباشد، تولید مولد نخواهد بود. اگر اشتغال باشد قطعاً تولید و تولید دانش بنیان کارآمدتر می شود و در این زمینه سازمان پژوهش نقشی بی بدیل دارد. از ظرفیت مراکز تحقیقاتی نیز باید با تقویت ظرفیت و انجام کارهای عاقلانه استفاده کرد. کارهای خوب به سرعت و با دقت انجام می شود.


یادداشت های مقام معظم رهبری در مورد مازاد کتاب های درسی; این یک خواسته اجتماعی است

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با معلمان کشور در خصوص حذف کتب درسی زائد گفت: تذکر حضرت آقا; این یک مطالبه اجتماعی است، بنابراین نویسندگان کتاب های درسی باید نظر دانش آموزان و معلمان و توجیه، انگیزه و منطق آنها را جویا شوند. باید عناصر اصلاح شده، اضافه و تغییر یافته در کتاب های درسی سال تحصیلی آینده را با ذکر دلایل و دقیقاً برای جامعه مشخص کنیم تا جامعه بداند چه فعالیت هایی برای کتاب های درسی انجام می شود.


ضرورت تقویت پیوند سازمان پژوهش با معلمان و دانش آموزان به عنوان مخاطبان اصلی کتاب های درسی

نوری افزود: خارج از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی; معلمان متخصص برنامه درسی نیستند، بنابراین باید معلمان را با برنامه درسی آشنا کنیم. به همین دلیل تقویت ارتباط با معلمان و دانش آموزان به عنوان مخاطبان اصلی کتاب های درسی بسیار مهم است. بیایید ابهامات کتاب درسی را روشن کنیم، زیرا معلم است که درس را تدریس می کند و فرآیند یادگیری را تکمیل می کند.

در پایان این نشست سه نفر از کارشناسان سازمان پژوهش به نمایندگی از سایر حاضرین در خصوص جایگاه برنامه درسی و لزوم توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش و کارکنان به این موضوع، لزوم همکاری را بیان کردند. بین بخش های مختلف نیروی انسانی، دوره های جاری دانشگاه فرهنگیان و هم افزایی بیشتر این دانشگاه با سازمان پژوهش، چالش های پیش روی هنرستان ها، افزایش اعتبارات اختصاص یافته به شبکه ملی مدارس ایران (رشد)؛ مطرح شد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با حضور در جلسه هیات مدیره سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در جریان برخی مسائل و اقدامات مدیران قرار گرفت.

نوری سپس با مرثیه خوانی به مقام شامخ شهیدان سیدکاظم موسوی و سلیمی جهرمی ادای احترام کرد.

انتهای پیام/
منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید