۶۵ هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در ۸ ماهه امسال شناسایی شدند

وی افزود: اکنون با کمک فناوری های نوین و تصاویر ماهواره ای از حفاظت سنتی به سمت حفاظت مدرن از زمین های کشاورزی می رویم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: با کمک سامانه هوشمند پایش و سامانه 131 در 8 ماه امسال 65 هزار مورد تغییر کاربری بی رویه شناسایی و با آنها برخورد قانونی کرده ایم.

وی استان های مازندران، گیلان، گلستان، تهران، البرز، قزوین و اصفهان را از جمله استان های متضرر از نظر تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی برشمرد.

افلاطونی رفع تجاوز به اراضی کشاورزی را یکی از اقدامات مهم این سازمان دانست و اظهار داشت: 15 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور در معرض تجاوز قرار دارد و از این سطح 9.2 میلیون هکتار از تجاوزات رفع شده است که شامل می شود. 62 درصد از این اراضی.

وی ادامه داد: به طور میانگین 11 درصد از این مساحت حذف شده از اراضی ملی از اراضی ملی کم و به اراضی کشاورزی اضافه شد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: با رفع تداخل اراضی ملی و مردمی، پرونده های تشکیل شده در نهادهای قضایی توسط مردم و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور کاهش یافته است.

وی رفع تعرض به اراضی کشاورزی و شناسایی یا کاداستر و صدور سند اراضی کشاورزی را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

وی در عین حال افزود: این موارد در حوزه تملک زمین و تثبیت زیرساخت ها مطرح می شود که به نوعی امنیت سرمایه گذاری و امنیت غذایی را ممکن می کند.

افلاطونی در خاتمه گفت: با استفاده از فناوری های نوین و تصاویر ماهواره ای و آمار اسناد اراضی، مداخله اراضی کشاورزی با دقت بیشتری حذف و حقوق مردم به آنها باز می گردد.