یک مقاله خاص؛ حذف همه تحریم ها / مراقب تاکتیک های طولانی شدن مذاکرات باشید

ساعت: 10:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۶
کد خبر: 1792747

ادامه تحریم ها بد است اما بدتر از آن توافقی به هر قیمتی است که تیم مذاکره کننده کشورمان برای شروع عملی توافق باید به اصل «رفع همه تحریم ها» پایبند باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ دور جدید مذاکرات هسته ای اخیرا در دولت سیزدهم آغاز شده است که با جهت گیری اولیه، امید زیادی به استیفا و دفاع از حقوق کشور و پایان دادن به ظلم و تبعیض علیه منافع ملی ایران دارد. مقاماتی که بر “لغو تحریم ها” تاکید کردند، ابراز نگرانی کردند.

طرف های اروپایی و آمریکایی نیاز به مذاکره و تفاهم دارند

ما باید این واقعیت را در نظر داشته باشیم و در تمام مراحل مذاکرات نباید فراموش کنیم که بیشتر از ما طرف اروپایی و آمریکایی کسانی هستند که به آشتی و توافق با جمهوری اسلامی نیاز دارند، همانطور که از طریق جهانی برای ایران تلاش کردند. بارژها را به میز مذاکره برگردانید و برای جمهوری اسلامی روحیه مذاکره و اتلاف وقت بی فایده یا مهم است.

رشد علمی و افزایش دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه هسته ای قابل انکار نیست. بالاتر از همه، کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند که نرخ رشد را می دانند که اگر جمهوری اسلامی ایران بتواند بدون کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی به قله دستاوردهای این «علم و فناوری مادر» برسد. دنیا نان کشورهای سلطه را خواهد شکست و خواهد شکست، تمام تلاششان این است که جمهوری اسلامی را به نقطه شروع توافق برگردانند و فعالیت های هسته ای اش را متوقف کنند که آماده هر کاری هستند. دستیابی به این هدف، حتی موافقت با لغو همه تحریم ها.

انعطاف‌پذیری آغازی برای امتیازدهی بی‌پایان است

موضوع لغو تحریم ها که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده اند مهم است اما همانطور که معظم له می فرمایند; حفظ استقلال و یکپارچگی و ایستادگی در برابر ظالمان، موضوع مهم تری برای انقلاب اسلامی است. از سوی دیگر، ماهیت استکبار جهانی به گونه ای است که پس از مدتی دچار ثبات و مقاومت می شود و در ازای تسلیم و انعطاف طرف مقابل، هیچ «حدود» را رعایت نمی کند. لیبی. . قذافی تمام تاسیسات هسته ای خود را که تحت کنترل آمریکا بود بارگیری کرد و به آمریکا فرستاد و نتیجه این تحقیر را در ترور وحشیانه خود دریافت کرد.

از سال های پس از انقلاب تا کنون که جمهوری اسلامی ایران در شدیدترین تحریم ها و محاصره اقتصادی قرار داشت، نتوانسته مشکلات خود را در این دنیا توسعه دهد. آیا تحریم ها مانع تعالی و پیشرفت کشورمان شده است که می خواهد در دولت آیت الله رئیسی حضور داشته باشد که به توانمندی ها و استعدادهای داخلی نگاه جدی دارد و در عین حال تمام تلاش خود را برای حل مشکلات با روابط معنادارتر با همسایگان و همسایگان انجام داده است. کشورهای منطقه؟ و برای رسیدگی به مشکلات داخلی و اعتلای کشور، ایران اسلامی می‌خواهد اصول و ارزش‌های ملت خود را در مقابل ظالمان و زورگویان برای رفع تحریم‌ها و حتی تحریم‌های نهایی به خرج دهد؟!

تحریم ها یک فرصت است

به گفته دوستان و دشمنان، بسیاری از پیشرفت‌های خیره‌کننده جمهوری اسلامی ناشی از دوران سخت تحریم‌هاست. در تحریم ها بود که اتکا به توان درونی و پویایی و نبوغ جوانان مورد توجه قرار گرفت و از این توجه به ظرفیت داخلی در کنار تعامل با سایر کشورها، دیگر نیازی به طرف اروپایی و آمریکایی کنونی نداریم. خواهد توانست مشکلات را حل کند.بسیاری از کشورهای دیگر.

آمریکا و چند کشور اروپایی در جریان مذاکره با برجام وارد چه سرمایه هایی شدند تا بتوانند در سهم جمهوری اسلامی حرفی برای گفتن داشته باشند؟!. با ما با دارایی های بلوکه شده جمهوری اسلامی قرارداد می بندند. تحریم ها و ممنوعیت ها از رابطه کشورها با جمهوری اسلامی ایران تنها ابزار آزار و اذیت و سرکوب آنهاست.

یکی از دستاوردهای بی نظیر انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران آزادی و ظلم ستیزی و مبارزه با ظلم و ستم است که توسط 400 هزار شهید و صدها هزار جانباز و در دهه پنجم انقلاب مردم آزاده مطرح شد. در سراسر جهان و جمهوری اسلامی ایران بهشت ​​و الگوی محرومان جهان است.

لزوم درخشش تصویر مقاومت در مذاکرات

نتایج مذاکرات کنونی در وین می تواند تصویری از مقاومت در پنج دهه اخیر جهانی با هویتی ماندگار به دست دهد. هیئت ایرانی نباید اجازه دهد استکبار و نظام سلطه اراده خود را بر نماینده فریاد محرومان و عدالت خواهان (جمهوری اسلامی ایران) تحمیل کنند.

این واقعیت که میز مذاکره در وین کمپین حق علیه باطل است را نباید نادیده گرفت. طرف های اروپایی و آمریکایی بدون کوچکترین تردیدی هیچ گونه وجوهی برای توافق و ضمانت با خود نیاوردند و طعنه آمیز از جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد سرمایه هایی را که با تلاش خالصانه دانشمندان خود به دست آورده است، یک طرفه از بین ببرد. خیال برخی از صهیونیست های نژادپرست را راحت کنند که البته این انتظارات شیطانی «حد» نخواهد داشت.

برجام 94 که بیش از دو سال حکومت اسلامی را از دست داد، تاکنون هیچ دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته و از یک سو خسارات جبران ناپذیری به ایران اسلامی وارد کرده است.

طرف های اروپایی و آمریکایی علیرغم تعهد کتبی و بین المللی خود پای میز مذاکره نشستند و به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند و در شش سال گذشته همواره با بی شرمی خود را طلبکار نشان داده و سعی در تغییر جای ظالم و مظلوم داشتند. .

اروپا و آمریکا شرایط گارانتی را ندارند

نکته اصلی اینجاست که طرف های اروپایی و آمریکا چه تضمینی می توانند به جمهوری اسلامی ایران بدهند که برای کشور ما مهم و ملاک عمل است؟ ایالات متحده بر اساس حاکمیت خود تقسیم شده است. جدای از جمهوری خواهان که اکنون در کنگره اعلام کرده اند که هیچ تعهدی به جمهوری اسلامی نمی شناسند و آن را به آتش کشیده اند، دموکرات ها به رهبری جبیدن به آنها رحم نکرده اند و حتی در مذاکرات وین همچنان تحریم ها را تکرار می کنند. تحریم ها برای گرفتن امتیاز بیشتر از جمهوری اسلامی.

عقلای کشور باید فکر کنند که در این شرایط و فضا چرا باید به مذاکره یک جانبه ادامه داد و از این همه تجربیات تلخ چشم پوشی کرد؟

تاکتیک هایی برای طولانی کردن مذاکرات برای تغییر استراتژی خوب

می دانیم که غرب و اروپا تجربه موفق و موفقی در مذاکرات برای خسته و درمانده کردن کشور مقابل دارند و مذاکره با یاسر عرفات و ابوعباس نمونه ای از آن است.

در جریان مذاکرات دو ساله و فشرده برجام، این کشور آمریکایی با تیمی حدودا 300 نفره آنقدر برای تیم چند نفره ایران مزاحمت ایجاد کرد که در نهایت حتی وزیر امور خارجه نیز متن طولانی برجام را با دقت نخواند و آن را امضا کرد.

اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند که باید از مذاکرات طولانی و فرسوده پرهیز می شد تا حد زیادی ناشی از همین واقعیت است.

اروپا اراده مستقلی ندارد و تابع مواضع آمریکاست

یکی از اجماع ناظران سیاسی در جهان، اطاعت کورکورانه اروپا از آمریکاست و در برخی کشورهای اروپایی مانند بریتانیا به سگ آموزشی آمریکایی معروف شده است. همانطور که پس از نقض پیمان آمریکا، اروپا به دستور آمریکا حتی به کوچکترین تعهدی عمل نکرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هدف آمریکایی ها از تاکید و اصرار بر مذاکره را تلاش برای تحمیل حرف دروغ می دانند و می افزایند: منطق جمهوری اسلامی این است که آمریکا ابتدا باید تحریم ها را لغو کند زیرا آنها اعتقادی ندارند. که حتی برخی از مذاکره کنندگان اروپایی در جلسات خصوصی با آن موافقت می کنند و تصدیق می کنند، هر چند که می توانند تسلیم آمریکایی ها شوند و استقلال خود را ندارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: بیشتر پیشنهادهای آمریکا مستکبرانه و تحقیرآمیز است و حتی قابل تامل نیست.

تغییر لحن یا تغییر موضع؟!

با نگاهی به مواضع صریح و قاطع آیت الله رئیسی که در جایگاه جناب آقای حسین امیرعبدالیان وزیر محترم امور خارجه کشورمان متبلور شد، می توان شاهد تغییرات نگران کننده ای بود که نشان از امیدواری بیشتر کشورها به مذاکره دارد. . آقای عبداللیان در یادداشتی در شماره 7 دسامبر روزنامه کومرسانت مستقر در مسکو تاکید کرد که “هیچ راهی برای احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل بدون لغو همه تحریم ها وجود ندارد”.

یا در اوایل آذرماه آقای علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان در سایت فایننشال تایمز مقاله ای منتشر کرد که می گفت تحریم ها باید به طور کامل برداشته شود. جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه گفت: رویکرد ما کامل است دکتر باقری همان روز در گفت و گو با پرس تی وی گفت: لغو تحریم ها علیه ترس کشورها از برنامه هسته ای صلح آمیز ایران که در دوره دولت اوباما یا در زمان ترامپ یا بایدن اعمال شد. از آنجایی که به برجام مربوط می شود، باید لغو شوند.»

ملاک حرکت، سمت های رهبری است

لحظه نگران کننده ای که برای مذاکره کنندگان اروپایی و تیم آمریکایی بسیار مهم است و خواسته های اضافی دارد، تغییر موضع وزیر امور خارجه از لغو همه تحریم ها به لغو تحریم ها است. این کاهش توقعات با تاکیدات مقام معظم رهبری که در دیدار جمعی از فرماندهان هوانیروز و پدافند هوایی در تاریخ 20 بهمن 1396 فرمودند: «ایران زمانی به تعهدات نهایی خود باز خواهد گشت که آمریکا همه تحریم ها را اجرا کند، نه». بگذارید شفاهی یا کاغذی لغو شود و لغو تحریم ها توسط ایران بررسی شود، این سیاست نهایی و برگشت ناپذیر جمهوری اسلامی و وجه مشترک همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات نمایندگان اروپایی و آمریکایی در برجام و تحریم‌ها، تأکید کردند: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مجاز به شرط‌بندی نیستند. زیرا آنها تعهدات خود را زیر پا گذاشته اند و کشوری که باید شرط بندی کند جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند است. بنابراین ایران زمانی به تعهدات خود باز خواهد گشت که آمریکا در عمل و نه به صورت کلامی و کاغذی تمامی تحریم ها را لغو کند و این لغو تحریم ها توسط ایران راستی آزمایی می شود. این سیاست نهایی و برگشت ناپذیر جمهوری اسلامی و وجه مشترک همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

مقام معظم رهبری در بیانیه ای در آغاز سال نوی 1400 فرمودند: آمریکایی ها باید همه تحریم ها را لغو کنند، بعد بررسی می کنیم و به برجام برمی گردیم و این یک سیاست روشن است.

وی تاکید کرد: حداکثر فشار شکست خورد. احمق سابق فشار حداکثری را برای قرار دادن ایران روی میز مذاکره برنامه ریزی کرده است. رهبر انقلاب فرمودند: در مورد برجام عجله داشتیم، این بار نباید عجله داشت.
وی تاکید کرد: آمریکایی ها می گویند شرایط تغییر کرده و توافق قبلی باید تغییر کند، ما قبول داریم. اوضاع عوض شده اما به نفع مردم ایران!

انتظارات مضاعف از دولت در تبعیت از رهبری

مواضع سرنوشت ساز رهبر بصیر انقلاب اسلامی در شرایطی اعلام شد که دولت قبل مسئول مذاکرات و مصر برای ادامه مذاکرات و احیای برجام بود. وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری باید از فرسایش مذاکرات جلوگیری کنند و بدون کوچکترین انعطاف و انحرافی شرایط اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب را تا برآورده شدن آخرین مطالبات رعایت کنند، گفت: در این زمینه باید گفت وگو کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید